Idéer på hur man monterar denna?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Så nu har jag fått tag på en dB-killer. Någon som har idéer på hur/var man moterar denna mojäng?? :va
 

Bifogat

  • dB-killer.JPG
    dB-killer.JPG
    39.9 KB · Visningar: 152

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
JoUh skrev:
2175145 Så nu har jag fått tag på en dB-killer. Någon som har idéer på hur/var man moterar denna mojäng?? :va

Nu kör jag en helt okvalificerad tokgissning;
Var: På änden av ljuddämparen. :tungan
 

Trigger

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
GBG
Hoj
vfr 800
Tror att du ska montera den i det svarta hålet bak på hojen. där avgaserna kommer ut :hihi .

skämt och sido. testa dig fram det kan ju inte sitta på så många sätt..
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Ok, era smurfar. Så långt var även jag med...
Men detta ska ju vara en "universal" och funka på alla. Gör det något att munstycket på dämparen är större än "rivjärnet"? Eller är det bara att borra hål i ena sidan och fästa?
 

Bifogat

  • röven.JPG
    röven.JPG
    49 KB · Visningar: 98

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Motala/Vadstena
Hoj
ein rejser mewtosewkel
JoUh skrev:
2175508 Ok, era smurfar. Så långt var även jag med...
Men detta ska ju vara en "universal" och funka på alla. Gör det något att munstycket på dämparen är större än "rivjärnet"? Eller är det bara att borra hål i ena sidan och fästa?


Supercentrerat behöver det ju inte vara, jag hade fixat ett litet hål med skruv och mutter och skruvat fast den i dämparväggens insida.


Alternativt rullat fram MIG´en och PuNGtat fast den i dämparväggen....

Pungt!! :näsblod
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Vad är det frågan om?!!

Hur kommer det sig att han får 8 st idiot-svar av 9 möjliga?

Om någon ber om hjälp så ska han väl inte bli hånad på de viset.

Skärpning!!







Till JoHu!
Var fick du tag på den? En sån skulle jag också behöva nämligen.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ec2bme skrev:
2175856 Vad är det frågan om?!!

Hur kommer det sig att han får 8 st idiot-svar av 9 möjliga?

Om någon ber om hjälp så ska han väl inte bli hånad på de viset.

Skärpning!!
Ok, det var dumt av oss :(

Vill man vara lite ambitiös så punktar man fast tre muttrar i db-killern, sen borrar man tre hål i ljuddämparn, sen kan man justera in db-killern i mitten, dra åt jämnt så att den sitter fast, å sist kapar man av skruvarna så att dom är jämns med mutterkanten! :tummenupp
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Db-Killer

Ett allternativ är väll att svetsa fast ett rör på db-killern som passar precis i ljuddämparen och sedan fästa den i ljuddämparen med en skruv.
Var har du fått tag i den någonstans? Har provat annan modell med mindre lyckad framgång.
Mvh
Peter
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
JoUh skrev:
2175508 Ok, era smurfar. Så långt var även jag med...
Men detta ska ju vara en "universal" och funka på alla. Gör det något att munstycket på dämparen är större än "rivjärnet"? Eller är det bara att borra hål i ena sidan och fästa?

Bara att borra och fästa.
Var köpte du den, ser ut att kunna funka bra.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Här har ju verkligen någon tänkt till och tjänar stora pengar. "Först tillverkar vi ljuddämpare som dämpar dåligt, sen sälje vi insatser som sänker ljudet!"

Ungefär som att tillverka kassa saker för att få sälja reservdelar.

Varför ska du ha en decibellkiller på ditt micronsystem om original låter lagom? Inte att det är enklare att byta DB-killer istället för ljuddämpare för det har du ju bevisat att det inte är...Dyrt om det bara skulle vara för utseende. Varför köpte du ett avgassystem som låter så illa?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bodoe skrev:
2176020 Här har ju verkligen någon tänkt till och tjänar stora pengar. "Först tillverkar vi ljuddämpare som dämpar dåligt, sen sälje vi insatser som sänker ljudet!"

Ungefär som att tillverka kassa saker för att få sälja reservdelar.

Varför ska du ha en decibellkiller på ditt micronsystem om original låter lagom? Inte att det är enklare att byta DB-killer istället för ljuddämpare för det har du ju bevisat att det inte är...Dyrt om det bara skulle vara för utseende. Varför köpte du ett avgassystem som låter så illa?
:Bugar :tummenupp :hihi
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bodoe skrev:
2176020 Här har ju verkligen någon tänkt till och tjänar stora pengar. "Först tillverkar vi ljuddämpare som dämpar dåligt, sen sälje vi insatser som sänker ljudet!"

Ungefär som att tillverka kassa saker för att få sälja reservdelar.

Varför ska du ha en decibellkiller på ditt micronsystem om original låter lagom? Inte att det är enklare att byta DB-killer istället för ljuddämpare för det har du ju bevisat att det inte är...Dyrt om det bara skulle vara för utseende. Varför köpte du ett avgassystem som låter så illa?


kanske behövs vid bankörning, bes o mm. :rolleyes:
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Värst vad alla är genier och snabba med att dumförklara...
Kände inte ens till att det fanns ngt som hette dB-killer för ett par dagar sen. Klart man frågar innan man ger sig på och borrar hål i dämparen!

Vill bara kunna strypa ljudet på mitt Micron vid eventuella bankörningar, inte för jag tycker det låter skit eller tvärtom. Är det bara att borra hål och fästa med skruv/mutter så är det visst enklare än att montera org. dämparen.

Den hopsvetsade ihåliga metallbiten kostade 198:- på MC Montörerna i Norrköping.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Inte mening att vara grinig mot dig, JoUh. Det är tillverkarna jag är mest irriterad på.

Men ändå undrar jag varför du köpte ett avgassystem som låter för högt, eller fick du avgassystemet på köpet med hojen? Visst är det enkelt att skruva i en instats så det låter mindre men det är ju inte bara ljudet som minskar utan även effekten. Är det för bankörning så vill man ju ha alla hästkrafter man kan få.

Bättre på alla vis med ett avgassystem som har godkänd ljudnivå från början, utan insats. Detta säger jag inte enbart till dig JoUh, utan även alla andra som köper onödigt högljudda avgassystem.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top