IF enbart året-runt-försäkring nästa år

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Ringde IF idag för att kolla upp vad halvförsäkring skulle kosta och blev informerad att det inte var möjligt att kolla upp då de ska gå över till enbart året-runt-försäkring nästa år. Vet inte om dom har tröttnat på att folk ställer av och på hela tiden.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Lät inte alls bra för en 'av-och-på' ställare som jag :va

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Snart är det väl tvång på årsförsäkring så de kan dra in än mer stålar, jag åker inte mer än max 7 månader om året tex, varför måste jag ha försäkring när hojen bara står i garaget?

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Silwer skrev:
Snart är det väl tvång på årsförsäkring så de kan dra in än mer stålar, jag åker inte mer än max 7 månader om året tex, varför måste jag ha försäkring när hojen bara står i garaget?

Och bor man här uppe i norrlands-helvetet så blir det "dyrare" försäkring då säsongen är så kort jämfört med södra Sverige.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Men blir det verkligen dyrare tror ni? Snarare torde det vara billigare för försäkringsbolagen att ha helårs- än halvårsförsäkringar eftersom alla MC-olyckor ändå sker under sommarhalvåret (väl?) och de slipper administrera av- och påställningar/garageförsäkringar osv på det sättet. Det är svårt att se några sakskäl för att försäkringspremierna totalt skulle öka, bara för att försäkringen omfattar en större del av året, eftersom skadeutfallet inte påverkas.

Det kostade mig praktiskt taget inget extra att försäkra helår jämfört med halvår (Länsförsäkringar). Tror faktiskt inte at ni behöver vara oroliga.

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Skumt, ringde för 5 minuter sen och fick en premie för halvförsäkring med månadsvis betalning och möjlighet till avställning.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
mikcar skrev:
Ringde IF idag för att kolla upp vad halvförsäkring skulle kosta och blev informerad att det inte var möjligt att kolla upp då de ska gå över till enbart året-runt-försäkring nästa år. Vet inte om dom har tröttnat på att folk ställer av och på hela tiden.

Vem blir förvånad... halva bekantskapskretsen har tillbringat sommaren framför PCn för att ställa på/av runt helgen.... (dvs skippat vardagsåkandet och bara haft påställt helger/semester) Vi har bubblat en del om det, och närapå haft vadslagning kring just det här med när det inträffar att bolagen bara kommer erbjuda "årsförsäkringar"... :eek:

Och klantade till det själv, hade ställt av och fått garageförsäkring 170 kr/månad, ställde på en fin hösthelg, blev ny försäkring, ställde av, fick 600 kr/månad i garageförsäkring... :6surkart så nu måste jag försöka byta försäkring mitt i vintern... suck...

/B

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det kanske blir bättre, iom dom slipper administrationer å sånt.... Men tro fan inte att dom sänker nånting...

Det händer väl när det blir snöbollskrig i helvetet....

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Bingo skrev:
Men blir det verkligen dyrare tror ni? Snarare torde det vara billigare för försäkringsbolagen att ha helårs- än halvårsförsäkringar eftersom alla MC-olyckor ändå sker under sommarhalvåret (väl?) och de slipper administrera av- och påställningar/garageförsäkringar osv på det sättet. Det är svårt att se några sakskäl för att försäkringspremierna totalt skulle öka, bara för att försäkringen omfattar en större del av året, eftersom skadeutfallet inte påverkas.

Det kostade mig praktiskt taget inget extra att försäkra helår jämfört med halvår (Länsförsäkringar). Tror faktiskt inte at ni behöver vara oroliga.

För mig är skillnaden runt 5000 spänn, det orkar jag fasen inet betala för att ha den påställd på vintern.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Silwer skrev:
För mig är skillnaden runt 5000 spänn, det orkar jag fasen inet betala för att ha den påställd på vintern.
Nä, är det såna skillnader är det klart att man väljer av/på-metoden. Man blir inte riktigt klok på hur de sätter premierna. För mig var skillnaden ca 150 kr eller nåt sånt. Det man tycker är upenbart är att skadeutfallet inte borde ändras nämnvärt. Freppa t ex kommer ju knapas att köra mer med sin Busa bara för att han har den försäkrad året runt. Man får tro och hoppas att försäkringsbolagen förstår och tar hänsyn till det när de sätter de (eventuella) nya försäkringspremierna. Risken är förstås att de passar på att höja försäkringarna sas bakvägen på detta sätt - alltså hitta en ursäkt/förklaring till nästa års höjnngar.

Sammantaget tycker man dock att det borde förenkla och förbilliga hanteringen av MC-försäkringar om de slipper av/på-ställningarna och att premiepåverkan därför borde vara nedåt. Klas 7-försäkringarna kommer naturligtvis inte att få del av dessa rationaliseringsvinster eftersom klassen är en ren förlustaffär för bolagen. Men det kan inte vara en dålig sak för oss heller om bolagen kan få en bättre kostnadstäckning.

HanneZ

Guest
inga problem, bara o sälja hojen te farsan lr liknande varje höst, då får man nämligen alltid avbryta en försäkring, o sen köpa den igen till våren!

/ Hannes

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HanneZ skrev:
inga problem, bara o sälja hojen te farsan lr liknande varje höst, då får man nämligen alltid avbryta en försäkring, o sen köpa den igen till våren!

/ Hannes
Fan vad ni är påhittiga :D

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
HanneZ skrev:

Det där hade jag tänkt göra nu faktiskt. Fast jag tänkte nog nöja med mig med att sälja ett par dagar. :D

Frågan är om man ska göra det, jag får ingen billig garageförsäkring och om försäkringarna går upp ännu mer till i vår så kanske jag inte sparar några pengar på det alls.

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Hmmmm... Tecknade ny försäkring för ett par månader sen hos IF, då gick det bra med den gamla typen, men det är klart det är snart två månader sedan :huvet :p

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
benkar skrev:
Och klantade till det själv, hade ställt av och fått garageförsäkring 170 kr/månad, ställde på en fin hösthelg, blev ny försäkring, ställde av, fick 600 kr/månad i garageförsäkring... :6surkart så nu måste jag försöka byta försäkring mitt i vintern... suck...

/B

Ring IF, jag betalr 1000kt året för min garage försäkring på min TL...
84 kr månaden... hehe :)

Fast, det är väll ingen (hoppas jag) som vill stjäla en TL ialla fall...

Jerk Off

Jag skrapar rutorna (bil)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
Jag "stängde av" försäkringen och rullade in hojen i lgh:en (JA jag har tömt f-gasarna och tanken!).

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
PutteLiten skrev:
Ring IF, jag betalr 1000kt året för min garage försäkring på min TL...
84 kr månaden... hehe :)

Fast, det är väll ingen (hoppas jag) som vill stjäla en TL ialla fall...

Jag har bara garageförsäkring när hojen är avställd, stöld ska ju täckas ändå med den vanliga försäkringen tycker jag.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
HanneZ skrev:

/ Hannes

Fy vad drygt att hoj man köpt ny 3 år senare e det 8 ägare på den !

tänk dem som ställer av och på i veckosluten mm 52 ägare på ett år ...hihi

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...