IBM dator

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
har en ibm dator som jag hade tänkt köra som server.

när jag skulle rensa den så gick det inte boota Xp skivan så jag tog o slängde i den i en annan dator jag har liggandes. funkade finfint o installera o allt men när jag har satt i den i IBM:en så vägrar den starta första gången jag installerade om disken kom det till Xp startloggan o där tvärdog den.
nu efter att ha loadat om xp så kommer den till bios o säger att det är ett skrivfel i disk eller vad det var..har provat med andra kablar mm..

vad fel?

behöver man en recovery disk? :argpådato

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
disken är inget fel på funkar i mina två andra datorer...

vad i helskotta kan det vara...grrr :mad:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
bara en liten tanke
är datorn gammal kanske du måste uppdatera biosen för at köra xp.
funkar det all installera win95/98?

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Felet kan mycket väl vara i XP (har själv haft liknande problem med XP:s installations CD tidigare, senast under julhelgen); Prova att stoppa i hårddisken i en annan dator och installera XP på den. Flytta sedan hårddisken till IBM:en och håll tummar/be en bön/offra en get till Oden (eller vad du råkar föredra) att det fungerar.

Vill samtidigt passa på att rekommendera Linux istället för XP (om du har tid och enengi att lära dig dvs), det är ett betydligt bättre OS.

Hmm... kom på en sak till: Felet skulle kunna bero på att biosen är buggig; Prova om datorn alls kan starta från CD:n.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
DrSwizz skrev:
Prova att stoppa i hårddisken i en annan dator och installera XP på den. Flytta sedan hårddisken till IBM:en och håll tummar/be en bön/offra en get till Oden (eller vad du råkar föredra) att det fungerar..
fungerar med 99,9% säkerhet inte

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
DrSwizz skrev:
Felet kan mycket väl vara i XP (har själv haft liknande problem med XP:s installations CD tidigare, senast under julhelgen); Prova att stoppa i hårddisken i en annan dator och installera XP på den. Flytta sedan hårddisken till IBM:en och håll tummar/be en bön/offra en get till Oden (eller vad du råkar föredra) att det fungerar.

Vill samtidigt passa på att rekommendera Linux istället för XP (om du har tid och enengi att lära dig dvs), det är ett betydligt bättre OS.

Hmm... kom på en sak till: Felet skulle kunna bero på att biosen är buggig; Prova om datorn alls kan starta från CD:n.

kan väl nästan inte kalla att det finns ngn bios på den..hehe...inte mycket man kan ändra där..ska kolla ifall det funkar o installera 2000 på den för det var det innan den krashade. men xp ska funka.. :huvet

har ju installerat xp på datorer som e bra mycket äldre..

uppdatera biosen..vetifan

har ingen 95/98 får ta o ladda ner o kolla..

finns ingen inställning heller i bios om vilken ordning det ska bootas...cd hdisk mm..

har det ngn betydelse ifall jag har FAT32 eller ntfs?
har för mig att man ska använda ntfs om disken är större än 10 gb..men kan ha fel..

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Cyanid skrev:
kan väl nästan inte kalla att det finns ngn bios på den..hehe...inte mycket man kan ändra där..ska kolla ifall det funkar o installera 2000 på den för det var det innan den krashade. men xp ska funka.. :huvet

har ju installerat xp på datorer som e bra mycket äldre..

uppdatera biosen..vetifan

har ingen 95/98 får ta o ladda ner o kolla..

finns ingen inställning heller i bios om vilken ordning det ska bootas...cd hdisk mm..

har det ngn betydelse ifall jag har FAT32 eller ntfs?
har för mig att man ska använda ntfs om disken är större än 10 gb..men kan ha fel..
Har du någon beteckning eller serienummer på datorn?
Testa och bota från en Knoppix CD. Knoppix är linux som körs direkt från cdn. inget installeras. Men du kan iallafall kolla så den startar som den ska. ladda hem här http://www.knoppix.org/

DrSwizz skrev:
Det fungerade alldeles utmärkt för mig i julas då XP:s installations-CD vägrade starta på min nya Opteron-dator.
rent teoretiskt ska det inte gå för att när man installerar ett OS så registrerar den moderkortets serienummer osv...... så TEORETISKT ska det inte funka. Har aldrig funkat för mig. Men funkade det för dig så är det ju kanon.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Mr K skrev:
Har du någon beteckning eller serienummer på datorn?
Testa och bota från en Knoppix CD. Knoppix är linux som körs direkt från cdn. inget installeras. Men du kan iallafall kolla så den startar som den ska. ladda hem här http://www.knoppix.org/

rent teoretiskt ska det inte gå för att när man installerar ett OS så registrerar den moderkortets serienummer osv...... så TEORETISKT ska det inte funka. Har aldrig funkat för mig. Men funkade det för dig så är det ju kanon.

jag har flyttat redan installerade XP diskar mellan datorer..

men registreras de på M$ servrar vilket moderkort som associeras med vilken skiva osv?

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
OEM-versioner av XP verkar vara lättare att flytta mellan olika hårdvaror än en retailversion. Eller så var det tvärtom =)

Hursomhelst. Ibland kan enhetsinställningarna påverka bootbarheten och läsmöjligheten från en CD-ROM. Prova mecka runt CDN som secondary Master, primary slave eller secondary slave och se om någon av lägena fungerar bättre än någon annan.

Samma sak gäller med tex cable select-inställningarna, om du mixar cable select med enheter som är hårdbyglade till tex slave eller master så kan det generera problem.

Har hjälpt mig ibland. Att hårdvaran skulle vara gammal känns lite avlägset. Däremot kanske det kan vara läge att prova en annan CD-läsare om du har möjlighet.

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
jayjay skrev:
OEM-versioner av XP verkar vara lättare att flytta mellan olika hårdvaror än en retailversion. Eller så var det tvärtom =)

Hursomhelst. Ibland kan enhetsinställningarna påverka bootbarheten och läsmöjligheten från en CD-ROM. Prova mecka runt CDN som secondary Master, primary slave eller secondary slave och se om någon av lägena fungerar bättre än någon annan.

Samma sak gäller med tex cable select-inställningarna, om du mixar cable select med enheter som är hårdbyglade till tex slave eller master så kan det generera problem.

Har hjälpt mig ibland. Att hårdvaran skulle vara gammal känns lite avlägset. Däremot kanske det kan vara läge att prova en annan CD-läsare om du har möjlighet.

jo det kan jag testa men i bios finns det ingen som hellst inställning för bootningsekvensen..allså startar hdisk före cd hela tiden.. :argpådato

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0