Ibland blir det inte som man vill

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Chokeknoppen på Storhojen gick trögt som f-n, så jag smorde med silikonfett (det är en stålaxel som löper i en trång gummibussning) nu går den för lätt istället ! (choken stannar inte i utdraget läge)

Chokeknoppen på Storhojen gick trögt som f-n, så jag smorde med silikonfett (det är en stålaxel som löper i en trång gummibussning) nu går den för lätt istället ! (choken stannar inte i utdraget läge)

Jag tror det är en metallfjäder under gummibusningen som ska göra jobbet mot axeln om jag minns rätt men allt nöts ju med tiden.
Det kan eventuellt gå att fixa den och annars har jag nog ett gäng nya såna någonstans.

Gjorde precis samma sak i helgen. 40 år gammal choke och funkade perfekt, ändå ska det smörjas🤯

Grundregeln är att inte laga det som inte är trasigt, risken är överhängande att det bara blir värre. Sen sitter man där kl.2 på natten och undrar varför man ö h t började.
Välkänd utmaning !
Men plocka sönder det och gör ren med vanlig 95/98 bensin (utomhus, tänk på brandrisken .....)
eller bara tvätta ett antal gånger med diskmedel, vatten, skölj och så en gång till.

Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...