Idiot Säljare

chau

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2006
Hoj
sport
Skulle köpa en vtr 1000 av ett pucko i Uppsala. Vi hade bestämt att jag skulle få den för 41 000, så jag bokade flygbiljett, fixade så att en kompis skulle hämta mig på arlanda, och så ringer jag han idag så säjer han att det skall komma och kolla en annan köpare som är villig att ge fullpris 43 500.. FAN I HELVETE.. Vet inte hur man brukar göra på östra sidan av sverige men på västsidan håller man vad man lovar. Vet inte vad ni tycker men.. Kalla mig idiot eller vad ni vill.. Men jag är i vilket fall förbannad på den saken.. passa er för han. http://www.blocket.se/vi/7995346.htm?ca=15_s

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hålla vad man lovar gör man till kompisar och liknande, säljer man hoj så är det pengar som gäller. Jag hade också varit skitförbannad om jag hade lagt ner så mycket jobb på det men den bistra sanningen är att säljaren trots allt vill ha ut bästa möjliga pris på sin hoj.

Du kunde ju ha kontrat med att du kan tänka dej att ge samma.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Blip skrev:
2123364 Hålla vad man lovar gör man till kompisar och liknande, säljer man hoj så är det pengar som gäller. Jag hade också varit skitförbannad om jag hade lagt ner så mycket jobb på det men den bistra sanningen är att säljaren trots allt vill ha ut bästa möjliga pris på sin hoj.

Du kunde ju ha kontrat med att du kan tänka dej att ge samma.
Hålla vad man lovar gör man alltid! Jag fattar inte hur folk kan anse att det är okej att inte hålla vad man lovar när det gäller affärer eller övrigt. Killen har ju lagt ut pengar på flygbiljett och en massa annat. Man kan ju inte göra affärer om man inte kan lita på personen man gör dem med.

Jävligt dålig stil.

*Försöker alltid hålla vad jag lovar*

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
stoffer skrev:
2123441 Hålla vad man lovar gör man alltid! Jag fattar inte hur folk kan anse att det är okej att inte hålla vad man lovar när det gäller affärer eller övrigt. Killen har ju lagt ut pengar på flygbiljett och en massa annat. Man kan ju inte göra affärer om man inte kan lita på personen man gör dem med.

Jävligt dålig stil.

*Försöker alltid hålla vad jag lovar*

Det hade varit en enorm skillnad om killen lagt en handpenning på hojen och sedan köpt biljett.

Jag har varit med och lovat vid en lägenhetsförsäljning där köparen bett mej att säga till övriga spekulanter att lägenheten är såld (det var helg, affären skulle göras upp kommande vardag) bara för att sedan säga att de tyvärr ångrat sej. "Men det gör väl inget, du har ju andra spekulanter" -ja som jag sagt nej till för att du bett mej! :mad:

Själv håller jag aldrig en pryl innan jag sett handpenning på grejerna.

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Tycker han gjorde rätt. Vet inte hur många gånger man "hållt" något åt personer som varit stensäkra på att de ska ha den och sedan har det inte blivit något av det.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller med om att det är dålig stil att lova bort den till en annan som ger mer.

Brukar däremot ta allt med en nypa salt tills jag har pengarna i handen (alt handpenning) innan jag ropar hej. Men den som är först på den, har först chans att komma och kolla, dock sparar jag mail, telnummer osv till andra intressanter som är intresserade.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Sälja till den första som viftar med pengar är väl inte fel i sig, men då ska man vara tydlig med det. Inte komma överens med en köpare som i detta fall bokar biljett för att åka för att sedan ändra sig och sälja till någon annan som "hinner före och betalar mer". Mycket dålig stil!

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
chau skrev:
2123297 Skulle köpa en vtr 1000 av ett pucko i Uppsala. Vi hade bestämt att jag skulle få den för 41 000, så jag bokade flygbiljett, fixade så att en kompis skulle hämta mig på arlanda, och så ringer jag han idag så säjer han att det skall komma och kolla en annan köpare som är villig att ge fullpris 43 500.. FAN I HELVETE.. Vet inte hur man brukar göra på östra sidan av sverige men på västsidan håller man vad man lovar. Vet inte vad ni tycker men.. Kalla mig idiot eller vad ni vill.. Men jag är i vilket fall förbannad på den saken.. passa er för han. http://www.blocket.se/vi/7995346.htm?ca=15_s

Edit: Läste fel!!

Last edited:

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Ett muntligt avtal gäller ju enligt lag lika mycket som ett skrivet. Svårare dock att bevisa om man av någon anledning blir oense.

Ruttet att dra sig ur så i sista sekund i vilket fall som helst även om man kan ha viss förståelse för att säljaren gärna tar dom där tusenlapparna extra.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
6000 mil och 9 år gammal för 41 lakan - var glad att du inte fick köpa den. :rolleyes:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja jag skulle förmodligen sålt den till dig fast jag skulle bli erbjuden mer..
skulle nån ringa efter att nån kommer så skulle jag nog säga att den är förmodligen redan såld. o att dom får höra av sig senare eller att jag gör det om de inte blir affär.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag håller med om att jag inte skulle hålla en hoj till nån utan att se pengar... MEN jag skulle aldrig lova nått sånt heller... man håller vad man lovar men man lovar å andra sidan inte sånt man inte kan hålla!! :fatta!

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Som sagt, tur för dig att du inte köpte den.

Nästan 6000 mil. Hur länge hade du kunnat köra på den där innan det var dags för skroten? :gnissla :confused:

Men dålig stil var det av säljaren. För flyger man upp och allt kunde han ju räkna med affär.

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Markus skrev:
2123347 Det var jag som var den andra köparen, men jag fick den för 39.000! :banana

Allvarligt? Men varför såldes hojen för 39 000:- när det fanns en köpare för 41 000:- ?

Jag råkade ut för en liknande grej nyligen. Jag skulle sälja sambons jeep och skrev 65 000:- i anonnsen. En snubbe 55 mil bort visade intresse och ville ha fler bilder mm. Efter några telefonsamtal bestämde vi en dag då han skulle komma och hämta jeepen. Han fixade en bankväxel, bokade biltrailer och fixade spännband mm. Ett par dagar innan vår träff ringer det en snubbe och erbjuder 70 000:- Snacka om moraliskt dilemma. Här fanns en stor chans att få 5 000:- till. Men det fanns även en chans att sjutiotusensnubben kommer att pruta samtidigt som sextiofemtusensnubben tycker att man är en idiot och skiter i affären.

Hur som helst så valde jag att låta den första köparen komma och titta först. Han tycket jeepen var OK och halade fram bankväxeln på 65 000:-

Jag kanske missade 5 000:- till, men va fan, ärlighet varar längst.

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
Hojlös pga skada
Money talks, bullshit walks... Jag håller aldrig en grej, eller begär att nån ska hålla nånting åt mig utan att man betalt handpenning.

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
chau skrev:
2123297 Skulle köpa en vtr 1000 av ett pucko i Uppsala. Vi hade bestämt att jag skulle få den för 41 000, så jag bokade flygbiljett, fixade så att en kompis skulle hämta mig på arlanda, och så ringer jag han idag så säjer han att det skall komma och kolla en annan köpare som är villig att ge fullpris 43 500.. FAN I HELVETE.. Vet inte hur man brukar göra på östra sidan av sverige men på västsidan håller man vad man lovar. Vet inte vad ni tycker men.. Kalla mig idiot eller vad ni vill.. Men jag är i vilket fall förbannad på den saken.. passa er för han. http://www.blocket.se/vi/7995346.htm?ca=15_s

Hade jag kommit överens med dig om pris och tid så skulle hojen vara din tills tiden för köpet som vi kommit överens om förflytit ! Allt annat är otänkbart !
Förstår din ilska har varit där själv ett par gånger :4skrika . Ärlighet har gått och blivit urlakat nu är det bara mammon som betyder något ! Saknar folks
intigritets känsla från förr ! :(

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...