Bad Company
Ride slow, Die old.
Jepp.. Detta är ännu en försäkringstråd. Känner att jag vill dela med mig av den frustration som jag genomled när det var dags att ställa på mina motorcyklar.
Hade i en tidigare tråd läst att IF hade höjt försäkringspremierna för motorcyklar denna säsong, detta ville jag ringa och kontrollera eftersom jag vid tillfället ägde 2st motorcyklar (CB900F samt gixxern) som båda var försäkrade hos dem. Ringde kundtjänst och pratade med en herre, presenterade mig och berättade att jag ville veta premierna nu innan jag tänkte ta mina motorcyklar i bruk.
FB: Detta kan vi inte se.
Jag: Hur då menar du?
FB: Eftersom du har dina motorcyklar försäkrade hos oss med en stilleståndsförsäkring så blockerar det vårt system, därför kan vi inte få fram priset.
Jag: Det låter ju jättekonstigt, jag är ju kund och har haft dem i trafik hos er förra säsongen.
FB: Jo det kan tyckas så, men vårt system är konstruerat så tyvärr.
Jag: Men om jag ger dig registreringsnummer på exakt likadana motorcyklar då?
FB: Det skulle inte ge en rättvis bild och endast ett missvisande pris.
Jag: Jaha, så vad föreslår du att jag ska göra då? Detta känns ju som att gå på ICA och handa oxfilé men vet inte vad den kostat innan jag gått ut genom kassan.
FB: Det enda du kan göra är att ställa på motorcyklarna, låta de tidigare försäkringarna träda i kraft och invänta fakturan. Om du inte är nöjd med priset så kan du nyttja din 14 dagars ångerrätt och häva försäkringen.
Jag: Men om jag ställer på motorcyklarna, inväntar papper från er med ett pris som jag inte är nöjd med och därav häver er försäkring så måste jag ändå betala er för de dagar den varit i trafik alt. finna ett försäkringsbolag som vill försäkra bakåt i tiden, vilket både du och jag vet att inget bolag är villiga att göra.
FB: Det är enda sättet..
Jag: Detta är ju sanslöst! Jag har ringt till flera olika försäkringsbolag och fått offerter, men från er där jag dessutom är kund kan jag inte få fram någonting.
FB: Så du har även pratat med andra bolag, vad har du fått för pris hos dem då?
(Nu kommer det intressanta)
Jag: Har te.x fått ett pris på 1200 i månaden, halvförsäkring på min GSX R.
FB: Det kommer vi inte kunna matcha!
Jag: Okej.... Hur vet du det om du inte kan se några priser?
FB: Du, vi gör så här. Vi har en speciell grupp här hos IF som arbetar med just prisförfrågningar och sk. "Prutningar". Dom slutar dessvärre kl. 14.00, så skulle det gå bra om dom kontaktar dig imorgon istället?
Jag: Ja visst (lämnade mitt mobilnummer).
FB: Jättefint, men då kontaktar dom dig imorgon så ska du nog se att ni kommer överens om någonting! Tack och hej!
(Nästa dag kom, och efter att klockan passerat 15.00 ringde jag upp till IF och frågade efter herrn jag pratade med dagen innan.)
FB: Han finns tyvärr inte tillgänglig, finns det något jag kan assistera med istället?
(Jag berättade hela historien igen och allt som hade blivit sagt dagen innan.*Efter mycket Om och Men berättar hon tillslut att det inte finns någon sådan grupp hos IF och vet inte alls var den andra personen hade fått det ifrån.)
Jag: Det här är ju fullkomligt förkastligt. Är det så ni är tränade att behandla era kunder?!
FB: Jag kan bara beklaga, det måste blivit något missförstånd igår eller att han blivit informerad fel.
Jag: Jag kräver att få prata med er platschef. Jag vill veta priset på mina motorcyklar samt att jag vill ha en ursäkt.
(FB ber att jag väntar lite medan hon kontrollerar någonting.)
FB: Han sitter tyvärr upptagen just nu, men skulle det gå bra om jag lyfter ditt ärende till honom och återkommer så fort vi har en lösning?
Jag: Gör det. (Ger mitt nummer igen)
FB: Tack! Jag ringer dig senare idag då jag pratat med honom!
(Tiden rullade på och klockan blev runt 16.00 då FB ringde upp.)
FB: Hej, nu har jag pratat med min chef! Det enda sättet vi kan få fram pris åt dig är om vi tillfälligt makulerar dina befintliga försäkringar för att kunna göra en prisförfrågan. Är det OK för dig?
Jag: Eeh.. Visst. Så länge det inte påverkar mig som kund.
FB: Absolut inte, det kommer inte ens att märkas av men vi måste ändå ringa och fråga. Men då gör vi det så återkommer jag igen lite senare då detta är gjort!
(Samtalet avslutas och jag fortsätter att leva mitt liv. Vid 18:30 ringer FB upp igen.)
FB: Hej, ursäkta att jag ringer så sent!
Jag: Absolut ingen fara.
FB: Det är så att vi har problem med vårt system just nu så vi kan inte utföra detta. Skulle det möjligtvis gå bra om jag gör det här direkt när jag börjar imorgon kl. 10.00 och återkomma då?
Jag: Visst, jag ser inte att det finns så mycket annat att göra än att invänta er.
FB: Tack så hemskt mycket för ditt tålamod, jag återkommer imorgon!
(Samtalet avslutas och en ny dag gror. Klockan tickar på och vid 15.00 har ingen ringt mig, så jag ringer upp. Givetvis finns personen jag söker inte tillgänglig! Ber honom jag pratar med att kolla i sitt system om det finns några notiser eller dyl. från förgående dag som kan hjälpa oss på traven, men han kan inte se någonting, inte ens att jag varit i kontakt med någon! Efter att jag ursäktat mig och stängt av micken och svurit i en minut så satte jag lugnt och sansat in den nya operatören i fallet, ännu en gång.)
FB: Vi kan inte se det i vårt system, men jag kan trixa lite och se vad vi kan få för uppskattning.
Jag: Gör det.......
FB: Vad jag kan få fram här så kommer din GSX R att kosta ca 1700 i månaden i halvförsäkring.
Jag: Men det är ju 400 spänn mer i månaden än i fjol?!
FB: Jo, det kan variera ganska kraftigt från säsong till säsong beroende på statistik. Dessutom är detta endast en ungefärlig uppskattning.
Jag: Så, detta pris går inte ens att diskutera med er då, trots att jag är trogen kund sedan tidigare + att jag blivit behandlad av er som crapp?
FB: Nej, våra priser är satta och det går inte att göra någonting.
Jag: Tack men nej tack, då byter jag försäkringsbolag direkt. Och du kan hälsa "Namn, Namn" samt din chef att det är förjävligt hur ni behandlar era kunder!
Fick inte ens en ursäkt och samtalet avslutades.
Bytte försäkringsbolag samma dag. Aldrig i hel**** att jag någonsin kommer att ha något med dessa sopråttor att göra igen!
Hade i en tidigare tråd läst att IF hade höjt försäkringspremierna för motorcyklar denna säsong, detta ville jag ringa och kontrollera eftersom jag vid tillfället ägde 2st motorcyklar (CB900F samt gixxern) som båda var försäkrade hos dem. Ringde kundtjänst och pratade med en herre, presenterade mig och berättade att jag ville veta premierna nu innan jag tänkte ta mina motorcyklar i bruk.
FB: Detta kan vi inte se.
Jag: Hur då menar du?
FB: Eftersom du har dina motorcyklar försäkrade hos oss med en stilleståndsförsäkring så blockerar det vårt system, därför kan vi inte få fram priset.
Jag: Det låter ju jättekonstigt, jag är ju kund och har haft dem i trafik hos er förra säsongen.
FB: Jo det kan tyckas så, men vårt system är konstruerat så tyvärr.
Jag: Men om jag ger dig registreringsnummer på exakt likadana motorcyklar då?
FB: Det skulle inte ge en rättvis bild och endast ett missvisande pris.
Jag: Jaha, så vad föreslår du att jag ska göra då? Detta känns ju som att gå på ICA och handa oxfilé men vet inte vad den kostat innan jag gått ut genom kassan.
FB: Det enda du kan göra är att ställa på motorcyklarna, låta de tidigare försäkringarna träda i kraft och invänta fakturan. Om du inte är nöjd med priset så kan du nyttja din 14 dagars ångerrätt och häva försäkringen.
Jag: Men om jag ställer på motorcyklarna, inväntar papper från er med ett pris som jag inte är nöjd med och därav häver er försäkring så måste jag ändå betala er för de dagar den varit i trafik alt. finna ett försäkringsbolag som vill försäkra bakåt i tiden, vilket både du och jag vet att inget bolag är villiga att göra.
FB: Det är enda sättet..
Jag: Detta är ju sanslöst! Jag har ringt till flera olika försäkringsbolag och fått offerter, men från er där jag dessutom är kund kan jag inte få fram någonting.
FB: Så du har även pratat med andra bolag, vad har du fått för pris hos dem då?
(Nu kommer det intressanta)
Jag: Har te.x fått ett pris på 1200 i månaden, halvförsäkring på min GSX R.
FB: Det kommer vi inte kunna matcha!
Jag: Okej.... Hur vet du det om du inte kan se några priser?
FB: Du, vi gör så här. Vi har en speciell grupp här hos IF som arbetar med just prisförfrågningar och sk. "Prutningar". Dom slutar dessvärre kl. 14.00, så skulle det gå bra om dom kontaktar dig imorgon istället?
Jag: Ja visst (lämnade mitt mobilnummer).
FB: Jättefint, men då kontaktar dom dig imorgon så ska du nog se att ni kommer överens om någonting! Tack och hej!
(Nästa dag kom, och efter att klockan passerat 15.00 ringde jag upp till IF och frågade efter herrn jag pratade med dagen innan.)
FB: Han finns tyvärr inte tillgänglig, finns det något jag kan assistera med istället?
(Jag berättade hela historien igen och allt som hade blivit sagt dagen innan.*Efter mycket Om och Men berättar hon tillslut att det inte finns någon sådan grupp hos IF och vet inte alls var den andra personen hade fått det ifrån.)
Jag: Det här är ju fullkomligt förkastligt. Är det så ni är tränade att behandla era kunder?!
FB: Jag kan bara beklaga, det måste blivit något missförstånd igår eller att han blivit informerad fel.
Jag: Jag kräver att få prata med er platschef. Jag vill veta priset på mina motorcyklar samt att jag vill ha en ursäkt.
(FB ber att jag väntar lite medan hon kontrollerar någonting.)
FB: Han sitter tyvärr upptagen just nu, men skulle det gå bra om jag lyfter ditt ärende till honom och återkommer så fort vi har en lösning?
Jag: Gör det. (Ger mitt nummer igen)
FB: Tack! Jag ringer dig senare idag då jag pratat med honom!
(Tiden rullade på och klockan blev runt 16.00 då FB ringde upp.)
FB: Hej, nu har jag pratat med min chef! Det enda sättet vi kan få fram pris åt dig är om vi tillfälligt makulerar dina befintliga försäkringar för att kunna göra en prisförfrågan. Är det OK för dig?
Jag: Eeh.. Visst. Så länge det inte påverkar mig som kund.
FB: Absolut inte, det kommer inte ens att märkas av men vi måste ändå ringa och fråga. Men då gör vi det så återkommer jag igen lite senare då detta är gjort!
(Samtalet avslutas och jag fortsätter att leva mitt liv. Vid 18:30 ringer FB upp igen.)
FB: Hej, ursäkta att jag ringer så sent!
Jag: Absolut ingen fara.
FB: Det är så att vi har problem med vårt system just nu så vi kan inte utföra detta. Skulle det möjligtvis gå bra om jag gör det här direkt när jag börjar imorgon kl. 10.00 och återkomma då?
Jag: Visst, jag ser inte att det finns så mycket annat att göra än att invänta er.
FB: Tack så hemskt mycket för ditt tålamod, jag återkommer imorgon!
(Samtalet avslutas och en ny dag gror. Klockan tickar på och vid 15.00 har ingen ringt mig, så jag ringer upp. Givetvis finns personen jag söker inte tillgänglig! Ber honom jag pratar med att kolla i sitt system om det finns några notiser eller dyl. från förgående dag som kan hjälpa oss på traven, men han kan inte se någonting, inte ens att jag varit i kontakt med någon! Efter att jag ursäktat mig och stängt av micken och svurit i en minut så satte jag lugnt och sansat in den nya operatören i fallet, ännu en gång.)
FB: Vi kan inte se det i vårt system, men jag kan trixa lite och se vad vi kan få för uppskattning.
Jag: Gör det.......
FB: Vad jag kan få fram här så kommer din GSX R att kosta ca 1700 i månaden i halvförsäkring.
Jag: Men det är ju 400 spänn mer i månaden än i fjol?!
FB: Jo, det kan variera ganska kraftigt från säsong till säsong beroende på statistik. Dessutom är detta endast en ungefärlig uppskattning.
Jag: Så, detta pris går inte ens att diskutera med er då, trots att jag är trogen kund sedan tidigare + att jag blivit behandlad av er som crapp?
FB: Nej, våra priser är satta och det går inte att göra någonting.
Jag: Tack men nej tack, då byter jag försäkringsbolag direkt. Och du kan hälsa "Namn, Namn" samt din chef att det är förjävligt hur ni behandlar era kunder!
Fick inte ens en ursäkt och samtalet avslutades.
Bytte försäkringsbolag samma dag. Aldrig i hel**** att jag någonsin kommer att ha något med dessa sopråttor att göra igen!