I valet och kvalet mellan 2 hojjar (gsx-r 750 x 2)!

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ok tack grabbar jag kör nog på 92-an ändå då! kostar ju några slantar mer men den e bra mycket snyggare å den tyngre vikten kompenserar av den bättre och lite starkare motorn. De oljekylda hade visst problem med att de tappar effekt när motorn blir för varm vilket den hade en tendens att ha! Hur pass svårt är det att ta bort strypningen på en sån här hoj sen då? den e reggad 60kW men då är den strypt vilket de svensksålda verkar vara/ha varit av någon anledning!
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Såvida man inte ska köra på bana tror jag inte att oljetempen är nåt problem.
92:an är säkert en fin hoj den också! Lycka till med köpet!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Till Herge:
Jag har haft en -92:a och kört en -90:a flera gånger. -92:an har lite mer motor men samtidigt en längre hjulbas så handlar det om bakhjulsåkning eller liknande rekommenderar jag en -90, handlar det om landsvägsåkning eller semester så rekommenderar jag en -92 då den är mindre "extrem" i körställningen. Vid kurvkörning tycker jag det var i princip hugget som stucket.

Som flera andra här säger jag: ut och provkör båda ordentligt innan du bestämmer dig. Smaken är ju som baken...
 
Last edited by a moderator:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Själv skulle jag nog oxå ta -92an men åk och titta på båda. Är någon av dem riktigt risig så ta den andra.
 
Last edited by a moderator:

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Beror ju lite på vad du är ute efter , 90- går garanterat bättre , mindre vikt och tror jag även mer effekt. + att de gamla oljekylda motorerna var i stort sett oförstörbara.
92- är också en fin hoj , lite snyggare designmässigt , men dock klumpigare och sen vet jag inte hur motorerna var efter det att vattenkylningen kom *borde ju blivigt bättre*.

Är nog en ren smaksak , båda är bra hojar.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
out4speed skrev:
Beror ju lite på vad du är ute efter , 90- går garanterat bättre , mindre vikt och tror jag även mer effekt. + att de gamla oljekylda motorerna var i stort sett oförstörbara.
92- är också en fin hoj , lite snyggare designmässigt , men dock klumpigare och sen vet jag inte hur motorerna var efter det att vattenkylningen kom *borde ju blivigt bättre*.

Är nog en ren smaksak , båda är bra hojar.

-90 = 112 hkr
-92 = 118 hkr

-90 = 234 kg (inkl. vätskor och full tank)
-92 = 241 kg (inkl. vätskor och full tank)

-90 = 112/234 = 0,48 hkr/kg (avrundat)
-92 = 118/241 = 0,49 hkr/kg (avrundat)

Ganska marginell skillnad va? :fakta :hihi

Men siffror är ju inte allt...
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
newstead skrev:
-90 = 112 hkr
-92 = 118 hkr

-90 = 234 kg (inkl. vätskor och full tank)
-92 = 241 kg (inkl. vätskor och full tank)

-90 = 112/234 = 0,48 hkr/kg (avrundat)
-92 = 118/241 = 0,49 hkr/kg (avrundat)

Ganska marginell skillnad va? :fakta :hihi

Men siffror är ju inte allt...


Det där kan ju inte stämma?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Som sagt, ta 90an. Ska vara betydligt smidigare och piggare hoj. Det blev ju som sagt några kg tyngre 92 och det är då torr, dvs utan kylarvatten å så.
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Hur ser det ut med papprena?
Finns servicebok? Är den ifylld ordentligt? antal ägare?
Sånt tycker jag är viktigt när jag köper båge.
Ha det gött och lycka till med hojen!
//Calle


herge skrev:
Hejsan allihopa e ny på forumet och ni verkar som ett bra gäng så det ska bli trevligt! Tänkte sälja min gamla kawasaki gpz/ex 500 å köpa en Suzuki GSX-R 750 istället. Jag har 2 olika att välja på och jag undrar vilket ni hade valt eftersom de har olika egenskaper å framförallt olika pris.

1: årsmodell -90
Öhlins dämpare, helt nya däck endast provkörda samt nya bromsklossar fram, bytta styr & framhjulslager förra året, ser väldigt bra ut och är inte vurpad osv. gått ca. 5800 mil
Pris: 22000:-

2. årsmodell -92
Vattenkyld vilket är ett stort plus samt i fint skick med nya däck och drivpacket och den är nyreonverad för lite läckande packningar i framgaffeln. Besiktigad u.a. för en vecka sedan ca. och den är dessutom lite snyggare. ca. 5800 mil på denna med
Pris: 26000:-

Det skiljer alltså ca. 4-5000 lite beroende på hur bra jag prutar ;) men maximalt skiljer det 5000 kan vi säga. Vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom hojjarna från -92 fick sig ett rejält uppsving av Suzuki men samtidigt så är ju den från -90 bra utrustad!? Snälla hjälpa mig! :> Ha en bra dag
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
stranglefoot skrev:
Det där kan ju inte stämma?

Varför inte? Det stämmer nog hyfsat iaf... gick efter uppgifter på bikez.com
Om man går efter Suzukis egna uppgifter så blir det lite annorlunda resultat. Inte mycket dock.

-90 = 115 hkr/193 kg(torrvikt) = 0,59 hkr/kg
-92 = 118 hkr/208 kg(torrvikt) = 0,57 hkr/kg.

Fortfarande marginell skillnad tycker jag... men som sagt var: Siffror är inte allt! Även saker som aerodynamik, motorkaraktär (hästspark vs. jämn effektkurva m.m.), hjulbas, gaffelvinkel, försprång, utväxling, "personlig trivsel med hojen" osv. påverkar ju hur den är att köra i praktiken.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Tänk gärna om i hojvalet. Ta hellre en cbr600 från 91 och framåt. Ett säkert köp och lätt att bli av med när du vill byta upp dig. Effektmässigt är skillnaden ingen alls. 100hk/178kg mot 116hk/215kg. Gammelgixxern är ju inte den snyggaste skapelsen som har tillverkats (ähum förlåt alla gammelgixxerälskare)
Honda är kvalité och lättkörd som en moppe. Köp en sån istället så blir du inte missnöjd.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
[PlastRaket] skrev:
Gammelgixxern är ju inte den snyggaste skapelsen som har tillverkats (ähum förlåt alla gammelgixxerälskare)

Men dom är kult... :yoparty
Förresten så undrar jag om verkligen -90:an går att räkna som en "gammelgixxer". Är det inte bara -85 till -87 (-86 till -88 för 1100) som räknas in där? :confused:
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Jag hade valt -92an! Snyggast.
Har alltid varit svag för modellen.Bägge är fräna men 92 borde vara bättre. Utvecklingen går ju framåt trots allt eller?
Med tanke på hur många mil man kör på bana om året och utnyttjar den mindre vikten så är det väl skitsamma.

Sen att r1an är så jäkla hypad att det resoneras att allt annat är skit är jäkla dumheter :kocko
Drog ett gäng r1or med min zx9r-96 senast jag var o körde bana.
Jag är en medelmåttlig förare.

Har provkört r1an och trevlig hojj!
Lätt att slanga , lätt att svänga. Trevlig hoj men så jäkla speciell är den inte!
På banan är det en annan sak men som sagt hur många mil om året kör man bana egentligen?
 

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GIXXER 750-96
Gixxer 90-92?

Köp 90an,92an gick under namnet "vatten buffeln";tung trög och inte mycket bättre på ngn ting.Kolla vad som går på "strippen" mestandels olje-kylt,dom bara går och går,näst intill omöjliga att slita ut! :tummenupp
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Du ska välja: mycket modernare
Läckande packbox i gaffeln kan betyda två antingen stått mycket eller mycket bakhjulsåka kolla styrlagret
Jag skulle inte tveka...om du inte hittar en Kawa ZXR -91-92 för den motorn har jag hört inte går att paja..en hade en som gått 6000mil var en dröm att köra...

annars denna

2. årsmodell -92
Vattenkyld vilket är ett stort plus samt i fint skick med nya däck och drivpacket och den är nyreonverad för lite läckande packningar i framgaffeln. Besiktigad u.a. för en vecka sedan ca. och den är dessutom lite snyggare. ca. 5800 mil på denna med
Pris: 26000:-
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
?

köp -90:an vill du sen ha mer mos så bygg om den till 7/11 (1100 motor i 750 ram)
 
Last edited by a moderator:

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jag skulle ha köpt 90:an alla gånger. Men Jag har en viss förkärlek till de oljekylda och kan vara något partisk... :D
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ok återigen tack ;) meningarna går ju skilt isär men som sagt smaken är ju som baken! jag ska ha den att övningsköra samt köra upp på då min nuvarande 500:a inte duger till det (måste vara minst 700cm3 samt 31kw) så jag har ÄNNU inga planer på att dra till banan å smiska R1:eek:r men den dagen kommer säkert den också! :banana -90 hojen e ju bra mycket billigare å det verkar vara ett hyffsat pris med. -92:an hade han precis renoverat framgaffeln på då packboxarna läckt precis som någon här påpekade å den har dessutom haft 13 ägare vilket för mig verkar ganska mycket! vi får se på måndag vad det blev ;)
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
herge skrev:
ok återigen tack ;) meningarna går ju skilt isär men som sagt smaken är ju som baken! jag ska ha den att övningsköra samt köra upp på då min nuvarande 500:a inte duger till det (måste vara minst 700cm3 samt 31kw) så jag har ÄNNU inga planer på att dra till banan å smiska R1:eek:r men den dagen kommer säkert den också! :banana -90 hojen e ju bra mycket billigare å det verkar vara ett hyffsat pris med. -92:an hade han precis renoverat framgaffeln på då packboxarna läckt precis som någon här påpekade å den har dessutom haft 13 ägare vilket för mig verkar ganska mycket! vi får se på måndag vad det blev ;)

13 ägare är ju rätt mycket. Hur många var det på 90:an?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top