I/H-balk,någon som är duktig?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
eftersom denna eminenta sida innehåller allt så söker jag efter någon som är duktig inom detta område.
jag vet last/spännvidd och behöver nu veta lämplig dimension,någon?

bonus fråga:en heb och en ieb ser ju likadana ut förutom vingbredden,är det samma lasttålighet på de?

man kan tydligen svetsa på bitar på livet och fördubbla lastkapacitet rätt enkelt,ligger det sanning i det?

En HEB har tockare flänsar än en HEA och en HEB är liksidig upp till 300.
Sen blir de inte bredare samma gäller HEA.

En IPE ca halva bredden av höjden.

Ja man kan förstärka Balkarna med livsvstyvningar men vetifan om det ger dubbel styrka.
Oftast sitter man livavstyvningar där balken ska landa ovanpå pelarna för att leda kraften från balken rakt ner i pelaren.

Men att en IPE skulle tåla lika mycket som en HEA eller HEB är skitsnack.
En HEB tål mer än en HEA.

Hur mycket ska det tåla och och lång spännvidd är det?
Vad ska du ha det till?

Last edited:
jag ska mörsa väck en bärande vägg,jag hade tänkt gå med stolpar i ytterväggarna och sedan skjuta den rakt igenom min skorsten som stolpe.
jag har 12 meter ieb 160 liggande men osäker på om det räcker.
sedan har jag tänkt göra klämmor som så att säga lyfter upp takstolarna mot balken.
hittade en tabell där med snö de påstod att man skulle räkna med 420 kg/kvm.hela takets yta gånger 420 delat på 3(balk+ytterväggar) är 15 ton på balken i så fall,känns som de räknar högt på den sidan dock.

hela längden på balken är 10 meter.
3200cm först innan den går igenom min skorsten som är 90 cm resten 580 cm så det är så att säga 2 olika spännvidder med skorstenen som stolpe emellan.

Last edited:
jag ska mörsa väck en bärande vägg,jag hade tänkt gå med stolpar i ytterväggarna och sedan skjuta den rakt igenom min skorsten som stolpe.
jag har 12 meter ieb 160 liggande men osäker på om det räcker.
sedan har jag tänkt göra klämmor som så att säga lyfter upp takstolarna mot balken.
hittade en tabell där med snö de påstod att man skulle räkna med 420 kg/kvm.hela takets yta gånger 420 delat på 3(balk+ytterväggar) är 15 ton på balken i så fall,känns som de räknar högt på den sidan dock.

hela längden på balken är 10 meter.
270cm först innan den går igenom min skorsten som är 90 cm resten 520 cm så det är så att säga 2 olika spännvidder med skorstenen som stolpe emellan.

Kan kolla upp detta.

Men du skriver IEB!
Är det en HEB eller IPE?
Ät det HEB känns det fullt troligt att det håller.
IPE är jag lite mer osäker på.

det är en IPE som ligger där,kan ta lite mått på den imorgon så man vet exakt,annars så är ju rätt dimension av HEB intressant att veta ändå så man vet vad man ska leta efter..
det här med livförstärkningar är ju oxå intressant att veta något om om man kan tjäna något där?

det är en IPE som ligger där,kan ta lite mått på den imorgon så man vet exakt,annars så är ju rätt dimension av HEB intressant att veta ändå så man vet vad man ska leta efter..
det här med livförstärkningar är ju oxå intressant att veta något om om man kan tjäna något där?

Aj fan kollade med en polare som är konstruktör och då snackade jag om HEB och det skulle inte vara några problem.

Livavstyvningarna sätter man vid upplagspunkterna inte nån annanstans.

Sen att du får 15 ton utbredd last tvivlar jag starkt på för takstolarna är konstruerade till att lägga de mesta lasterna på väggarna.
Däremot så är det för att ovanvåningen inte ska svikta som man har bärande väggar. (Enkelt talat)
Ska du ha pelare också eller hur har du tänkt?

Livavstyvningar sätts in för att öka kapaciteten för tvärkraft. Att bärkraften ökar med den dubbla är inte helt sant, då även böjande moment kan vara dimensionerande. Livavstyvningar sätts som tidigare sagts in vid upplag (där tvärkraften är störst) och i närheten för att undvika att livet viker sig.

I ett sånt här fall borde det vara deformationen som bestämmer balkens profil.

Det kan fungera fint med en IPE, men som tidigare sagts så är flänsarna smalare/tunnare varför en IPE behöver vara högre för att vara lika styv som en HEB.

Om inte reglerna nyligen ändras så får inte skorstenen vara del i bärande konstruktion. Värt att kolla upp...

den informationen fick jag oxå,det var godkänt fram till 2006 sedan ändrades brandreglerna och då var det inte längre godkänt.tur jag gjorde detta för 5 år sedan:)
dessutom är mitt golvbjälklag fäst i skrostenen så den är redan en bärande del,det gjorde de 1946 så om man följer de reglerna så är de flesta hus olagliga.

Aj fan kollade med en polare som är konstruktör och då snackade jag om HEB och det skulle inte vara några problem.

Livavstyvningarna sätter man vid upplagspunkterna inte nån annanstans.

Sen att du får 15 ton utbredd last tvivlar jag starkt på för takstolarna är konstruerade till att lägga de mesta lasterna på väggarna.
Däremot så är det för att ovanvåningen inte ska svikta som man har bärande väggar. (Enkelt talat)
Ska du ha pelare också eller hur har du tänkt?

jag tycker 15 ton är mycket oxå,99 kvadratmeter är takytan.
80 kg pannor,20 kg spånt/papp och 20 kg takstol.300 kg snö=420 kg

420 kg X99=42 ton ca /3 blir ca 14 ton.

det hade varit intressant att veta dimension på lämplig balk med som utan skorsten som bärande del.

Last edited:
Kan du stoppa i en pelare bredvid skorstenen så slipper du ha den som upplag.
Använder du pelare även i ändarna så kan konstruktioner flexa lite mer än om du har den på upplag på ytterväggarna.

Konstruktören jag pratade med igår menade på det också som jag skrev om att de största lasterna ska gå ut på ytterväggarna.
Så 14-15 ton utbredd last har du inte på mitten.
2 kanske 3 ton max.

brevid skorsten går inte att ställa en balk men i den går det ner en 110 stolpe lätt:)

ytterväggarna tänkte jag ställa stolpar i men av trä för att inte leda in kylan i ytterväggarna men det finns ju stöddiga limträ för det ändamålet.
i botten mot syllen blir någon meter liggande stolpe att fördela kraften på.
så var min tanke om han inte harnågot smartare eller så att tilllägga konstruktionen,jättetacksam för alla tips

Ställ en pelare bredvid skorstenen, så skruvar du fast den i densamma utefter dess längd. Då undviker du att den knäcker ut. Visserligen "bär" skorstenen last, men det är så lite så det borde vara ok. Då kan du använda en slankare pelare än om den står fri och vill knäcka.

Som Michelle skrev bär en vanlig fackverkstakstol all vertikallast av snö och takets egentyngd till ytterväggarna. Det innerväggen bär är lasten som du eventuellt har inne på vinden (om det nu är en vind). Säg att den är 150 kg/kvm i ytlast med lite säkerhetsfaktorer. Till det adderar du bjälklagets egenvikt.

hitade en bild på min takstol ,enligt en förståsigpåare så är inte ens min vägg under bärande men det tror jag inte på.

det roliga är att det är helt fritt under takstolen men det står 20x 50 brädor på högkant 50 cm irån där väggen står under sponten,kollar man nogrant så ser man spikraden från bärbrädan till väggen

Bifogat

• takstol.jpg
    takstol.jpg
    80.6 KB · Visningar: 798
japp,hela vägen ner från toppen på skorsten,gick 2 svarta sopsäckar till att få väck allt.funkar bättre nu...

......Balkar........

Inte på livet, hela iden med liv är flytta ut materialet så långt som möjligt från "masströghetscentrum" eftersom livet i princip inte tar någon last alls (inte helt sant men ilustrativt). Man svetsar på tex plattjärn så långt ifrån den elastiska linjen (masströghetscentrum) som möjligt.

Sigmab = Mb/Wb där SigmaB bör vara ca 1/3 del av materialets sträckgräns.

Wb finns i material tabeller tex Bröderna Edstrands lilla röda, Tibnor eller Karlebo

MB får man från lasten och vilken typ det är (punkt eller utbredd) och hur balken är upplagd.

IPE160 Wx=109 mm2
HEA160 Wx=220 mm2
HEB160 Wx=311 mm2

För att beräkna en Wb ökning när man svetsar på tex plattjärn använder man Steiners sats

Last edited:
När vi ändå är inne på detta med balkar....

Jag ska bygga en altan och har tänkt att använda mig av H eller I balkar, är liknande.
Anledningen är att jag vill ha en bygghöjd som är så liten som möjligt, då jag vill ha carport under altanen.
Vill inte heller ha någon pelare i mitten, utan de ska vara 5,5m långa.

Kan någon berätta för mig hur kraftiga balkar jag behöver ha?
Samt andra bra att veta saker. =)

Bifogar en liten skiss.

//Niklas

Bifogat

• altanskiss.JPG
    altanskiss.JPG
    14.6 KB · Visningar: 488
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...