Idag är det dags! Köpa skinnställ..

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Mattias skrev:
Ja, det är skitilla. Om det mot förmodan sitter kvar på kroppen så slits det i trasor på nolltid. I låg fart (under 100) kanske du klarar dig, men skydden glider gärna runt och kan ställa till med mer skada än nytta.

i slitstyrka är de nya fina goretex ställen (att bli släpad efter asfalten eller liknande...) i klass med skinnställ när det gäller slitstyrka (och ja, även höga farter) .. men som sagt, skydden sitter inte där de borde som oftast när de behövs...

körde mkt skog med goretex, dock med andra skydd under... goretex skyddar bra mot kyla regn & rusk...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Em74 skrev:
Det blir ett tvådelat för mig.. ett Alpine. (svart, grått och vitt. Snyggt men diskret!!)

För trots allt så planerar jag att sitta fler ggr på korvmojjen än att vurpa och då är det ju skönt att kunna ta av sig jackan i sommarvärmen.. :tuttar

Tyvärr kan man ju inte resonera som så att man alltid ska ha det absolut absolut säkraste stället utifall att man skulle vurpa,,, för isf är jag ju helt ute och cyklar iom att jag kör en gammal bil till vardags, som inte är i närheten så säker som de sprillans nya... Självklart är det skydd och förstärkningar på stället. Men plastpuckel och knäpuckar skulle bara se fånigt ut på mig..

Kul att läsa alla åsikter dock!! :banana
Det är en oerhörd skillnad på att åka bil jämfört med MC, säkerhetsmässigt. Vill du absolut ha ett delat ställ så köp det. Du gör en sämre affär, men det är upp till dig.

Kneedrag

Guest
valmers skrev:
Billigare, men betydligt sämre skydd och passform. Stället ska sitta perfekt när man åker, och om man kraschar. Den dag du smackar hårt i backen, spelar nog inte den praktiska funktionen vid McDonalds så stor roll.

Tro mig, jag resonerade precis som du när jag köpte mitt första ställ, ett delat sådant. När jag köpte nytt lyckades försäljaren få på mig ett rejsställ (helställ). Det satt som en tvångströja, men vilken otrolig skillnad det var att åka med det. Väl på hojen funkar det klockrent. Eftersom jag även har kraschat riktigt hårt med rejsställ, vet jag hur bra funktionen är när det verkligen gäller. Jag kommer aldrig köpa ett delat ställ mer.

Har du kraschat med delat ställ ????

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Kawa Tina skrev:
Jag har kraschat med delat som sprack i blixtlåset och i sömmar.
Farten var inte så hög, som tur var, när jag tog i backen med det kunde gått illa om den var högre.
Köpte helt skinnställ efter detta.

Fast jag har lagat upp det delade stället men det används bara vid lugnare turer. Inspirerat på bana så används endast helstället.

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Racingställ(odelade) verkar bara finnas för små människor(läs korta/tjocka) En annan som har långa armar/ben och smidig kropp verkar tvådelat vara lite längre i storlekarna, iallafall de på ställ jag testat

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nej. Helställ har ingen delning utan endast en dragkedja, elelr två på vissa Daineseställ, för att man ska kunna ta sig i och ur.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tycker ingen har skrivit något om färger och säkerhet i trafiken.

Ett svart/grått ställ syns ju sådär i trafiken så: Ju mer färger som syns (rött, gult å sånt) som det är på stället och ju mer reflexer som finns desto bättre. Det, en skrikig hjälm och helljus kan rädda dej!

Ja, jag har ett rött ställ och en skrikorange checareplicahjälm.

kamren

Kamren
Gick med
3 May 2004
Hoj
ZX-9R (Till Salu)
valmers skrev:
Det är en oerhörd skillnad på att åka bil jämfört med MC, säkerhetsmässigt. Vill du absolut ha ett delat ställ så köp det. Du gör en sämre affär, men det är upp till dig.

Det är klart att det är skillnad på att åka bil jämfört med hoj...

Men om man inte håller på med bankörning, höga hastigheter osv.. Måste man ha ett raceställ för 12000 då??

Kör du alltid med bälte i bilen?? Om du gör det så borde du kanske byta till rallystol och sexpunktsbälte?!?

Näe,, men allvarligt.. Hon gör väl knappast nån dålig affär om hon köper ett nytt alpinestars 2-delat för 7000 istället för 12000 när hon kör vettigt eller åker med nån vettig person.. som inte är på banan varje vecka...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kawa Tina skrev:
Ja. En betydligt "mjukare" krasch, tumlade lite på asfalten. Trots detta hade blixtlåset i midjan nästan gett upp (Halvarsson Safety).

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
kamren skrev:

Men om man inte håller på med bankörning, höga hastigheter osv.. Måste man ha ett raceställ för 12000 då??

Kör du alltid med bälte i bilen?? Om du gör det så borde du kanske byta till rallystol och sexpunktsbälte?!?

Näe,, men allvarligt.. Hon gör väl knappast nån dålig affär om hon köper ett nytt alpinestars 2-delat för 7000 istället för 12000 när hon kör vettigt eller åker med nån vettig person.. som inte är på banan varje vecka...
Vad är höga hastigheter? Om du kör 120 km/h på landsväg och vurpar, vill du inte ha ett ställ som kan ge upp på mitten.

Du kan köpa exempelvis ett Texport rejsställ för 9000-10000. Ett sådant har jag hårdtestat.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eller ett RST för 6500. Jag har testat det två gånger utan problem. Iofs på bana och lowsider men ändå.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
kamren skrev:

Ett raceställ från spyke behöver inte kosta mer än 7´. Deras nya ställ vector kostar 9995 och på det ska man väl förvänta sig rabatt på iallafall 2000. 8´ för ett grymt helställ ser jag som en bättre investering än 7´ för ett tvådelat Astars.

//jaG

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Goodstuff skrev:
Eller ett RST för 6500. Jag har testat det två gånger utan problem. Iofs på bana och lowsider men ändå.

Eller www.louis.de

Dom har Vanucci. Samma ställ som clover i sverige. 4000 ca med frakt för ett helställ!

208450-1_150_02.JPG

//jaG

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Läste om nån dam som var FÖR LÅNG för de flesta ställ..

Hur faen ska jag göra då som är för KORT!?!?
Jag är så kort att de byxor som skulle passa över mina breda höfter har knäpuckarna alternativt de förböjda knäna nere på smalbenet och så är byxorna typ en dm för långa nere vid foten...

kan man sy in 'kilar' uppe i midjan, vid låren eller vid vaderna eller nåt hos nån duktig skomakare/skinnställsfixare så att de minsta/kortaste ställen som passar längdmässigt å som har en passande jacka ändå passar..?

Hoppas det är nån som förstår vad jag menar.. :gnissla

Sen är det ju lite jobbigt att vara dam.. man har ju inte bara former över rumpan utan även över brösten, så en del skinnjackor får lite taskig passform bara för att de ska räcka till att stänga där över.. :(

Kan man vända sig till tex dainese, arlen ness eller alpinestars och få ett ställ uppsytt helt efter ens egen kropp?

Mycket frågor blir det.. :död

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Ett tips som jag har fått (jo, jag letar också ställ) är att försöka hitta ett som är så ljust som möjligt på ryggen. Det kommer nämeligen inte att blåsa nämvärt på ryggen och om solen ligger på blir det olidligt varmt...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Lilla_damen skrev:
Mycket frågor blir det.. :död

halvarsson syr upp / syr om ställ. Kostar lite mer, men inte så farligt.

Spyke syr upp ställ till ungefär 1/3 av ställpriset extra. alltså ett 4race kostar 12995+33% ex. Det kan ta tid innan man får det eftersom dom prioriterar GPåkarna.

//jaG

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Det är som har skrivits mycket prat om hur mycket bättre raceställ är än 2-delat osv, 2-delat anser jag duger till gatåka. Visst det kan dela på sig, raceställ har lite mer skydd, men många lägger 3-4000 extra på att köpa raceställ när man istället snålar på stövlar o ryggskydd. Se till att lägg den där extra tusingen på ett par stövlar som är riktigt bra, där kan betydligt värre skador uppstå än om ett skinnställ delar på sig.

Sen finns det dom som vill kunna traska omkring utan jättepuckel på ryggen och utan skrevont.

Prioritering.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
kamren skrev:

När ska folk förstå?? Ni som snackar låga hastigheter, korvmojjan och delbara ställ osv. Tror ni att olyckan blir mer behaglig om man kör bara 60 när man vurpar? Det beror ju helt på vart du vurpar och vilka skydd du använder. Man kan lika väl ta denna diskussionen med hjälmar. Varför inte köpa en billig integralhjälm för 1500-2500kr istället för att köpa den för 4500-5000 kr om man ändå bara ska köra lugnt? Vill man ha ett gott skydd så kostar det lite mer åxå, inget konstigt med det. Förhoppningsvis behöver du inte uppleva hur säkert ett bättre ställ är kontra ett sämre men det har jag gjort.

Vurpade i 60 km/h med ett sprillans nytt Dainese ställ som va delbart. Vilken jävla skit. Sömmarna höll inte, dragkedjan mellan brallor och jacka va helt av. Ena benets sömmar va åxå delade. Så det va tur att pinnen bara rev upp smalbenet och inte magen!

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Sweedo skrev:
Jag har kraschat med delat som sprack i blixtlåset och i sömmar.
Farten var inte så hög, som tur var, när jag tog i backen med det kunde gått illa om den var högre.
Köpte helt skinnställ efter detta.

Om du inte menar sömmarna som håller blixtlåset mellan delarna så har jag en fråga.
Vilken var anledningen till att det sprack i sömmarna?

1. Det var ett 2-delat ställ.
2. Det var ett skitställ.

:va

Jag håller med er som tycker att det duger med 2-delat. Kör man mycket bana eller fort som fan på väg så är det säkert tryggare med racerprylar. För oss mesar som bara puttrar runt på söndagsåkning med :tuttar bakpå så räcker det med 2-delat, iaf för mig.
Jag kommer givetvis att ha en annan uppfattning den dag mitt ställ delar sig på mitten när jag ligger på asfalten och ser mitt liv passera revy framför mina ögon.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept