IF säger nej

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Grattis. Bra skött av If (ett bolag som jag har hört mycket gott om faktiskt).

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Varje fall är ju unikt vad gäller det exakta händelseförloppet och vad respektive part berättar i sin redogörelse.

Det finns dock en tendens hos vissa(som tur är rätt få) skadereglerare att ha uppfattningen att om ingen fysisk sammanstötning inträffat så finns heller inget ansvar/vållande.

Nu har vi inte sett dokumentationen i det här specifika ärendet men det löste ju sig till slut :) Fast det är dj-vligt trist att det ska behöva tas upp i högre instans för att det ska bli rätt :tummenner

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Oj vad skön läsning. Grattis. Hade jag aldrig kunnat tro :eek:)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Kan också fylla i att jag blivit bra bemött av IF. En gång en vanlig olycksfallsförsäkring (snowboardolycka) och en gång ny MC-hjälm (vurpa) via hemförsäkringen.

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Döende...

Varje fall är ju unikt vad gäller det exakta händelseförloppet och vad respektive part berättar i sin redogörelse.

Det finns dock en tendens hos vissa(som tur är rätt få) skadereglerare att ha uppfattningen att om ingen fysisk sammanstötning inträffat så finns heller inget ansvar/vållande.

Nu har vi inte sett dokumentationen i det här specifika ärendet men det löste ju sig till slut :) Fast det är dj-vligt trist att det ska behöva tas upp i högre instans för att det ska bli rätt :tummenner

Du grabben, den dagen en skadereglerare har samma synsätt i alla skador - det är dagen då skadereglerarens karriär är döende :)

Jag hoppas, och tror, att det är långt ifrån alla som har uppfattningen att bara för att man inte sammanstöter så föreligger inget ansvar på den andra parten.

Jag tycker det är jättebra att ärendet kan tas upp "i högre instans" utan att det faktiskt innebär någon större ansträngning ifrån den klagande... jo jag förstår att det är tråkigt att man inte kan få rätt direkt och att det ändå innebär att man blir upprörd osv - men tänk på att det sker väldigt många trafikolyckor varje år och att allt är objektivt, lite som en bedömningsport. Så de kan ju inte ha rätt varje gång.

Men vad skönt att det ordnade sig för dig!

Hoppas nu bara att reparationen går snabbt och smärtfritt för dig!
\,,/

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Nej ingen människa är ju perfekt och det är klart att försäkringsbolagens skadereglerare gör fel ibland.

Jag tycker mig dock kunna läsa mellan raderna att i just detta ärendet har skaderegleraren haft en inställning i stil med att om ingen fysisk sammanstötning inträffat så finns inget ansvar/vållande. Om så nu skulle vara fallet här tycker jag att om ärenden av den typen skall behöva tas upp i högre instans så är det dj-vligt trist.

I takt med att besparingsivern härjar hos försäkringsbolagen så frestas ibland skadereglerarna att göra det enkelt för sig och ta genvägar för att få ärendet av bordet. Därmed inte sagt att de bör överarbeta alla ärenden, men lite sunt förnuft kanske skulle vara på sin plats ibland och inte enbart kortsiktiga siffror i statistiken.

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Nej ingen människa är ju perfekt och det är klart att försäkringsbolagens skadereglerare gör fel ibland.

Jag tycker mig dock kunna läsa mellan raderna att i just detta ärendet har skaderegleraren haft en inställning i stil med att om ingen fysisk sammanstötning inträffat så finns inget ansvar/vållande. Om så nu skulle vara fallet här tycker jag att om ärenden av den typen skall behöva tas upp i högre instans så är det dj-vligt trist.

I takt med att besparingsivern härjar hos försäkringsbolagen så frestas ibland skadereglerarna att göra det enkelt för sig och ta genvägar för att få ärendet av bordet. Därmed inte sagt att de bör överarbeta alla ärenden, men lite sunt förnuft kanske skulle vara på sin plats ibland och inte enbart kortsiktiga siffror i statistiken.

Det jag tycker mig kunna läsa mellan raderna är att detta ärende kanske gick lite för fort helt enkelt. Det har nog inget att göra med sammanstötning eller inte utan att man inte tagit reda på vad för trafikregler som gäller på platsen - men det är såklart bara spekulationer.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept