Icke flytande bromsskiva och ISR-ok

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Till mitt MiniGP bygge hade jag tänkt använda ett flytande 2-kolvs Brembo-ok och original fast skiva. Nu visar det sig att det blir pyssel att få det att passa. Däremot passar mitt 6-kolvs ISR-ok perfekt...
Nu till frågan.
Flytande skiva, är det "bara" för att förhindra att skivan ska slå sig eller ska flytningen hjälpa till med centrering också? Vid korrekt centrerad skiva och friskt ok borde jag väl kunna använda ickeflytande skiva? Känns så....
12mm pump till ett ISR-6kolvs? Kan det funka? Rekommendationen är väl 14mm

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Flytande skiva hade jag för mig var för att skivan ska kunna utvidga sig radiellt ”fritt”?
Flytande ok däremot är ju bara de ensidiga. Ett ok med kolvar på var sida om skivan anpassar ju sig av självt när du drar i bromshandtaget.

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Är det 25 eller 30 mm kolvar i bromsoket ? Jag har en 14 mm pump till ett 30 mm OK och tycker det är en aning svampigt men låser hur lätt som helst med 1 finger. 12 mm pump blir nog väldigt svampigt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Veckans overkill men jag gillar det....

Kombinationen icke flytande skiva och icke flytande ok kommer du att kröka tyvärr.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Vi får se hur länge det är rakt.... Eftersom det är lite overkill så kanske skivan överlever längre. Men snyggt är det :banana
isr.jpg

Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Alla i depån kommer se du har det fetaste oket. Ingen kommer komma på tanken att försöka bromsa ut dig. Så du kan åka omkring och mjukbromsa så det inte slår sig. Bara en bra motor kvar så vinner du!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det kommer nog gå bra, kolvarna centrerar sig ju över skivan och den där skivan med ekrar på det där viset är ju inte helt stum sidledes utan kan ju flexa en del i sidled innan det blir permanenta deformationer.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Efter att luftat och tryckt vätska från alla jävla håll utan att fått upp något tryck så trodde jag att en 12mm pump var alldeles för liten för ett 6-kolvsok.. När jag hade gett upp och var på väg att sno ett pumpen från en av mina andra hojar tappade jag pumpen. Bara lite, den hängde kvar i slangen så den slog emot styret och framhjulet, TRYCK!! Helt plötsligt så var det tryck! Snabb provkörning och det funkar. Visst är pumpen för liten men det verkar funka. Måste ut på bana för att kolla ordentligt..:banana

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Efter en helg på Hälla Ring i samband med RM i minimoto kan jag konstatera att bromsen fungerar helt perfekt. Pekfingret räcker gott till att dosera bromsen. En liten fadäs hände dock i lördagens final....Den ena luftnippeln var antingen inte korrekt dragen eller så vibrerade den loss. Jag pumpade ut vätska på framhjulet vilket resulterade i en krasch...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år