Idag blev man kuggad!

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Vissa lider väldigt av nervositet, kan sabba det mesta.
MEN jag är övertygad att du löser det nästa gång, du kommer inte ens märka av nervositeten. Du har ju gjort det en gång förut :)

Kämpa på :tummenupp
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Tror du förenklar detta en aning. I alla yrkeskårer finns det totalt värdelösa personer, vPallar inte dra min story en gång till men tro mig, maj gådd vilken jäkla upplevelse, till denna dag (36 år) har jag aldrig stött på en mer osympatisk och obehaglig person.

Jo jag förenklade det lite för mycket men måste bara säga att det kommer upp nog så många trådar om missad uppkörning och så synd om den personen. Många gånger(de flesta) så har till exempel personen ifråga fått sätta ner foten, fått göra om bromsprovet flera gånger men ändå borde han eller hon inte blivit kuggad enligt de själva. Menar lite självinsikt skadar inte, och kanske man ska tänka över sin körning och bara erkänna att man var dålig just den dagen.

Plus jag blir ärligt förbannad då jag läser om de som har oturen att få ett riktigt äkta rötägg till uppkörnings person. Hoppas verkligen alla får en rättvis uppkörning och i en perfekt värd skulle ju det vara så. Fast nu lever vi ju där vi gör och idioter finns överallt i samhället.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Va, slalom i 50 km/h runt plastkoner !?.Och detta kallas för höghastighetsbanan !.Stackars dagens övningskörare.Hur ska de då uppleva en stressig stund på t ex motorväg i hög fart när man bytt ut plastkonerna mot en massa plåtlådor på hjul som inte står still med ibland någon meter tillgodo och ska parera filbyten mil efter mil.Tro f_n att många av den yngre generationens mc åkare verkar tro att det funkar som i ett tv spel med den formen av utbildning.Det gör det inte.Vid game over i verkligheten dör man för gott.

Då förstår jag lättare tjafset om varför det t ex är okey enligt somliga att köra mellan bilarna vid köbildning, lipa som en småunge vid polisens uppdykande eller köra utan körkort !?.För tjugo år sedan dog min bror på sin hoj när en av dessa stillastående bilar i kön som han körde förbi plötsligt öppnade sin dörr.Han vaknade aldrig mer och jag tänker på honom varenda dag.Tack för informationen "DesmoHellman".



Förlåt, men va? Ska vi köra i 50 km/h kring betongsuggor istället? Det går ju inte att simulera verklig trafik på ett säkert sätt förutom i en simulator, och det tror jag vi är några år ifrån. Konerna är ju perfekta för att se om en person kan hantera motorcykeln, vilket är hela poängen med testet.

Och hur kan du jämföra det med den bristande respekten hos vissa mc-förare i den yngre kategorin? De som tar MC-kortet nu har en fan så mycket mer gedigen och utförlig utbildning än de som tog korten för bara 5-10 år sedan. Ex.vis har min morsa A-behörighet, och hon har inte kört en meter på hoj i sitt liv. Du får ursäkta, men ditt resonemang är galet ologiskt i min mening.
 

tkdrille

Guest
Förlåt, men va? Ska vi köra i 50 km/h kring betongsuggor istället? Det går ju inte att simulera verklig trafik på ett säkert sätt förutom i en simulator, och det tror jag vi är några år ifrån. Konerna är ju perfekta för att se om en person kan hantera motorcykeln, vilket är hela poängen med testet.

Och hur kan du jämföra det med den bristande respekten hos vissa mc-förare i den yngre kategorin? De som tar MC-kortet nu har en fan så mycket mer gedigen och utförlig utbildning än de som tog korten för bara 5-10 år sedan. Ex.vis har min morsa A-behörighet, och hon har inte kört en meter på hoj i sitt liv. Du får ursäkta, men ditt resonemang är galet ologiskt i min mening.



Sen så har en som tar sitt körkort idag glömt allt nästa vecka. Plugga före proven räcker inte. Se själv alla som inte kan ljuskombinationer, regler och bölar för de inte visste just det dem lärde sig förra veckan :)
En som tog de för längesedan kan ju oftast. Annars tar de ju de försiktigt
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Förlåt, men va? Ska vi köra i 50 km/h kring betongsuggor istället? Det går ju inte att simulera verklig trafik på ett säkert sätt förutom i en simulator, och det tror jag vi är några år ifrån. Konerna är ju perfekta för att se om en person kan hantera motorcykeln, vilket är hela poängen med testet.

Och hur kan du jämföra det med den bristande respekten hos vissa mc-förare i den yngre kategorin? De som tar MC-kortet nu har en fan så mycket mer gedigen och utförlig utbildning än de som tog korten för bara 5-10 år sedan. Ex.vis har min morsa A-behörighet, och hon har inte kört en meter på hoj i sitt liv. Du får ursäkta, men ditt resonemang är galet ologiskt i min mening.



Håller med här med betoning på "De som tar MC-kortet nu har en fan så mycket mer gedigen och utförlig utbildning än de som tog korten för bara 5-10 år sedan."
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Det där med att få fler chanser om man missar ett moment när man lör upp tror jag handlar om hur grovt man bränner det, inte på hur "sur" gubben/tanten är som man kör upp för.

Exempel:

När jag körde upp var vi tre st. Första tjejen var super nervös och skulle börja med konbanan. Första försöket sätter hon ned foten och välter nästan. Hon får då en andra chans. Denna gången klarar hon det fint fram till rundningen, får totalt hjärnsläpp och bränner rakt tillbaks utan att ta en kon. Då kuggade hon.

Jag var nr två som gick ut. Hade tidigare fått kritik att jag körde den för snabbt, av min handledare, så jag körde långsamt som fan. Detta i kombination med att jag var sjukt nervös, gjorde att hojen nästan dog och jag var tvungen att sätta ned foten.

Fan tänkte jag, men tog upp den igen och satte resten av banan. Nedsättningen var även under helt full kontroll, höll inte på att välta etc.

"Då tar vi högfarten" säger uppkörningsgubben. "Ok" tänkte jag, kör bort och sätter den på första försöket. "Ok" säger gubben, "då tar vi lågfarten igen så jag får se att du kan den". Kör bort och kör lite fortare denna gången och sätter den.

Han hade lika gärna kunnat kugga mig på första försöket, men jag tror att eftersom mitt misstag inte var lika stort som föregåendes, samt att jag faktiskt hade kontroll på bågen, så fick jag en chans till. Vilket jag natruligtvis är jävligt glad för.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Sen så har en som tar sitt körkort idag glömt allt nästa vecka. Plugga före proven räcker inte. Se själv alla som inte kan ljuskombinationer, regler och bölar för de inte visste just det dem lärde sig förra veckan :)
En som tog de för längesedan kan ju oftast. Annars tar de ju de försiktigt


Skulle återigen vilja hävda motsatsen :gnissla Iofs har jag inte stött på någon som du beskriver, men när jag pluggade teori till B-kortet för några år sedan så var mycket av det jag läste totalt främmande eller bortglömt för de vuxna jag förhörde mig själv på.

Det finns ju ingen uppföljning på körkort i dagsläget, och jag tvivlar på att någon född tidigare än mig har uppdaterat sig själva på teorifronten under årens lopp :tungan Visst, de har erfarenhet, men den enda skillnaden är att vi inte hunnit få den än.

Han hade lika gärna kunnat kugga mig på första försöket, men jag tror att eftersom mitt misstag inte var lika stort som föregåendes, samt att jag faktiskt hade kontroll på bågen, så fick jag en chans till. Vilket jag natruligtvis är jävligt glad för.

Tror inte det, enligt deras regelverk har du rätt till ett andra försök.

Misslyckas du vid manöverprovet kan du i anslutning till det ges tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång.

 
Last edited:

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Så det är hans fel att du är närvös för att du tagit för lite lektioner och inte är säker nog i din körning?

Är det hans fel att du inte får 3 chanser att klara något när man ska klara det på första?

TÄNK OM TÄNK RÄTT!

Du klarar det inte och han gör bara sitt jobb! Hade du vart bra nog hade du haft körkort.

för lite lektioner vill jag inte påstå, har tagit över 20 lekioner på banan + trafik har lagt ner en förmögenhet på detta! och jag begärde bara lite symati, jag kör hoj ganska säkert, o mina läraren klagar inte på mig när vi skör, vissa har lite svårt när e kommer till såna situationer, får samma sak när jag ska göra en tenta! så det är inget fel på mig eller min körstil!

Mvh
Mustafa
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Det där med att få fler chanser om man missar ett moment när man lör upp tror jag handlar om hur grovt man bränner det, inte på hur "sur" gubben/tanten är som man kör upp för.

Exempel:

När jag körde upp var vi tre st. Första tjejen var super nervös och skulle börja med konbanan. Första försöket sätter hon ned foten och välter nästan. Hon får då en andra chans. Denna gången klarar hon det fint fram till rundningen, får totalt hjärnsläpp och bränner rakt tillbaks utan att ta en kon. Då kuggade hon.

Jag var nr två som gick ut. Hade tidigare fått kritik att jag körde den för snabbt, av min handledare, så jag körde långsamt som fan. Detta i kombination med att jag var sjukt nervös, gjorde att hojen nästan dog och jag var tvungen att sätta ned foten.

Fan tänkte jag, men tog upp den igen och satte resten av banan. Nedsättningen var även under helt full kontroll, höll inte på att välta etc.

"Då tar vi högfarten" säger uppkörningsgubben. "Ok" tänkte jag, kör bort och sätter den på första försöket. "Ok" säger gubben, "då tar vi lågfarten igen så jag får se att du kan den". Kör bort och kör lite fortare denna gången och sätter den.

Han hade lika gärna kunnat kugga mig på första försöket, men jag tror att eftersom mitt misstag inte var lika stort som föregåendes, samt att jag faktiskt hade kontroll på bågen, så fick jag en chans till. Vilket jag natruligtvis är jävligt glad för.

Gjorde prcis samm sak som du gjorde på uppkörningen. Men jag slapp att köra lågfarten igen.
Påpekade att jag kanske borde köra om lågfarten för uppkörningsledaren. Varpå han svarar. Varför det? Det gjorde du bra. Du visade att du kan hantera hoj i lågfart, alla kan missa vid en dålig dag.
Ett aningen förvånta tack fick han till svar.
Resten av uppkörningen gick som på räls.

//Andreas

för lite lektioner vill jag inte påstå, har tagit över 20 lekioner på banan + trafik har lagt ner en förmögenhet på detta! och jag begärde bara lite symati, jag kör hoj ganska säkert, o mina läraren klagar inte på mig när vi skör, vissa har lite svårt när e kommer till såna situationer, får samma sak när jag ska göra en tenta! så det är inget fel på mig eller min körstil!

Mvh
Mustafa

Du hade en dålig dag helt enkelt/otur.
Hoppas du fixar det den 22/9.
Håller tummarna för dig den 22/9.

//Andreas
 
Last edited:

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Gjorde prcis samm sak som du gjorde på uppkörningen. Men jag slapp att köra lågfarten igen.
Påpekade att jag kanske borde köra om lågfarten för uppkörningsledaren. Varpå han svarar. Varför det? Det gjorde du bra. Du visade att du kan hantera hoj i lågfart, alla kan missa vid en dålig dag.
Ett aningen förvånta tack fick han till svar.
Resten av uppkörningen gick som på räls.

//Andreas



Du hade en dålig dag helt enkelt/otur.
Hoppas du fixar det den 22/9.
Håller tummarna för dig den 22/9.

//Andreas

Tack Andreas!
:)
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Nej inte därför han va en ?? det va för att han såg hur nervös jag va och tog han inte hänvis till det, alla har inte nerver av stål! samt att han kuggade alla i gruppen!
o men inte minst alla andra förarprovare gav mer chanser men inte han!
han hade har haft en dålig dag skulle jag säga!

Bästa sättet att få ner lugnet är att skapa en bra dialog med provgubben. Dra lite skämt, snacka om livet eller bara surra rent allmänt om livet på två hjul. Då kommer nervositeten och stressen trappas ner rätt mycket och du kan lägga fokus på att klara alla momenten. Många missar detta och skyller kuggningen på att han var sur eller tråkig :)
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Bästa sättet att få ner lugnet är att skapa en bra dialog med provgubben. Dra lite skämt, snacka om livet eller bara surra rent allmänt om livet på två hjul. Då kommer nervositeten och stressen trappas ner rätt mycket och du kan lägga fokus på att klara alla momenten. Många missar detta och skyller kuggningen på att han var sur eller tråkig :)


Detta fungerade bra för mig inledningsvis.... tills det visade sig att gubben var socialt störd, han skällde tom ut mig när jag påpekade att det var fel på intercomutrustningen!?!, höll tyst resten av uppkörningen och trodde loppet var kört, som tur var dömde han mig för körningen som gick bra....:tummenupp

När han gick sin väg slängde han ut sig att han minsann hade beställt en ny antenn till bilen för intercomen men att den inte behövdes :rolleyes:

Påt igen, tränna som fan på just det momentet så blir du inte nervös nästa gång.....:tummenupp
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Att det är större krav på utbildningen i dag är tveklöst sant...
När jag körde upp för hoj, ca 30 år sen körde jag bara några få lektioner för att få låna skolans hoj för uppkörningen.

Uppkörningen var på en 125a offroad, innehöll bromsprov från 50, långsam slalom, en garagevändning, sen ut i trafik, kökörning från Frösunda på motorväg in till en affär på sveavägen, där gick gubben ut, gick in och handlade, kom ut och sa "då var det klart, då byter vi elev då."

När jag skulle tillbaka med körskolehojen från stan till Sollentuna var jag så skakig och förvirrad att jag körde fel flera gånger och körskoleläraren fick åka och hämta mig.

Var jag lämplig i trafik med färskt körkort? Ja tjena...
Snart därefter hade jag rätt att sätta mig på en 1100 i trafik...

Tror nog att utbildningen idag är fan så mycket vettigare, synd att det ska vara så galet dyrt bara.
/Dan
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Ni förstår väl, att om man blir kuggad för att man är för långt till vänster i en sväng, då handlar det om att man är för dålig att köra rent generellt.

Sopor ska inte få körkort. Man borde inte få en andra chans!




N
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Skulle återigen vilja hävda motsatsen :gnissla Iofs har jag inte stött på någon som du beskriver, men när jag pluggade teori till B-kortet för några år sedan så var mycket av det jag läste totalt främmande eller bortglömt för de vuxna jag förhörde mig själv på.

Det finns ju ingen uppföljning på körkort i dagsläget, och jag tvivlar på att någon född tidigare än mig har uppdaterat sig själva på teorifronten under årens lopp :tungan Visst, de har erfarenhet, men den enda skillnaden är att vi inte hunnit få den än.



Tror inte det, enligt deras regelverk har du rätt till ett andra försök.

Misslyckas du vid manöverprovet kan du i anslutning till det ges tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång.


Tjaaa, kanske det, men samtidigt står det ju faktiskt;

Utför sökanden körprovet så att det finns anledning att anta
att sökanden kommer att utgöra fara för sig själv eller andra
trafikanter skall körprovet avbrytas och sökanden
underkännas.
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
för lite lektioner vill jag inte påstå, har tagit över 20 lekioner på banan + trafik har lagt ner en förmögenhet på detta! och jag begärde bara lite symati, jag kör hoj ganska säkert, o mina läraren klagar inte på mig när vi skör, vissa har lite svårt när e kommer till såna situationer, får samma sak när jag ska göra en tenta! så det är inget fel på mig eller min körstil!

Mvh
Mustafa

Se om du kan få tag på en beta blockerare. Håller pulsen stabil och därmed stressar du inte upp dig. Vanligt att läkare mm som föreläser använder det. Inga negativa inverkningar på körning.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tjaaa, kanske det, men samtidigt står det ju faktiskt;

Utför sökanden körprovet så att det finns anledning att anta
att sökanden kommer att utgöra fara för sig själv eller andra
trafikanter skall körprovet avbrytas och sökanden
underkännas.


Hittade inte den texten någonstans :va Men det är klart att i extremfall så avbryts väl uppkörningen; dock så har ju killen gått på körskola vilket innebär (förhoppningsvis) att lärarna godkänt honom som redo.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Hittade inte den texten någonstans :va Men det är klart att i extremfall så avbryts väl uppkörningen; dock så har ju killen gått på körskola vilket innebär (förhoppningsvis) att lärarna godkänt honom som redo.

mitt avbröts då mitt bakhjul lyfte från marken i bromsprovet.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Största anledningen till att man kuggar tror jag beror på att man stressar att bli klar med skitet. Det är dyrt och tar dyrbar tid ifrån jobb etc.

Momenten på banorna är jävligt enkla och har man tränat så kvittar det hur nervös man är, man sätter det. men även jag stressade att få det klart så snabbt som möjligt och jag hade lika gärna kunnat kugga men jag hade väl lite flyt och fixade det efter en 3-dagars intensiv.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top