Idag.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Idag har jag äntligen fått ta ut moppen och prova lite. Motorn går äntligen skapligt och slirkopplingen är monterad och inkörd. FY TUSAN va värd pryl. Skulle inte byta bort den mot va motortrim i världen. Snacka om att man inte behöver bry sig längre, bara släppa ut i tid och sen bara koncentrera sig på att bromsa och styra. Så till er som tänkt göra något åt motorn, köp en slirkoppling först av allt.

Har även provat att trilla och ta emot mig mot däcken, resultatet kan ni se på bilden nedan. Skickar även med en bild från igår när vi var där och "inspekterade" banan.

Och imorrn blir det ut igen! *retas med er stockholmare* :p

Bifogat

• PICT3932 (Medium).JPG
    PICT3932 (Medium).JPG
    35.5 KB · Visningar: 229
  • PICT3938 (Medium).JPG
    PICT3938 (Medium).JPG
    34.3 KB · Visningar: 265

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ser ju fint ut det där (båda bilderna :D).

Hur blir det med ert in-i-kurvan-sladdande då med slirkoppling?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Neutral skrev:
Ser ju fint ut det där (båda bilderna :D).

Hur blir det med ert in-i-kurvan-sladdande då med slirkoppling?
Har ju inte fått prova på asfalt än men på isen är det inga problem, man går bara på lite hårdare på bromsarna, sen reder slirkopplingen ut det själv när man släpper upp! Nästan så att det blir lättare dvs :tummenupp

Hi-ho

Guest
Aj på handen :nurse. Hur lyckades du med det :va

nice bild. Vill också åka is

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Hulkster skrev:
Vad för slag av koppling Recluse el. STM ???
STM är det!

Jag skulle hoppa upp i bilen när jag halkade på rampen och tog emot mig på närmsta möjliga pryl, vilket råkade va just finndubben :p

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Olof Eriksson skrev:
STM är det!

Jag skulle hoppa upp i bilen när jag halkade på rampen och tog emot mig på närmsta möjliga pryl, vilket råkade va just finndubben :p
Aj.. Det kan inte vart allt för skönt. Trodde först du lyckats få handen under däcket i samband med vurpa. :skrämd

Såg skithärlig ut dendär bilden. Har själv också vart ute och vinterkört men dock inte på sjön utan på en åker. :gnissla... men det var faktiskt väldigt roligt det också. Nedlägg gick allt att göra ändå :tummenupp

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Hulkster skrev:
Vad för slag av koppling Recluse el. STM ???

Helt skilda prylar juuu.
Rekluse är en automatkoppling och STM en slirkoppling, djeffla skillnad det.

Olof Eriksson skrev:
Har ju inte fått prova på asfalt än men på isen är det inga problem, man går bara på lite hårdare på bromsarna, sen reder slirkopplingen ut det själv när man släpper upp! Nästan så att det blir lättare dvs :tummenupp

Som att köra 2-t ungefär, när det gäller inbromsning alltså.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
rejser skrev:
Helt skilda prylar juuu.
Rekluse är en automatkoppling och STM en slirkoppling, djeffla skillnad det.

Som att köra 2-t ungefär, när det gäller inbromsning alltså.
Crosskillar brukar kalla det "slirkoppling" även reklusen, därför förstår jag att han frågar :) Många hade ringt på samma annons som jag och trott att det var just en sån automatkoppling!

Och min e fjädrad så att det inte blir som en 2-t. Det blir ungefär samma motorbroms som vanligt, lite mindre kanske men inte särkskilt mycket, däremot så håller den hjulet drivande ändå, så den kanar inte bak om man inte vill det!
(det kan man som sagt ställa med att köpa olika fjädrar)

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Olof Eriksson skrev:
Många hade ringt på samma annons som jag och trott att det var just en sån automatkoppling!

Och min e fjädrad så att det inte blir som en 2-t. Det blir ungefär samma motorbroms som vanligt, lite mindre kanske men inte särkskilt mycket, däremot så håller den hjulet drivande ändå, så den kanar inte bak om man inte vill det!

Varför ringde de på en annons om en koppling som är 3-4000 dyrare (nypris alltså) än den de ville ha :va :tungan

Okaj, jag jämförde gamla 380´n mot verten och det lät rätt lika med det du beskrev.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Vad hände mer idag då? Jo påväg hem så körde vi i diket pga att det var plogat ut i diket :p Oljetappningsbulten på min hoj gängade upp sig och han spottade ur sig lite olja. Jag gjorde mitt första knäskrap, och det var i snövallen :tummenupp . Jag provade också köra på en ca 10-15cm hög is/snöklump i fullt nerlägg, det gick riktigt bra det också, bara man håller i gasen :D

rejser skrev:
Varför ringde de på en annons om en koppling som är 3-4000 dyrare (nypris alltså) än den de ville ha :va :tungan

Okaj, jag jämförde gamla 380´n mot verten och det lät rätt lika med det du beskrev.
För att kopplingen var riktigt billig :p Hade lotteriet att hitta den till rätt pris ;) (även om jag tycker såhär i efterhand att den e värd de pengar den kostar ny)

Ah jo de e klart, det är svårt att beskriva det också, man måste nästan uppleva det själv! Men det är bättre me fyrtakt å slirkoppling än tvåtakt, tvåtakt vill gärna nypa i lite om man släpper för brutalt med bromsarna

Last edited:

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Olof Eriksson skrev:
Och imorrn blir det ut igen! *retas med er stockholmare* :p
Somliga straffas på en gång... :D

Ser fint ut, iaf på första bilden, :rolleyes: det är "nästan" så man blir gåutikylanochkörahojsugen. :gnissla

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Olof Eriksson skrev:
Du får skaffa ett vänsterhands broms kit nu då!!!
En polare har det på sin 525:a och han tycker det är kungligt (klurit innan man fått in i skalet att det är en broms å inte en koppling :va
Här i S-valls trakten har vi haft -15-20º ett tag nu men dessvärre
så ligger det åt h-vete för mycket snö på isarna för att det ska bli
riktigt bra.....tydligen så är det blött som f.. under snön:kocko

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Anders 640 skrev:
Du får skaffa ett vänsterhands broms kit nu då!!!
En polare har det på sin 525:a och han tycker det är kungligt (klurit innan man fått in i skalet att det är en broms å inte en koppling :va
Här i S-valls trakten har vi haft -15-20º ett tag nu men dessvärre
så ligger det åt h-vete för mycket snö på isarna för att det ska bli
riktigt bra.....tydligen så är det blött som f.. under snön:kocko
Ahh, men jag vill ha kvar min koppling så jag kan göra starter ;D Har funderat lite på tumbroms men insåg att inte fasiken blir det nå vettigare i slutändan ändå. Fotbromsskicklighet har man ju från att "tävla" med bil :tummenupp

Och japp, det är precis så hos oss också, därför måste vi tjuvlåna en annan is :( Man blir inte bara lite irriterad!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln