Ickeblinkande blinkers

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag fixade till (bytte till miniblinkers) högra blinkersen på min GSXR och gick över till den vänstra för samma operation, men får den inte att blinka.
Båda blinkarna funkar enligt displayen, men bara den högra i verkligheten.

Provade med en äldre blinkers, o då blinkar den men inte den nya.
Trodde först den nya var trasig, men när jag kopplade den direkt mot batteriet så lyser den.

Någon som kan tipsa om vad felet kan vara, när bara den högra lyser men displayen blinkar på båda sidor?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar som den nya "ogillas" av ditt blinkerrelä.
Dra den nya för lite ström ?
Prova häng dit en glödlampa parallellt den nya.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Verkar som den nya "ogillas" av ditt blinkerrelä.
Dra den nya för lite ström ?
Prova häng dit en glödlampa parallellt den nya.
- Jamen det sitter ju en precis likadan ny på höger sida som blinkar fint.
O jag vet att även den vänstra fungerar, eftersom jag testade den på batteriet.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Blir inte klok på den här vänstra sidans blinkers/blinkersanslutning alltså.
Igår provade jag lite lätt snabbkopplat (tvinnade trådar) med ett motstånd mellan strömsladden och blinkersens ledare, och plötsligt började den blinka. I rätt hastighet dessutom.
När jag sedan kopplade på blinkersen med riktiga kontakter...inte ett liv.
Tog bort kontakterna och kopplade ihop med bara tvinnade trådarna igen. Inte ett liv.
Provade med annan äldre blinkers, funkade bra utan motståndet. På med nya blinkersen utan motstånd...inte ett liv. På med äldre blinkersen igen.....inte ett liv.

Hur fan ska blinkersjäklaanslutningen ha det!?!?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Igår provade jag lite lätt snabbkopplat (tvinnade trådar) med ett motstånd mellan strömsladden och blinkersens ledare, och plötsligt började den blinka. I rätt hastighet dessutom.
Tog bort kontakterna och kopplade ihop med bara tvinnade trådarna igen. Inte ett liv.
Provade med annan äldre blinkers, funkade bra utan motståndet. På med nya blinkersen utan motstånd...inte ett liv. På med äldre blinkersen igen.....inte ett liv.

Funkar gamla blinkersen ibland och ibland inte så har du väl antingen dålig/glappande kontakt i kablaget på gixern eller nästan kabelbrott nånstans däromkring kontakter , en del relän ”blinkar” fast inte blinkersen gör det och då blinkar det i instrumentet

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Det känns för mig som du har en del glappkontakter / kabelbrott i kablarna i elsystemet.
Sedan finns ju möjligheten att det är fel på "nya Vänstra sidans blinkers" prova att flytta höger sidas blinkers till vänster sida. Då ska vänster sida fungera om felet inte ligger i elsystemet.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Har du avbrott i kabeln så brukar det bli nära kontakten. Vicka, tryck, dra i kabeln för att hitta ev avbrott. Testa att sätta på och stänga av blinkersen många gånger också i fall problemet ligger i knappen.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
De utgående blinkerskablarna från hojen har hela tiden visat på ström ut, men visst kan det ha varit glappt någonstans. Ska checka det.

Det är ju ganska låg spänning ut till blinkarna, så jag gissar att de knappast slår ut en LED-blinkers om man håller på o trasslar med tvinnade trådar under försöken....eller?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
De utgående blinkerskablarna från hojen har hela tiden visat på ström ut, men visst kan det ha varit glappt någonstans. Ska checka det.

Det är ju ganska låg spänning ut till blinkarna, så jag gissar att de knappast slår ut en LED-blinkers om man håller på o trasslar med tvinnade trådar under försöken....eller?
Låg spänning? Du har väl drygt 12V före ev motstånd hoppas jag.

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Om det är LED blinkers så kolla prova byta plats på sladdarna.
+ måste vara + och - vara - på LED .

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
- Man kopplar väl alltid + mot + och - mot -?
Eller hur menar du där?
På vanliga glödlampor spelar det ingen roll hur du kopplar in kablarna men på LED måste du ha rätt kabel på rätt kabel om inte funkar dom inte.
Samma om man köper LED lampor till instrumentbelysning så måste man vända lampan rätt väg i sockeln , been there done that.
Testa byt plats på kablarna , funkar den inte då så är lampan trasig med tanke på att blinkersen funkar med dom gamla.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
På vanliga glödlampor spelar det ingen roll hur du kopplar in kablarna men på LED måste du ha rätt kabel på rätt kabel om inte funkar dom inte.
Samma om man köper LED lampor till instrumentbelysning så måste man vända lampan rätt väg i sockeln , been there done that.
Testa byt plats på kablarna , funkar den inte då så är lampan trasig med tanke på att blinkersen funkar med dom gamla.
- Ah ja jag har kopplat plus mot plus o minus mot minus. Däremot funkar det ju inte med de gamla heller varje gång jag provat : (

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ska mäta upp spänningen igen ikväll om jag hinner, för att utesluta för svag matning eller glapp.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Norsk blinkerskontroll:
Fungerer, fungerer ikke, fungerer, fungerer ikke...
Undrar hur den svenska kontrollbesiktningen fungerar.
Tycker det är ca 50% av personbilarna som har icke fungerande blinkers på motorväg. #
Och inne i stan verkar det vara lite bättre (?!), bara en tidsfördröjning på ca 3 sekunder.
Istället för att högersblinkers börjar 50 meter innan högersvängen så kommer blinkersen igång först i svängen.
# Detta tyder på att blinkersfunktionen är fartberoende i moderna bilar. Och eftersom kontrollbesiktningen bara kontrollerar blinkers på stillastående bilar och / eller i låg hastighet så missar kontrollbesiktningen att blinkers på många moderna bilar inte fungerar i lite högre hastighet....

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
i låg hastighet så missar kontrollbesiktningen att blinkers på många moderna bilar inte fungerar i lite högre hastighet....
De missade även idag att vänster positionslykta fram på Firebirden måste ha en känga innan den behagar lysa. Skrämmande okunskap. Spela roll, tvåa ivfsh på klen p.broms. Yankie-konstruktion à la kajsa varg. Min röda blinkers bak irriterar säkert - men så är det med flyttgods.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning