I framtiden: trehjuling om Folksam får bestämma

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Artikeln har legat upp sedan 7/6 så jag är väl säkert pucktvåa på den här, men... Enligt någon forskare hos Folksam ska tydligen framtiden för motorcyklar vara trehjulig. För det är mycket säkrare (enligt hen).

http://media.folksam.se/sv/2016/06/...dens-motorcykel-har-tre-hjul-och-krockkuddar/

Jag kan gå med på att ABS-bromsar är bra standardutrustning för att minska antalet allvarliga olyckor. För i en paniksituation är det även för de bästa av oss lätt att råka låsa bromsarna, och då är inte steget långt till att man ligger på backen och sprattlar. Om man har tur.

Dessutom ska framtidens motorcyklar tydligen även ha krockkuddar och "automatisk nödbroms" (fräckt, en motorcykel som kan bromsa av sig själv när som helst, när man inte är beredd på det). Tydligen ska krockkuddarna vara bra på de trehjuliga motorcyklarna eftersom man inte flyger av de om man krockar. Hur nu forskaren har kommit fram till det. För det är ju hur som helst ett fordon utan skyddande stålbur, utan säkerhetsbälten och utan två meter deformationszoner framför föraren.

Jag kan också gå med på att de trehjuliga motorcyklarna antagligen ligger långt ner i olycksstatistiken (alltså de moderna med två framhjul). Just nu. Vilket nog skulle kunna förklaras med att det fåtal av de som finns i Sverige (enligt mina högst personliga fördomar) bara ägs av gubbar som är för lata för att ta A-kort eller har självkännedom nog att inse att de inte har något på en tvåhjuling att göra. I vilket fall som helst så är det nog få som ägs av gasglada yngre personer.

Om nu antalet hjul är så avgörande för fordonets stabilitet, och det är så att fler är bättre, så borde alltså fyrhjuliga motorcyklar vara det allra säkraste alternativet och vara i princip osynlig i statistiken över allvarliga trafikolyckor. Är det så?

Det blir alltid lika intressant när någon som har begränsad praktisk erfarenhet av motorcyklar ska uttala sig om vad som är det bästa sättet att bygga en motorcykel på och varför. Ungefär som varje gång när någon ung och okunnig designskoleelev har tagit fram någon ny revolutionerande vision av hur motorcyklar ska utformas. Fast när den som uttalar sig har akademiska ambitioner och vinner på att publicera så mycket rappakalja som möjligt, och att denna rappakalja får mycket uppmärksamhet, kan det ju nästan bli farligt. Nu står det i och för sig i artikeln att den gode forskaren själv är en entusiastisk motorcykelåkare*. Trots det tror jag att personen i fråga har tillbringat alldeles för mycket tid i böckernas värld och för lite tid ute på vägarna.

Jag har själv inte läst avhandlingen ännu. Det kanske blir att jag gör det om jag får tid över någon gång i sommar. Tills vidare väljer jag att basera min panikfyllda polemik enbart på artikeln på Folksams hemsida. Och om avhandlingen skulle visa sig vara lika bristfällig och subjektiv som den artikeln ger sken av att den är så finns det på allvar skäl att ifrågasätta all forskning inom området som gett en doktorshatt på Chalmers.



*) För övrigt så sällar jag mig till de som kör motorcykel. Om man åker motorcykel så är man ute på tunn is.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Matto Rizzi åker förvisso (har åkt?) motorcykel, men är en av de kronprinsar som avlats fram av Tingvall och därefter stationerats ut på olika positioner i trafiksverige för att fortsätta driva Tingvalls teser - däribland den att motorcyklar som vi känner dem inte hör hemma i trafiken.

Om man däremot bygger en liten smalspårig bil som inte längre är självbalanserande och lastar på en massa "system" så går det tydligen ändå bra med det dom kallar motorcyklar i trafiken.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Kolla tex cykling och skidåkning. Förr tävlades det utan hjälm i skidåkning och inte en j-el åkte med hjälm när de cyklade. Möjligen i Tour de France. Nu blir du stenad om du åker i svenska fjällen utan hjälm. Och folk drar på sig en hjälm även om de ska 100 meter till affären på sin gamla cykel. Folk är så rädda för allting och myndigheterna underblåser rädslan.

Fast det var väl ändå en ganska korkad jämförelse? Det är väl bara bra att använda hjälm? Hellre leva längre och göra dessa "farliga aktiviteter" än att vurpa med cykeln och bli en grönsak resten av livet....

Hjälm kanske inte är "tufft" nog för dig:hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller ännu bättre kanske man ska införa fyra hjul på motorcyklar? Fyrhjulingar är ju väldigt befriade från olyckor.... :näsblod

Rent instinktivt skulle jag vilja skicka en brevbomb till Matteo Rizzi, men man ska nog inte slänga skiten på honom. Hans forskning är finansierad och han är därmed styrd dit de önskar och har nog inte så fria händer som man kunde önska.

Här är hans publikationer
https://www.chalmers.se/sv/personal/Sidor/matteo-rizzi.aspx

Man kan ju notera att Dingvall är medförfattare på några hörn. Tolka det inte som att Dingvall har skrivit så mycket som en bokstav. Troligen betyder det bara att Vägverket varit med och finansierat och Dingvall är Rizzis kontaktperson hos vv.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har inte läst avhandlingen men börjar tro att Folksam har läst avhandlingen som fan läser bibeln.

http://publications.lib.chalmers.se/publication/235886

Towards a Safe System Approach to Prevent Health Loss among Motorcyclists
The Importance of Motorcycle Stability as a Condition for Integrated Safety
Matteo Rizzi (Institutionen för tillämpad mekanik)
Göteborg : Chalmers University of Technology, 2016. ISBN: 978-91-7597-376-0.- 58 s.
[Doktorsavhandling]

Health loss among motorcyclists is a global road safety problem for which innovative countermeasures are needed. While the traditional motorcycle safety approach has focused on protective gear and rider education, the Safe System approach adopted in Sweden and other countries implies that the road, the vehicle and the road user, in conjunction with a safe speed limit, should interact to create a safe road transport system. Motorcycles are intrinsically unstable vehicles and the most likely consequence of instability is the rider becoming separated from the motorcycle. In this case, the only countermeasures to avoid health loss are the rider’s protective gear, or a forgiving road infrastructure. The overall aim of this thesis is to understand the chain of events leading to crashes involving motorcycles with Antilock Braking Systems (ABS), compared to similar motorcycles without ABS. This resulted in five studies based on real-life crash data from Sweden, Norway, Spain and Italy. The integrated chain of events was used as a theoretical framework: the chain of events leading to a crash is no longer seen in separate blocks; rather it is a process in which one factor in the early phases of the chain can affect the following ones, thus creating conditions for other countermeasures to be effective. The findings indicated that Motorcycle ABS reduced emergency care visits by 47%. The severity of the crashes that did occur was lower, which reduced the overall risk of sustaining impairing injuries, although leg injuries were not addressed to the same extent. It was also found that almost 90% of fatal crashes with ABS were upright. This result suggests that leg injuries can be addressed by motorcycle design. An example with a specific design (i.e. boxer-twin engine) was analysed, showing that leg injuries were reduced by approximately 50%. Finally, it was found that the overall reduction of injury crashes with ABS ranged from 24% in Italy to 29% in Spain and 34% in Sweden. Essentially, it is suggested that Motorcycle ABS prevent crashes from occurring in the first place, and they also increase stability and change the phases following critical situations, making crashes that do occur more predictable. Therefore, improving motorcycle stability with ABS can create the conditions for making other safety systems more effective, motorcycle crashworthiness, for instance. It is also shown that these findings are feasible in different riding conditions and environments. This thesis can be considered a first step towards a Safe System approach for motorcycles. A more stable, ABS-fitted motorcycle provides the foundation for developing further countermeasures based on ABS. However, further research is needed to design and implement a Safe System that can address health loss among motorcyclists. While motorcycle manufacturers ought to immediately engage in a wide fitment of ABS in new motorcycles, the development of other technologies to improve stability, for instance Electronic Stability Controls (ESC) for motorcycles, will likely have significant benefits. Furthermore, the development and testing procedures of future road barriers will need to have greater focus on upright crashes, and the possibility of interacting with protectors integrated in the motorcycles. The development of motorcycle crashworthiness can be encouraged by consumer testing, i.e. the European New MotorCycle Assessment Programme (Euro NMCAP). Injury risk functions form the basis for the design of a Safe System, where the speed limit and crash protection are strictly connected. Such functions need to be developed for motorcyclists, and further research in this area should be prioritised.

Nyckelord: ABS, Antilock Brakes, Motorcycle, Powered Two Wheelers, Safe System, Stability
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast det var väl ändå en ganska korkad jämförelse? Det är väl bara bra att använda hjälm? Hellre leva längre och göra dessa "farliga aktiviteter" än att vurpa med cykeln och bli en grönsak resten av livet....

Hjälm kanske inte är "tufft" nog för dig:hihi

Jag tror snarare att det han ville påvisa med sina exempel var att samhället i stort lider av en säkerhetshets, och att andra som inte delar den generella inställningen att säkerhet ska premieras över allt annat, även livskalité inte riktigt är accepterade.

Det finns ju faktiskt ett sätt att bota överdrivet stort säkerhetsbehov. Toxoplasma gondii gör jobbet riktigt bra. :hihi
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Jag tror snarare att det han ville påvisa med sina exempel var att samhället i stort lider av en säkerhetshets, och att andra som inte delar den generella inställningen att säkerhet ska premieras över allt annat, även livskalité inte riktigt är accepterade.

Det finns ju faktiskt ett sätt att bota överdrivet stort säkerhetsbehov. Toxoplasma gondii gör jobbet riktigt bra. :hihi

Jag förstod vad han ville påvisa, jag påvisade att hans jämförelse var korkad(personlig åsikt). Håller med om att det är en säkerhetshets i samhället och att det är fel att sätta käppar i hjulet för utövare av, ja vad skall man kalla det, extrema aktiviteter.

Tycker bara valpen skall ändra sin inställning till hjälmar, kan göra honom gott:hihi
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
In this case, the only countermeasures to avoid health loss are the rider’s protective gear, or a forgiving road infrastructure.

Alltså inte dödsräcken till exempel, en bit som trafikverket kanske vill läsa på mer om.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tydligen ska krockkuddarna vara bra på de trehjuliga motorcyklarna eftersom man inte flyger av de om man krockar. Hur nu forskaren har kommit fram till det. För det är ju hur som helst ett fordon utan skyddande stålbur, utan säkerhetsbälten och utan två meter deformationszoner framför föraren.
Att man sitter kvar på hojen vid krocken gäller de tvåhjuliga motorcyklarna. Det menas att det är ABS'en som gör att man inte bromsar omkull sig utan träffar hindret i sittande ställning på hojen.

Var man sen tar vägen efter krocken är en annan sak, men de initiala skadorna blir liknande mellan olika krockar då positionen är likadan. Till skillnad från om man kommer rullande, kullerbyttandes eller på annat fantasifullt sätt träffar sidan på bilen.

De trehjuliga motorcyklarna nämns bara i förbifarten och har troligen bara en liten del i avhandlingen. För övrigt tror jag också att de i artikeln tolkat fritt och så att säga "tagit russinen ur kakan" som media ofta gör när de skriver om forskning eller upptäckter.
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Snart kommer man att behöva kevlarkläder (mot knivar), när man åker tunnelbana.
Alla män skall ha en obligatorisk kondom på snorren hela tiden, fall i fall det blir nuppa av så man inte glömmer att trä på.
När man är ute och går måste man ha stingpinnar med flaggor åt sidorna och massor av LED när det är mörkt.
Om du råkar ha roligt så får du böter, om du tittar på vatten får du böter, om du ler, ja, då får du böter.
All onyttig mat måste ha kräkmedel i så du inte går upp i vikt.
Du får dricka alkohol, men inte svälja, äta godis, men inte svälja etc.

Vilken underbar och trygg värld vi kommer leva i. :hihi
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Fan vad kränkta folk verkar bli här utan anledning.

Skit i säkerheten om du vill, det är ingen som tvingar en.

Hjälm på cykel. Givetvis, det vore sjukt tråkigt att bli en grönsak pga att hävda sin rätt till frihet, men valet är fritt.

Skydd vid skidåkning, hjälm givetvis, dels av samma anledning som på cykel, dessutom slipper man krångla med mössa, ryggskydd sitter såklart på också.

Jag är så pass säkerhetsskadad att jag till och med använder flytväst när jag åker båt.

Hur framtidens motorcyklar ser ut får tiden utvisa.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Inte utan anledning.. Det är ett elände att myndighetspersoner hela tiden skall in och reglera sönder precis allt.
Att en sådan jubelåsna som Dingvall får hållas är ett fiasko av stora mått. En tränad apa kan argumentera FÖR att mer skydd är bra och mer utbildning är bra och man slår sig mindre i 5km/h.

Vi vet om det. Det är ingen hemlighet.

Men att man skall driva teserna och regleringarna rakt in i väggen är korkat, dyrt och inte särskilt kostnadseffektivt.

Vill jag lägga mina skattekronor på det? Nej. Vi behöver mer vård, mer och bättre utbildningar så att de som har det svårt kan komma in i samhället bättre.

Det är exakt sådana personer som får det att krypa i hela kroppen på mig och vilja bli anarkist..
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top