IF säger Nej tilll SMC-Riks.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Galne Dansken skrev:
Vi har i Uppsala inga dräbte på sporthoj i 2003 - vi respekterar 0-visionen, så vi övar på Rörken. Vi tror att det det som är anledningen till våre fina resultat.
Rigge skrev:
Hur många vurpor har ni haft i snitt per gång?
Jag tror att svaret ligger i Danskens svar. Vi har vurpor då ock då, men det sker på ett område där det inte sker personskador + att skadorna på hojen är begränsade. DET är skilnaden.

Vad vi (SMC) gör på Rörken är unikt. Du lär dig broms och kurvteknik efterssom det är en gokartbana. Är du grön (prio 1=nybörjare) så lär du dig hur du skall köra/svänga. Skadefrekvensen är väldigt låg med tanke på hur många varv antalet åkare gör samt hur mycket de lär sig per omgång. Jag har faktiskt ingen aning om hur många omkullägningar som går till ett försökringsbolag, men jag tror att det är ett väldigt lågt antal om än något. Faktiskt.

Om du tror du är Rossi tar du din smäll eller tar smällen till försäkringsbolaget. Vi vet vilket regnummer du har + försäkringsbolag, så om bolaget vill veta om krashen skett på Rörken så kommer dom få veta det. Vi gömmer inget.

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Måste fråga.

Jag har bara hört skit om IF aven när det handlar om skador å så.

Å jag kan inte fatta att ni som bor i uppsala provar LF.
Jag har alla mina försäkringar där å då blir det helt plötsligt billigt med bilen lägenheten å hojen, å sen när skadan händer är dom fruktansvärt bra att ha å göra med(å ja ja har provat skador med andra bolag, skrotad hoj på holmia tex, inbrott i bil stulen cyckel(x3) osv. å enda bolag som bemött mig väl är LF å jag kommer aldrig att byta även om jag vart sur för att dom inte skrotade min hoj(å anledningen till det är ju oxå i still med LF, när jag skrotade hojen stog den den i det priset å inte det som gäller nu när jag ringer å försöker få den till skrot)

Så våga prova nåe annat sen när ni ringer så ta å tala om att ni flyttar alla försäkringar så ska ni se på skruv(kan vara bra att att säga att på det bolaget kostade det så å så, men funkar inte på alla på LF försäljare ;))

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Rigge viste väl inte vad han ville säga. Men det är väl Ok.

Vad vill du säga Rigge? Är det något som tynger ditt hjärta? Kläm fram det.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Goodstuff skrev:
Vad är det där för kvasiinlägg. Antingen säger du det du vill eller så kan du väl strunta i det. Eller?

Att vurpor på rörken kan bli DYRT, men jag vill inte sätta nån i kläm.

Men vill inte if låta er köra där så är det bara att byta bolag, jag bara påpekade att det inte är så konstigt när det vurpar 2 st varje övning.

Last edited:

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
BILD Till texten nedan:
attachment.php

Bilden på det som IF själva skickat till JoS Ville Patrik Ha en kopia på för att fråga IF hur vi ska göra med dem som kommer med detta papper med sig. Enligt dem själva så är det ju då helt OK med SMCs arrangemang på Tävlingsområde.

Hej!
I försäkringsbrevet från If, Triumph Mc-försäkring skrivs följande.

Villkor: För försäkring gäller ifs villkor för motor med följande ändringar och tillägg (bilden JoS skickat in är från Triumph´s försäkringspapper).

Min tolkning av detta är att Ifs vanliga försäkring och Triumphförsäkringen har olika villkor gällande avrostningskurser.
/Petter.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Rigge skrev:

Men vill inte if låta er köra där så är det bara att byta bolag, jag bara påpekade att det inte är så konstigt när det vurpar 2 st varje övning.
Verksamheten utvecklas ständigt, och ett antal åtgärder har vidtagits under de senaste säsongerna för att minska antalet vurpor utan att försämra verksamheten. Två vurpor per måndag är inte en riktig siffra om man syftar på landsvägsmaskiner. Räkna in motarderna så kanske du hamnar där, men motarderna får i regel inga maskin eller personskador.

Din uppfattning tror jag färgas av tidigare års verksamhet som såg helt annorlunda ut, och att du var där några särskilt olycksdrabbade måndagar. Ytterligare förändringar kommer att göras till i år i syfte att göra verksamheten helt seriös utan att offra vare sig körglädjen hos deltagarna eller det så viktiga lärandet.

Jag kan bara dra mig till minnes två incidenter under 2003 som eventuellt kan ha belastat någons trafikförsäkring. Huruvida någon utnyttjar sin vagnskadeförsäkring för skadad plast är upp till dom själva och deras försäkringsbolags villkor.

Jag anser att din bedömning av antalet skadeärenden på Rörken är direkt felaktig, och jag var där varje måndag med några få undantag.

En rimlig fråga är också hur många allvarliga olyckor som undvikits i C-län för att nyblivna hojförare lärt sig köra ordentligt på Rörken. Den är betydligt svårare att få svar på eftersom beståndet är för litet för ett statistiskt underlag. Jag är helt övertygad om att många här på Uppsaladelen av forumet kan vittna om att de lärt sig hantera sin maskin säkert och på ett sätt som de inte klarat utan flera års träning i trafik.

Du är välkommen den 3:e Maj Rigge. :hej

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Ugluk skrev:
Jag är helt övertygad om att många här på Uppsaladelen av forumet kan vittna om att de lärt sig hantera sin maskin säkert och på ett sätt som de inte klarat utan flera års träning i trafik.

Jag kan det :hej
Lärde mig otroligt mycket mer på en säsong med rörkenkörningar än mina 3 år med hoj innan dess.

Ugluk skrev:
...och att du var där några särskilt olycksdrabbade måndagar.

Rigge... Vad gäller olyckorna så var det väl fler Gävlebor där när du åkte. Inte undra på att det var mer krasher då. Ni kan väl inte köra hoj :tungan :arsele

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Rigge skrev:

Det är ju inte SÅ ofta som någon vurpar RIKTIGT ordentligt så det kan kosta mkt pengar. Tycker det har varit fler blinkersglas och lite repiga kåpor än rediga krascher..
Och det är väl tur att man får göra sin rediga krasch på Rörken, där det ju inte går så fort, än att göra dem ute i trafiken, där man dessutom kan skada andra trafikanter av olika slag. DET måste ju bli dyrt!
Har själv bara hunden försäkrad i If.. men han kör jag ju aldrig på Rörken :rolleyes:

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Hagbard skrev:
BILD Till texten nedan:
attachment.php

Bilden på det som IF själva skickat till JoS Ville Patrik Ha en kopia på för att fråga IF hur vi ska göra med dem som kommer med detta papper med sig. Enligt dem själva så är det ju då helt OK med SMCs arrangemang på Tävlingsområde.

Hej!
I försäkringsbrevet från If, Triumph Mc-försäkring skrivs följande.

Villkor: För försäkring gäller ifs villkor för motor med följande ändringar och tillägg (bilden JoS skickat in är från Triumph´s försäkringspapper).

Min tolkning av detta är att Ifs vanliga försäkring och Triumphförsäkringen har olika villkor gällande avrostningskurser.
/Petter.

om jag nu förstått dig rätt Hagbard.

Ja det kan vara skillnad på IFS vanliga försäkring och IFS Triumphförsäkring eller annan märkesförsäkring. Men det är ju just de som har en Triumphförsäkring som jag talade om och ville ha svar på vad vi skulle göra med de kursdeltagare som hade en Triumph och Märkesförsäkring för sådan och bar med sig detta papper med sitt tydliga budskap.

//C

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Men vill inte if låta er köra där så är det bara att byta bolag,.
Visst är det ett enkelt sätt att bara ta ett annat bolag. Men till fördel för tex de som har märkesförsäkringar (=förlorar mkt att byta bolag) osv så kanske det är bra att jobba för att få IF att tänka om då 6 andra försäkringsbolag inte gör som dem. dvs säga OK till TF så länge det sker på en godkänd SMC kurs. SMC jobbar för alla och det innebär att man vill ha med alla bolag så att alla ska ha möjlighet att avrosta sig/fortbilda sig och bli en säkrare förare.(kuriosa: Rörken har inte varit en godkänd SMC kurs tidigare men blir för 2004! pga av försäkringsfrågan och för främjandet av att skapa flera riskmedvetna åkare i landet)
Rigge skrev:
jag bara påpekade att det inte är så konstigt när det vurpar 2 st varje övning.
Sen vill jag förtydliga för dig och ev andra som inte förstått det, att det inte har med RÖRKEN att göra överhuvudtaget att IF är som de är ang SMCs kurser och tävlingsområden. tex så är det inte just bankörning det handlar om utan även vanlig avrostning, en sådan får inte heller utföras på tex Gelleråsens asfalterade parkering för att det är Tävlingsområde av IF :kocko

:fakta

Infaller i övrigt med UGLUKS komentar till dina tankar.

(håller tummar o tår för att IF ska ändra sig i denna fråga så ALLA har möjlighet att fortbilda/avrosta sig i år även om de är försäkrade hos IF, allas försäkringsår tar ju inte slut nu inför säsongens början, beror ju på när man försäkrade sin hoj första gången. Men de blir också drabbade av detta beslut tillsvidare)

Last edited:

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Har idag fått mail från den beslutsfattare på IF som SMC håller dialog med och det ser just nu bra ut för de som har Märkesförsäkringar..... Enligt honom så är Märkesförsäkringarna Triumph, BMW, Honda Goldwing undantagna enligt den bild JoS skickade in och kommer då ha TF under 2004.

i enlighet med den bilaga du bifogade. Detta åtagande
gäller endast avrostningskurser år 2004.

Vi får väl se vad denne herre svarar på mina kompletterande frågor då jag tycker att han i övrigt svarade på sådant jag inte frågade om, fårvånad?? nä inte särskilt så är det ju jämt när man ställer frågor om såna här knöliga saker!

/C

Bifogat

• if.jpg
    if.jpg
    62.1 KB · Visningar: 48
Last edited:

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Och annan info som jag fått från SMC är att de kommer neka alla som har IF att delta på Kurserna samt att Instruktörer med IF måste byta bolag för att kunna vara verksamma. Vi får väl se om detta är det slutgiltiga eller inte.....
HAR verkligen IF givit OK, som det verkar, enligt kommentaren till Jos bild ovan inlägg från IF beslutsfattare Så tycker inte jag SMC kan neka dem (får se vad IF svarar på mitt andra mail).....

Fortsättning följer....säkerligen

(vilken spännande följetong)

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Läste lite om försäkringar som JohanFÖK skrivit ihop, hela texten finns här: http://www.freespeed.nu/smc/Vad gäller vid banåkning.htm

Är detta något som kan gälla på Rörken? Eller kommer SMC Uppsala att neka alla If-kunder (både "vanliga" och "märkes"-försäkringar) att åka?

Praxis idag:

Om du åker på en banåkning eller kursverksamhet som är seriös utan kraschkåpor/tidtagning/slicks/roadracingförare eller annat som inte hör till landsvägshojar så kan du vara väldigt säker på att trafikförsäkringen gäller. Men om det finns förare/hojar som åker runt banan utan reg plåtar/slicks/förare med roadracinglicens eller någon form av tidtagning då börjar du tumma på reglerna när trafikförsäkringen gäller.

Om du har en grupp på 20 personer som alla har en försäkring men att en av dessa har roadracinglicens så riskerar den personen att hela det passet räknas som träning inför tävling. Detta i sin tur för med sig att de andra 19 personerna är helt oförsäkrade och då kan vi prata personliga tragedier ifall det skulle bli en olycka med personliga skador.

Vill du vara helt säker på att trafikförsäkringen gäller så är mitt enda råd att du inte kör på inhägnat tävlingsområde. Man kan dock också säga att de kurser som SMC arrangerar har stöd hos försäkringsbolagen vilket gör att om du besöker ett SMC arrangemang kan du vara lugn över att trafikförsäkringen gäller, om det inte skulle vara så kommer du bli informerad om detta vid den aktuella kursen.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Enligt pappret på bilden gäller ju även vagnskada eller?

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Bluegreengrey skrev:
Visst är det ett enkelt sätt att bara ta ett annat bolag. Men till fördel för tex de som har märkesförsäkringar (=förlorar mkt att byta bolag) osv så kanske det är bra att jobba för att få IF att tänka om då 6 andra försäkringsbolag inte gör som dem. dvs säga OK till TF så länge det sker på en godkänd SMC kurs.
If-tanten som tog emot min uppsägning av försäkringen sade att hon hade noterat mina kommentarer om varför. Hon ska få notera samma sak igen när det är dags att säga upp hemförsäkringen. Och företagsförsäkringen.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
TroLliS skrev:
Å jag kan inte fatta att ni som bor i uppsala provar LF.
Jag har alla mina försäkringar där å då blir det helt plötsligt billigt med bilen lägenheten å hojen, å sen när skadan händer är dom fruktansvärt bra att ha å göra med(å ja ja har provat skador med andra bolag, skrotad hoj på holmia tex, inbrott i bil stulen cyckel(x3) osv. å enda bolag som bemött mig väl är LF å jag kommer aldrig att byta...
Jag har bilen på LF (billigast för mig) och har haft alla andra försäkringar där tidigare och även råkat ut för några skador och det har aldrig varit några problem att få ersättning. Men när det var dags att försäkra Daytonan där så skulle jag få en skyhög premie så därför blev det If. Anledningen till den skyhöga premien är att jag inte haft hojkort så länge (knappt 2 år).

Nu har jag iallafall bytt till TH för hojen så jag får köra på Rörken! :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning