Så här fungerar de nya momsreglerna för postförsändelser från utlandet i praktiken:
Jag fick en bok från en privatperson i USA för några veckor sedan. Avsändaren hade kryssat för att det var en "Gift" och noterat värdet $6,99.
Eller rättare sagt, jag fick inte boken, utan jag fick först ett brev från Postnord att jag hade fått en försändelse från utlandet och för att få den levererad skulle jag betala in 89,28 kronor i moms och hanteringsavgift via Postnords hemsida. Jag visste inte vad det var för försändelse, eftersom sådana upplysningar inte lämnas av Postnord i deras nyinförda system. Nåja, jag beställer många varor från USA, så jag gissade att det var något jag köpt.
Efter en dryg vecka kunde jag hämta ut kuvertet med boken nere på Ica. Det visade sig vara en gåva, och enligt Postnords hemsida ska gåvor med ett värde under 500 kr inte moms- eller avgiftsbeläggas.
Postnord hade alltså gjort fel, men på mer än ett sätt. De hade struntat i att det tydligt var markerat "Gift" på försändelsen. Dessutom hade de krävt mig på 25% moms, trots att det tydligt står angivet att försändelsen innehåller en bok - enligt Tullverket ska Postnord bara lägga på 6% moms för böcker. Enligt samma källa på Tullverket så lägger Postnord på 25% moms rakt över, oavsett vad försändelsen innehåller.
Jag har i en vecka försökt nå Postnords utrikesavdelning på telefon, mejl och chatt, men det är helt enkelt ingen som svarar. Ibland när jag står i telefonkö kommer jag två hack framåt i kön på en timme, varefter samtalet helt kopplas bort. Jag vill ju ha tillbaka mina 89,28 kr.
Idag pratade jag med en kvinna på Tullverket - det tog mig bara några minuter att komma fram och hon var ytterst trevlig, trots att de var nedringda med samtal från ännu mer desperata och upprörda försändelsemottagare än jag.
Jag hade läst på Postnords hemsida att om man vill överklaga ett felaktigt momskrav så måste man vända sig till Tullverket. Så här står det på Tullverkets hemsida:
"Du ansöker genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande till Tullverket och berätta vad du anser är fel. Följande uppgifter behöver vara med:
* tull-id (den kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror som du hittar på fakturan från transportföretaget som har fraktat din vara)
* dina bankuppgifter (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer).
Bifoga även ett kontoutdrag (från ditt bankkonto eller från Paypal) som visar summan du har betalat."
Det känns ju lite märkligt att det läggs på mig att samla ihop dessa uppgifter. Men nåja, jag kan nog plocka ihop dem och mejla om det.
Om det inte bara varit för den där detaljen med tull-id. Den kan jag endast få om jag kontaktar Postnords utrikesavdelning - (obs! ingen annan på Postnord kan lämna ut tull-id och inte heller Tullverket) - och här kommer mitt bekymmer. Jag får ju inte tag på Postnords utrikesavdelning. De svarar inte.
Jag vill ha tillbaka mina 89,28 kr. Jag vet inte hur många timmar jag har lagt ned för att komma här så långt - och jag vet inte hur lång tid det tar innan jag kan skicka iväg min överklagan.
Jag är inte ensam. På nätet har jag hittat otaliga liknande exempel, bl a gamla människor som aldrig kommer att kunna ta sig genom djungeln fram till ett överklagande. Och så hittar man förstås alla de som fått vänta i mer än en månad på sina försändelser efter att de betalat momsen.
Kvinnan på Tullverket sa att Tullverket sitter i täta möten med Postnord för att få de sistnämnda att hantera detta på ett korrekt sätt.
Jag förstår att Postnord blev överrumplade av den nya lagstiftningen. Men jag skulle bra gärna vilja veta hur Skatteverket ställer sig till att Postnord kräver kunderna på felaktig moms. Jag vill veta hur Postnord ställer sig till att de kräver mottagare på felaktig moms för gåvor under 500 kronor och sedan har ett så oerhört krångligt - och nästintill omöjligt - förfarande för överklagan att de flesta nog inte orkar bråka för så små summor.
Det här handlar inte bara om försenade paket för Postnords del. Det här är rent ut sagt ekonomiskt bedrägeri.