Icon hjälm

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
snygga hjälmar,,,väger dock mer en än typ x-lite....genonsnittet på en amerikansk hjälm är typ 1500 gr på pgr av olika regler i hur den är godkänd, i europa har vi bla största e22-05...i usa finns dot o snell 2 helt oberoende o oliksinde myndigheter...de ja ka n säga är av erfarenhet av ja har vänner i inom branschen (racing) i usa är att snell är den mest liknande typen de vi har här här i europa......enligt vissa o mig själv så har man börjat frågasätta vad de är för skillnad mellan dom...snabbgrej typ amerikansk hjälm = högre vikt genom tjockare fiber(kevlar, kol eller what ever) amerikanarna har en typ av slag test som vi inte har nån andvändning av här i europa...enligt mig riktigt= chasen att 1 sten (vass)träffar hjälmen när du kraschar är väl minimal.
webbikeworld.com/motorcycle-helmets har tester o min favorit som ja dock då ej köpte mainframe hooligan. deras senaste o styggaste, snyggaste hjälmen (ej hooligan) i historien vart ej godkänd..så kolla o se o bedöm :yoparty :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Glöm (med största sannolikhet) det kan jag säga !
Dom säljs av nilssonsmc i Helsingborg och jag haft långa samtal med dom, också varit hos dom och i slutet av förra veckan var Icons svenska representanter hos dom och snackade lite. Hjälmarna kommer inte att säljas i Sverige (i alla fall inte i år) för dom är inte CE-godkända enligt generalagenten. Jag handlade min i Tyskland och allting är CE-märkt på den hjälmen:va :va

Jag fattar ingenting men hjälmen är märkt, kartongen är märkt och det står tom i deras lilla instruktionsbok att den är godkänd så va fan som gäller vet jag inte.....
Har snackat med mitt (kommande) försäkringsbolag och var den godkänd i Tyskland så är den även godkänd i Sverige. Det är ju en EU-standard så det skulle inte vara några problem.

Kläderna säljs däremot men deras skydd är inte heller godkända, tyvärr. Jag ville haft deras knä/benskydd men det skiter sig. Deras stövlar har jag dock beställt och dom lär också vara godkända.....i Tyskland alltså:D

Kontenta: vill ni ha deras hjälm så köp den över nätet för ni kan inte köpa den någon annanstans! Jag köpte en XL och jag hade XL i min Nolan X-lite så det är väl samma storlek ungefär....
Har inte använt hjälmen ännu så jag kan inte ge mer feedback:(

En lustig sak är att deras jackor säljs i USA med CE-godkända skydd men inte i Sverige....
Men CE är väl inte det korrekta godkännandet i Sverige?

Last edited:

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
enligt min då kusin som jobbat för franska stand 21= racing kläder o bell hjälmar i usa så aär snell enligt henne the same som ec 22-05 men som sagt icon `ns värsting klara inte testerna som finns som länkar vid webbikeworld.com-motorcycle-helmets sida...dom sidorna ä amerikanska myndighetstester resultat av hjälmar enligt snell( enligt mig o många andra de bästa i världen.):yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty .och dot testade....

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Kvittar väll om du beställer online eller inte? dom packar hjälmarna väl..

Har bara hört bra om fc moto.

Frågan är snarare hur storlekarna ÄR på Icon hjälmar.. det är det enda som står imellan mig och en beställning nu

Det jag syftar på är inte hur den är transporterad.
Det är på hur den passar. Och hjälmar som säljs i USA och Europa har vad jag förstått det olika former invändingt.

Du skall köpa det du vill ha, men efter att ha blivit räddad av hjälmen en gång tidigare så vill man veta att man har bra grejer.

Ikonik

Trafiklärarkandidat
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
...ingen än.
Asså skiljer det sig 500kr skiter jag i vilket, har du nummer till dem i skåne? Runt malmö regionen?

Mvh WykZ

Kolla MC Huset eller Lindströms motor i Malmö.
Dom har med Icon kläder i en gemensam katalog som heter "Streetkatalogen 2007".
Kan ju finnas en möjlighet att det går att få tag på hjälmar den vägen.

WykZ

Snyggast
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Yamaha R6 -03
Kolla MC Huset eller Lindströms motor i Malmö.
Dom har med Icon kläder i en gemensam katalog som heter "Streetkatalogen 2007".

Tack för tipset ska kolla upp det!

Och visst Lorge, håller helt med, därför jag vill hjälmen ska sitta perfekt, oxå därför jag inte vill beställa från tyskland utan helst handla över disk.. Priset har inte så stor betydelse för mig när det gäller skydd..

Tack för svaren!

Ps så för övrigt ska väll hjälmen vara SiS och E märkt i sverige?

Last edited:

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Men CE är väl inte det korrekta godkännandet i Sverige?

Jag är inte säker på vad som gäller men enligt mitt försäkringsbolag så "är det godkänt av EU är det godkänt i Sverige". Dom sa också att dom skall vara CE-godkända (alla skydden alltså) när jag pratade med dom på telefon. Dom CE-märkningarna som står på våra hjälmar står också på dom som sälj i tex. England och Tyskland(CE 22-05, vilket är den senaste standarden mig veterligen). Vi har inte så mycket att säga till om i vårt lilla land:huvet . Vi har ju blivit överkörda för med bland annat vissa bekämpningsmedel som vi velat förbjuda men som varit tillåtna i EU och då har det varit kört....

icon `ns värsting klara inte testerna som

Vet inte vilken hjälm du menar men Icon Skull är godkänd i USA både genom DOT- och Snellstandarden.

Nix, dom vill inte ta in dom pga. dom inte är godkända (vilket dom då är enligt tyska återförsäljare och mitt försäkringbolag)!
Jag kommer att köra med min i alla fall (om jag bara hittar en mc snart):(

Ps så för övrigt ska väll hjälmen vara SiS och E märkt i sverige

Dom märkningarna försvann väl på 80-90talet, eller?:va .
Du är nog i min ålder som kommer ihåg dom märkningarna.

Du bor ju i Malmö och har du XL kan du alltid komma till Lund och testa min, som är XL. Dock så får du ta rånarluva med dig för jag vill inte ha okända hårstrå i min nya hjälm:D

Edit: Enligt Grahns hemsida så finns det fortfarande några fåtal hjälmar som är godkända enligt SIS. Nolan har en!
From 2004 så är det enbart EC 22-05 som gäller för alla nya godkännanden av hjälmar.....

Last edited:

WykZ

Snyggast
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Yamaha R6 -03
Jag är inte säker på vad som gäller men enligt mitt försäkringsbolag så "är det godkänt av EU är det godkänt i Sverige". Dom sa också att dom skall vara CE-godkända (alla skydden alltså) när jag pratade med dom på telefon. Dom CE-märkningarna som står på våra hjälmar står också på dom som sälj i tex. England och Tyskland(CE 22-05, vilket är den senaste standarden mig veterligen). Vi har inte så mycket att säga till om i vårt lilla land:huvet . Vi har ju blivit överkörda för med bland annat vissa bekämpningsmedel som vi velat förbjuda men som varit tillåtna i EU och då har det varit kört....

Vet inte vilken hjälm du menar men Icon Skull är godkänd i USA både genom DOT- och Snellstandarden.

Nix, dom vill inte ta in dom pga. dom inte är godkända (vilket dom då är enligt tyska återförsäljare och mitt försäkringbolag)!
Jag kommer att köra med min i alla fall (om jag bara hittar en mc snart):(

Dom märkningarna försvann väl på 80-90talet, eller?:va .
Du är nog i min ålder som kommer ihåg dom märkningarna.

Du bor ju i Malmö och har du XL kan du alltid komma till Lund och testa min, som är XL. Dock så får du ta rånarluva med dig för jag vill inte ha okända hårstrå i min nya hjälm:D

Edit: Enligt Grahns hemsida så finns det fortfarande några fåtal hjälmar som är godkända enligt SIS. Nolan har en!
From 2004 så är det enbart EC 22-05 som gäller för alla nya godkännanden av hjälmar.....
'

Hehe jag är tyvär rätt ung och tog kortet nyligen! Men på mitt teori prov så var iaf E märkningen med som fråga!

Snällt men jag har inte XL hehe.. Jag har typ S i nästan alla hjälmar jag testat.. Tycker det vore skumt om jag inte hade de i Icon Skull.. men våga chansa lixom... :(

PS, om du har en Icon Skull, hur är den i storlek jämnfört med andra hjälmar? har du haft någon AGV, Shoei eller nått liknande innan som du kan jämnföra med?

Last edited:

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
på mitt teori prov så var iaf E märkningen med som fråga!

Ja, skall man vara exakt det så är det ECE som märkningen heter....

Jag har typ S i nästan alla hjälmar jag testat.. Tycker det vore skumt om jag inte hade de i Icon Skull.. men våga chansa lixom...

Då har du garanterat S i deras hjälmstorlekar också. Bara att shoppa loss:D .
Förstår ditt dilemma men på många shoppinsiter står deras storlekar i centimeter så mät skallen din. Jämför med en hjälm du testat som suttit bra. Kolla på tyska Ebay tex.....

Edit: Hade en Nolan X-Lite innan och dom satt som en smäck bägge två
(alltså även Iconhjälmen)! Samma storlek dvs. XL.

Last edited:

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Hayabusa-03
Icon

Kör med en av Icon:s läder jackor. Köpte även en Kitty jacka till tjejen efter att jag kört med min en säsong. Grymma jackor med mycket detaljer. Märker ingen skillnad på vare sig sömmar, passform eller läder jämfört med mitt Alpinestars TZ-1 ställ. Trede säsongen med ICON nu. Skitnöjd. :tummenupp

WykZ

Snyggast
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Yamaha R6 -03
Ja, skall man vara exakt det så är det ECE som märkningen heter....

Då har du garanterat S i deras hjälmstorlekar också. Bara att shoppa loss:D .
Förstår ditt dilemma men på många shoppinsiter står deras storlekar i centimeter så mät skallen din. Jämför med en hjälm du testat som suttit bra. Kolla på tyska Ebay tex.....

Edit: Hade en Nolan X-Lite innan och dom satt som en smäck bägge två
(alltså även Iconhjälmen)! Samma storlek dvs. XL.

Tack för svaret, men mitt dilemma stannar inte där :D Om jag mäter skallen hamnar jag på 57cm, vilket är M på fc motos sida.. å M är för stor när jag testat olika hjälmar i butik! :huvet

Ah.. Hjälmen ska ju sitta tajt, men hur tajt är frågan :)

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Då jag tittar på att skaffa ny hjälm och har förut tittat på icon sneglar jag dit igen(blev en scorpion istället, exo1000 var sjukt nöjd med den) så jag tänkte bumpa tråden. Ser att dem lagt till tabeller-isch om hjälmarna bland annat huvudtyp. Är intresserad av airmada modellen, nån som har erfarenheter?

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Icons hjälmar får i 9 av 10 fall pissbetyg, häftig utsida, kass insida. Precis som Bandit hjälmar.

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
tackar, uppskattar det snabba svaret. :tuttar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då jag tittar på att skaffa ny hjälm och har förut tittat på icon sneglar jag dit igen(blev en scorpion istället, exo1000 var sjukt nöjd med den) så jag tänkte bumpa tråden. Ser att dem lagt till tabeller-isch om hjälmarna bland annat huvudtyp. Är intresserad av airmada modellen, nån som har erfarenheter?

Jag skulle inte sätta en hjälm med ** hos Sharp på huvudet.
https://sharp.dft.gov.uk/testhelmet...&sharp-type=All&sharp-rating=1&discontinued=1

Minimi för mig är ****
Och det behöver inte kosta en förmögenhet
https://sharp.dft.gov.uk/testhelmet...ting=4&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999
Ja och så ska den sitta bra på huvudet (där ryker SHOEI och ARAI på min runda skalle.)
Och så ska den inte skymma sikten när jag lutar mig framåt....
Men jag har bara ett huvud....
Ja då är det inte lika billigt längre....
Men jag ska faktiskt ta och prova
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Integralhjalm-2000037680/
som fått mycket bra testresultat i en tråd här på SH
https://www.sporthoj.com/forum/show...t-av-hjälmar&p=6331113&highlight=#post6331113
för den kan knappast imma igen lättare än den X-Lite 802 R jag har nu.
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/x-lite-802r

Last edited:

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Själv har jag hjc rpha 10+, hjälmen är störtskön, ventilationen sådär, visir värdelöst om det regnar eller är mörkt. Därav tittar jag på scorpion då deras everclear visir är grymma och i övrigt helt ok hjälm(dock är min 8år) och vart därför sugen på att pröva icon men är dem bara snygga så skippar jag även om dem så skulle gå för 500:- eller mindre

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hjälmarna kommer inte att säljas i Sverige (i alla fall inte i år) för dom är inte CE-godkända enligt generalagenten. Jag handlade min i Tyskland och allting är CE-märkt på den hjälmen:va :va

Att sätta ett CE-märke på en vara är lika lätt som att klistra ett frimärke på ett brev.

Jobbigt blir det först när någon ber om dokumentationen bakom CE-märkningen.

Men en modell verkar ju fått bra resultat hos Sharp
https://sharp.dft.gov.uk/testhelmet...&sharp-type=All&sharp-rating=1&discontinued=1

Ett problem som vi själva råkat ut för i jobbet är att en underleverantör lägger ner tillverkningen av en produkt och erbjuder en annan likvärdig.
När våra tester är klara. Så inköp börjar köpa den nya produkten.
Som aldrig testats.
Och när testerna görs så ger den nya produkten underkända resultat.

Sedan har vi de rena förfalskningarna. Ingen konst skriva kända märken på tex tändstift, batterier eller MC-hjälmar utanpå kartongerna.
Betydligt enklare än förfalska sedlar.

Last edited:
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska