idiot har stulit min identitet

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Har fått två krav från Gothia inkasso denna vecka, det är tydligen någon som har handlat på internet med mitt personnummer och namn :mad: :mad: :mad: .

Varorna och påminnelser har tydligen gått till en adress i Stockholm. Förmodligen är detta bara början på isberget och det känns som att det kan bli riktigt jobbigt. Vågar inte ens tänka på hur många krav jag kommer att få innan det tar slut.. Har polisanmält och pratat med inkasso samt spärrat mitt personnummer på aktuella företag. Någon som har varit med om detta och har råd om vad som kan göras.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Nu blir det inte skoj för dig :(
Du har gjort rätt med polisanmälningen och att spärra ditt personnummer.

Var på dem MINST varannan dag om att någon stulit din identitet. De kommer glömma det. Ring tills alla inkassokrav är raderade. De kommer skicka många, många, många till dig och det är bara för dig att ringa hela, hela, hela tiden.
De kommer antagligen ha svårt att tro dig. Ring även polisen ofta.

Det är jobbigare än en finne i röven, men ringer du inte hela tiden kommer du att bli betalningsskyldig.

Märk väl att du inte via en inkassofirma kommer att få betalningsanmärkningar - lite plåster på såren....

750RR

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ingen hoj numer
Satan va surt!!

Hoppas de sätter åt idioten ordentligt. Men med tanke på svenska rättsystemet får de väl ett "ajabaja" bara.

Lycka till o använd våld som inte syns...

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Fan vad svinigt! Du har inga ovänner som du kommer på som kanske gör detta för att jävlas?

Själv sumpade jag körkort+visakort för ett par månader sen. Någon åkte en taxiresa på min bekostnad, lyckades dock få tillbaka pengarna av banken. Jag spärrade körkort, personnummer mm. Har inte råkat ut för något mer efter det som tur är!

Hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt. Det är så jäkla jobbigt att reda ut sådana problem. Kontakta alla möjliga personer och bolag för att bevisa att man blivit blåst av någon..

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
de har alltså ditt VISAkorts nummer....
hoppas du har spärrat det nu...

din identitet (dvs personnummer) finns i körkortsregistret/försäkringskassan/överallt...

se bara till å TOKspärra alla betalkort som du har!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Gummi skrev:
Fan vad svinigt! Du har inga ovänner som du kommer på som kanske gör detta för att jävlas?

Själv sumpade jag körkort+visakort för ett par månader sen. Någon åkte en taxiresa på min bekostnad, lyckades dock få tillbaka pengarna av banken. Jag spärrade körkort, personnummer mm. Har inte råkat ut för något mer efter det som tur är!

Hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt. Det är så jäkla jobbigt att reda ut sådana problem. Kontakta alla möjliga personer och bolag för att bevisa att man blivit blåst av någon..

Det behöver inte vara nån ovän. Kommer ditt VISA-kortsnummer i fel händer handlar den idioten allt han kan givetvis.

En tjejkompis till mig hade sin handväska öppen i en buss i Danmark, när hon steg av bussen märkte hon att plånboken var borta, då ringde hon o spärrade kortet med en gång och när hon kom hem kollade hon om någon försökt att handla. Det hade dem, de hade handlat varor för 16.000kr.

Då stämde hon av tiden för köpet med tiden hon spärrade kortet på banken. Köpet var gjort EFTER spärrningen :confused: och då fick banken stå för kostnaden :fakta

Det är i princip omöjligt att ta dess personer som gjort detta.

750RR

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Fy fan, hoppas verkligen de slappa myndigheterna försöker göra sitt jobb och hjälper dig!

Förresten, hur och var spärrar man sitt Personnummer????????

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
abloy

Blev avstulen plånbok, klocka och mobiltelefon i höstas. Givetvis spärrade jag alla kort och legitimationer. Har varit lugnt tills nu, köpen som jag krävs på är gjorda 17 och 18 mars i år. Inte bra, de har nog hunnit med fler köp.

Killen som snodde min plånbok gav jag signaliment på hade polisen i förvar, var häktad för att annat brott, dessutom hade han några kort på sig som var mina men dessa hade han hittat i en park. Allt lades ned p.g.a brist på bevis.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Å fan! Sånt där e ju inte kul :(
Hörde nått program på P3 Folkradion om en kille som hade råkat ut för det där...

(www.sr.se/p3 klicka dej fram till Folkradion, sen kan man lyssna om man vill. det gick igår, torsdag)

czech_racing

Reset
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2019 Z900RS Cafe
Jag lyssnade på P3 då de tog upp samma problem som du har nu. Killen som blev intervjuad verkade ha ett riktigt helvete, han var tvungen att ringa och polisanmäla flera ggr. i veckan. Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Det jag blev riktigt förbannad på är när en av tjejerna i ett av postorderföretagen säger att "du får skylla dig själv om du får inkassokrav för att du inte kan vara hemma och hämta posten"....

Mvh
P.T

EDIT: Tinatjejen är snabbare..

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Det kan även vara läge att redan nu ta ett samtal med Kronofogdemyndigheten.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Har pratat med kronofogdemyndigheten och där är det lugnt tillsvidare.

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Crap. Det är är inte roligt. Fick själv ett samtal från polisen för något år sedan då de hade hittat ett gammalt (utgånget) Postens leg som var mitt i nån ventilationstrumma i nån industrilokal på en sida av stan jag aldrig varit i...

Det var nån härva med folk som fått massa roliga räkningar hem... Som tur var verkade det som de aldrig hunnit använda mitt kort, men det kändes obehagligt där ett tag...

Hur det förbannade id-kortet hamnat där kan jag inte fatta. Trodde jag hade klippt det och slängt det för flera år sedan....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati