Idiot busschaffis...

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
råkade på denna tomte i måndags.

Har råkat ut för idiotiska busschaufförer förut men tycker det här var en av de värre grejerna jag sett, tanten med hunden hade grönt fortfarande när hon gick up på övergångsstället på hans väghalva men hann inte över innan det slog om.

Tycker bussarna kör värre och värre här i stan, blockerar korsningar, tränger ut bilar/hojjar. Är det bara i Sthlm de kör så här risigt?

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag håller är på schaffisens sida. Undan med korpulenta quinor med mårddjur i rep.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Cykeln gnisslar och bussens backspeglar är jag ganska säker på att det inte är skattebetalarna som står för...

Busschauffören var kvinna och misstog tutan för blinkersen som hon kom på att hon glömt slå på.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kvinnor har ju som vi alla vet betydligt större lår och skinkhalvor än oss svaga män så man torde kunna förvänta sig en rask öfvergång av denne humanoid utan att fanskapet skall såsa fram, blockera och lamslå en hel stadsdel i kuppen.

:mad:

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Vet inte hur mycket bil du kör i stan. Men det är irriterande när man ska göra en högersväng typ flemminggatan/st:eriksgatan där det borde hinna passera ca 10 bilar vid grönt ljus. Men där det oftast bara hinner igenom 3 pga att folk knallar vidare när det är rött. Nä jag efterlyser mer ljudsignaler mot gångtrafikanter som är färgblinda!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Går nästan uteslutande och bor mitt i stan, (byn jämfört med Stockholm då detta gäller rikets 3e stad). Brukar gå så fort bilarna får rött för att inte hindra dem som ska svänga, funkar oftast. Hatar onödigt köskapande och försöker oavsett hur jag färdas möjliggöra att det flyter på. Visst händer det när man flanerar att det växlar till rött innan man är över. Den signalen är bilistens startskott och mandat att lösgöra varenda uppdämd aggression som finns i kroppen över den intet ont anande pedestrianen.

Om man sneddar över filen för att snabbare komma till mitten, (detta för att inte hamna i nämnda scenario och behöva stoppa upp de svängande och sen inte hinna över), då vaknar något i bilisten och han (alltid en han) måste attackera fotgängaren som då inte har bägge fötterna på övergångsstället. Accar han normalt flyter det som kuggarna i ett klockverk. Istället tokgasas det och byts fil för att täppa till, de sabbar det med revirpinkande till ingen som helst nytta.

Hatar verkligen det här rättighetstänkandet i trafiken. De som reagerar våldsammast är inte sällan de som också tar sig de största friheterna, såvitt jag förstår det.

Det kör omkring för många i affekt med fordon som medel för att kanalisera sin vrede och existentiella otillfredsställelse, den saken är klar.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Det är en refug i mitten där. Blir det rött o man inte stannar där o väntar på att det blir grönt igen utan bara traskar på i slö takt med sin hund..då hade jag oxå blivit förbannad

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag vet inte hur det funkar i huvudstaden men jag har sett att ofta när det handlar om vanliga trafikljusen utan pilar så blir det grönt i en riktning genom korsningen åt gången och då blir det tex grönt i norr/syd riktning för både trafik och fotgängare. Det innebär att ska man svänga korsar man ett övergångsställe där fotgängaren har grönt ljus.
Då är det trafikanten som har väjningsplikt mot fotgängaren och det är bara att lyda och gilla läget.
Men det finns kanske andra konfigurationer bland trafikljusen, vad vet jag som sällan passerar trafikljus?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hade kärringen rött så förtjänade hon att bli upptutad. Annars ska ju chaffisen ha stryk.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Personligen tycker jag att det största problemet med Stockholmstrafiken är alla cyklister som verkar tro dem är odödliga och saknar total respekt mot trafikregler eller andra trafikanter. Inte nån kärring med hund som inte hinner över ett övergångsställe.

Hoppas du är ett undantag i den meningen. :tummenupp

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag vet inte hur det funkar i huvudstaden men jag har sett att ofta när det handlar om vanliga trafikljusen utan pilar så blir det grönt i en riktning genom korsningen åt gången och då blir det tex grönt i norr/syd riktning för både trafik och fotgängare. Det innebär att ska man svänga korsar man ett övergångsställe där fotgängaren har grönt ljus.
Då är det trafikanten som har väjningsplikt mot fotgängaren och det är bara att lyda och gilla läget.
Men det finns kanske andra konfigurationer bland trafikljusen, vad vet jag som sällan passerar trafikljus?

Det finns båda. Båda är vanliga i sthlm. Dock så verkar det som att det bara är högersvängar där trafikanter och fordon har grönt samtidigt här inne har jag för mig.
Eller så får jag byta rutt ibland o sluta svänga höger hela tiden =P

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Det är en refug i mitten där. Blir det rött o man inte stannar där o väntar på att det blir grönt igen utan bara traskar på i slö takt med sin hund..då hade jag oxå blivit förbannad
Som jag skrev i början hade hon redan knallat ut på den andra väghalvan innan det slog om till rött.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Personligen tycker jag att det största problemet med Stockholmstrafiken är alla cyklister som verkar tro dem är odödliga och saknar total respekt mot trafikregler eller andra trafikanter. Inte nån kärring med hund som inte hinner över ett övergångsställe.

Hoppas du är ett undantag i den meningen. :tummenupp
de flesta cyklister i Sthlm i alla fall är sopor när det gäller att hålla sig till regler och inte vara i vägen för andra.

Nu är det här inte den värsta korsningen att köra mot rött (cyklisterna altså och inte bilen) men så här ser det ut nästan i varje korsning.

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Vet inte hur mycket bil du kör i stan. Men det är irriterande när man ska göra en högersväng typ flemminggatan/st:eriksgatan där det borde hinna passera ca 10 bilar vid grönt ljus. Men där det oftast bara hinner igenom 3 pga att folk knallar vidare när det är rött. Nä jag efterlyser mer ljudsignaler mot gångtrafikanter som är färgblinda!

Precis den svängen jag tänkte på direkt. Så jävla irriterande. Blir smått trafikfarligt då man gärna försöker åka igenom klungan av människor då en glänta öppnar sig

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Precis den svängen jag tänkte på direkt. Så jävla irriterande. Blir smått trafikfarligt då man gärna försöker åka igenom klungan av människor då en glänta öppnar sig
ja det är inte OK att bara gå vidare och blockera allt men i det här fallet var tanten redan ute på körbanan när det slog om till rött.

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Som jag skrev i början hade hon redan knallat ut på den andra väghalvan innan det slog om till rött.

Men då hade gubben börjat blinka och "låta" mindre innan hon började gå över antar jag?
Så snabbt slår det inte över till rött och då får tanten skylla sig själv.

Brukar tuta på alla som går över gatan och hindrar min framfart, förutsatt att de har rött eller att det inte är ett övergångsställe förstås.

Sist jag gjorde det så skrek en kärring på mig och pekade på sin barnvagn. Har man dispans för röd gubbe då?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping