IFMetall och löner...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag har aldrig tyckt om facket och kommer aldrig att göra det. Men jag är tvingad till att låta dom förhandla om min lön eftersom företaget är kollektiv-anslutet. Eller?

Gjorde misstaget att räkna på hur mycket dom har påverkat min lön sedan jag började på nuvarande företaget 2 maj 2003.

2004: + 320:-
2005: + 320:-
2006: + 368:-

Jag har fått andra höjningar oxå men dessa är bundna till ansvarsområden och % beroende på antal år i företaget, vilket IFMetall inte är iblandat i. Varför, varför måste jag förlita mig på pack som kommer dit och inte ens klarar av att lyfta min lön mer än lite över inflationen? Kan någon svara på detta?

Det mest skrämmande är IFMetalls representans kommentarer till oss som är skeptiska emot honom. Här följer några (notera att samma snubbe har skött förhandlingarna i flera år åt oss):

# "ni har för jävla dåliga löner här"
# "går ni ur facket kommer vi göra allt för att motarbeta er och era löner"
# "jasså, här tjänar ni för mycket. ni har ju råd med baguetter till frukost"
# "ni slashasar kommer aldrig att få ett annat jobb än detta"

Dessutom så jobbar hans bror på företaget, han är aktiv inom IFMetall och har mest betalt på golvet. Är det jäv?

Helt ärligt, vad kan man göra? Vi är 13 anställda, på onsdag ska vi ha möte med IFMetall och mina chefer.

Hur mycket stiger ni ungefär/år i lön? Vad kan man göra för att påverka IFMetall och mina chefer. Kan jag verkligen inte få förhandla själv? Kan jag tvinga IFMetall att skicka ett annat ombud? Det har helt seriöst talats om våld emot honom om han kläcker ur sig en enda dum kommentar tilll...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
CJ900RR skrev:
2470153 Jag har aldrig tyckt om facket och kommer aldrig att göra det. Men jag är tvingad till att låta dom förhandla om min lön eftersom företaget är kollektiv-anslutet. Eller?

Gjorde misstaget att räkna på hur mycket dom har påverkat min lön sedan jag började på nuvarande företaget 2 maj 2003.

2004: + 320:-
2005: + 320:-
2006: + 368:-

Jag har fått andra höjningar oxå men dessa är bundna till ansvarsområden och % beroende på antal år i företaget, vilket IFMetall inte är iblandat i. Varför, varför måste jag förlita mig på pack som kommer dit och inte ens klarar av att lyfta min lön mer än lite över inflationen? Kan någon svara på detta?

Det mest skrämmande är IFMetalls representans kommentarer till oss som är skeptiska emot honom. Här följer några (notera att samma snubbe har skött förhandlingarna i flera år åt oss):

Dessutom så jobbar hans bror på företaget, han är aktiv inom IFMetall och har mest betalt på golvet. Är det jäv?

Helt ärligt, vad kan man göra? Vi är 13 anställda, på onsdag ska vi ha möte med IFMetall och mina chefer.

Hur mycket stiger ni ungefär/år i lön? Vad kan man göra för att påverka IFMetall och mina chefer. Kan jag verkligen inte få förhandla själv? Kan jag tvinga IFMetall att skicka ett annat ombud? Det har helt seriöst talats om våld emot honom om han kläcker ur sig en enda dum kommentar tilll...

Du kan inte bara se summan, du får räkna ut det i procent. Annars är det svårt att jämföra.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
CJ900RR skrev:
2470153 Det mest skrämmande är IFMetalls representans kommentarer till oss som är skeptiska emot honom. Här följer några (notera att samma snubbe har skött förhandlingarna i flera år åt oss):

Ibland får jag en god lust att göra en dokumentärfilm om hur vissa av de svenska fackförbunden beter sig...

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du får gärna PM vem det är.

Efter som jag ska gå upp om 5,5 timmar orkar jag inte skriva och förklara hur en avtalsförhandling går till men citerar du mig ser jag det imorgon när jag är på bättre humör.

Vilken avdelning/sektion tillhör du? Ring avdelningens orförande och förklara läget. Om han inte skickar ut en annan ombudsman så ringer du förbundet.

Är vice sektionsorförande i en Byggnads sektion och NEJ vi är inte alla svin.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Om dina chefer tycker du presterat dåligt på sistone, får de då sänka din lön?

Ben_Dover

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Såld
Företaget jag jobbar på går otroligt bra och dom kan dra in vinster på drygt en mille varje månad, efter alla avskrivningar m.m. enligt månadsrapporterna dom skickar ut, men vi får ungefär samma höjning per år som du...
Enligt vad jag har hört så har metall lagt sig på en ganska låg % centralt för att hjälpa små-företag att inte gå omkull pga. att dom tvingas höja lönerna för mycket, och att större företag ska skjuta till själva på lönen!
Eftersom facket och företagen förhandlat fram en viss procent centralt, så har man inte så stor hjälp av facket vid lönerförhandlingar eftersom då förhandlar dom ju mot sitt eget avtal!
Vi har en egen "fack-klubb" som förhandlar lön, och det hjälper lite iaf. om man kommer med rimliga förslag, men det känns oftast ganska kört, då företaget håller sig till avtalet...
I år fick vi dock ca 500:- höjning i den högre lönegruppen pga. att dom vill ha lite större löneskillnader mellan de olika lönegrupperna, men eftersom vi halkat efter flera år så tjänar man fortfarande väldigt dåligt...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
NÄr jag började på en industri 25/10-03 gick jag in på ca 15900:- i månaden nu har jag 20800:-. Snittet på vårat företag ligger på ca 550-600:- per år, dock är det tyvärr facket som förhandlar, men det får inte hindra att man kan förhandla vid sidan av, för metall är ett sosse fack och då får man inte få mer en någon annan. (är själv inte med i facket.)

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
de ca: 350 är ett centralt påslag som alla inom IF Metall är garanterade och sedan finns det ett lokalt utrymme som kan läggas på olika befattningstillägg m.m.
Men visst skulle man få välja om man vill förhandla själv eller om facket ska förhandla för dig...

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Efter 3 telefonsamtal med hot om både det ena och det andra lyckades jag gå ur metall:tummenupp 6 - 800 mer i månaden.

Facken har spelat ut sin roll anser jag.

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Ja du... jag vet vad du menar. Det var INTE helt lätt att gå ur. Man får stå på sig och själv hota med rättsliga åtgärder då de bara låtsas som ingenting och skiter i att registrera pappren / ge akasse-intyg. Att följa lagen är inte så noga i Metall...

Sedan ska man bara ta trakasserier och hot på rätt sätt så går det jättebra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jonte VSB R-T skrev:

Inte alla men 99%? Jag har inte träffat en enda vettig fakcman inom mitt förbund (transport) och nu när jag har byggfirma så skulle jag inte låta en enda anställd vara med i facket bara för deras eget bästa.

Som någon sade, facket har spelat ut en STOR del av sin roll, inte hela dock. De behövdes förr men nu när det är 2000-talet så får de för fan komma med nåt nytt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jonte VSB R-T skrev:
2470435

Nej men ni är med i det mest motbjudande fackförbundet som existerar i Sverige. Bara ordet Byggnads retar kräkreflexen på mig....

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ben_Dover skrev:
2470547 Företaget jag jobbar på går otroligt bra och dom kan dra in vinster på drygt en mille varje månad, efter alla avskrivningar m.m. enligt månadsrapporterna dom skickar ut, men vi får ungefär samma höjning per år som du...
Enligt vad jag har hört så har metall lagt sig på en ganska låg % centralt för att hjälpa små-företag att inte gå omkull pga. att dom tvingas höja lönerna för mycket, och att större företag ska skjuta till själva på lönen!
Eftersom facket och företagen förhandlat fram en viss procent centralt, så har man inte så stor hjälp av facket vid lönerförhandlingar eftersom då förhandlar dom ju mot sitt eget avtal!
Vi har en egen "fack-klubb" som förhandlar lön, och det hjälper lite iaf. om man kommer med rimliga förslag, men det känns oftast ganska kört, då företaget håller sig till avtalet...
I år fick vi dock ca 500:- höjning i den högre lönegruppen pga. att dom vill ha lite större löneskillnader mellan de olika lönegrupperna, men eftersom vi halkat efter flera år så tjänar man fortfarande väldigt dåligt...

mitt företag tjäna nån mille förr förra året o förra 200+mille tack vare oss o personal minskning.
vi fick en bra bonus o lön, INTE!..typ 300 upp i mån o 1000 i engångsbelopp :mad: :mad: :mad:
o facket kan inget göra, vi får inte strejka för då går de omkull. :argpådato va faen har man då facket till?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
2471640 Är det inspektionsavgifterna du tänker på? Det är så maffia det kan bli. :5sure

Läste du artikelserien i DN häromåret? Det kombinerat med att jag jobbat på bygge sen jag var 15 gör att man har hur mycket som helst att störa sig på vad gäller den där hycklande utvecklingsfientliga maffiaorganisationen. Som en närstående egenföretagare i byggbranschen säger "Varje dag är fanimej ett krig mot Byggnads"....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
2471669 Läste du artikelserien i DN häromåret? Det kombinerat med att jag jobbat på bygge sen jag var 15 gör att man har hur mycket som helst att störa sig på vad gäller den där hycklande utvecklingsfientliga maffiaorganisationen. Som en närstående egenföretagare i byggbranschen säger "Varje dag är fanimej ett krig mot Byggnads"....

Var det den som han Maciej eller vad han heter skrev, den om Vaxholmsblockaden? Jag smygläste lite, inget som förvånade.
Jag har två kompisar med firmor, de är inte så värst nöjda över avgifterna de tvingas betala för sina anställda i "inspektionsavgift", var sig de vill eller inte. Byggnads tar alltså ut en typ av skatt för sådant som egentligen är myndighetssarbete, känns otroligt Sopranos.

En annan grej, polaren är byggare men inte ansluten. Jo men tjena, det gick ju bra:
"Bara a-kassa? Glöm det. Då ska vi skicka ut två gubbar som personligen följer efter dig så du ser vad bra facket är"
Klockren utpressning. :tummenupp

Sedan såg jag på Uppdrag Granskning hur de åker runt och spanar efter illegala invandrare och sedan ringer på Polisen om de hittar några på byggena, visserligen positivt tycker jag, men det rimmar otroligt illa med övrig "solidarisk" och socialdemokratisk politik skulle jag vilja påstå.

Ena riktiga jädra skitstövlar är de, allihop. :mattias

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Jag är med i Skogs/Trä facket, funderar också på att gå ut ur skiten men vet inte hur man bäst går tillväga...
Varför ska man föda alla dessa LO-pampar?:mad:
Råkade höra Wanja Lundby-Wedin yttra sig under valvakan.
-"Vi inom LO kommer alltid att verka för så bra löner som möjligt...dock EJ så höga att vi riskerar inflation"
Vad menar tanten???:va
Håller LO medvetet ner våra löner?? (verkar onekligen så)
Vi får i snitt ca 500kr mer pr år.
Lämnar jag "fucket" tjänar jag ca 5500-6000kr / år.:yoparty

Nån här som vet vad man behöver för "pappersexercis" för att gå ut ur facket? Intyg till a-kassa osv ??

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
morlock skrev:
2470477 Om dina chefer tycker du presterat dåligt på sistone, får de då sänka din lön?
Faktum är att det är precis det jag tycker att dom ska ha rätt till. Vi har en hel drös med "medvetet långsamare" människor som arbetar betydligt långsammare än mitt naturliga tempo. Jag stressar inte utan är naturligt bra på det jag gör. Men ändå så tjänar jag mindre än vad dessa andra gör. Chefen kan inte säga annat än: ja visst fan vill jag sänka deras lön, men gör jag det så får jag facket på mig...

Jag och min medarbetare som kör maskinen (en MyData MY15 om någon vet vad det är) har 40 jobb på listan att köra. Har jag tur klarar jag av att köra 5 om dagen. 90% av dom skulle varit klara för en vecka sedan. I måndags är inte min medarbetare där. Han är nämligen på något fackligt jippo i grannstaden. Idag kommer han dit, sätter sig vid en bänk och avsynar kort (letar efter eventuella fel) trots att vi och mina chefer har kommit överens om att är det mycket att göra, då ska vi lämna över avsyningen till andra. Jag säger till han att jag skulle uppskatta hjälp. Blir bara avsnyst med ett tillgjort leende. så här har det varit alltid, och jag har tagit upp det med chefen, och med facket. Dom har inte gjort någonting, förutom att chefen har haft några samtal med honom. Hans ursäkt är; jag blir så lätt stressad...

I alla fall. Jag tröttnade på hans beteende och började komma halv 8, vi har flex mellan halv 7 och halv 8. Han kommer alltid halv 7. Eftersom jag kom senare så blev han tvungen att starta maskinen och därför köra mer jobb än vad han brukade. Det tog 2 veckor sedan fick jag sitta i möte med hans bror fackpampen om och ta emot hot om avsked pga missbruk utav flex, med risk för utebliven a-kassa. Om detta nu bara var tomma hot vet jag inte, men så ska man fan inte betee sig.

Nåväl. Skönt att höra att man inte är ensam om att ha problem med facket. Möte imorgon med dom, återkommer med mera då...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping