Igenfyllning av balanserings-lättningshål vevaxel

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Som frågan lyder, vad ska/kan man använda för material för att fylla igen balanserings- lättningshålen på en vev?

Har så på rotaxvevarna original för att öka vevhuskompet lite men inte på tzan och vill göra det också. Rotax har använt någonting som liknar bakelit men det är lite trist att chansa och upptäcka att det blir fel.

På grund av olika storlek på hålen kan jag inte köpa befintliga pluggar från rotaxen och använda dem heller.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Rolle Rotax skrev:
Som frågan lyder, vad ska/kan man använda för material för att fylla igen balanserings- lättningshålen på en vev?

Har så på rotaxvevarna original för att öka vevhuskompet lite men inte på tzan och vill göra det också. Rotax har använt någonting som liknar bakelit men det är lite trist att chansa och upptäcka att det blir fel.

På grund av olika storlek på hålen kan jag inte köpa befintliga pluggar från rotaxen och använda dem heller.

Jag har provat med svarvade lock/plugg i stål, dessa monterades med greppassning och locktite.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
ako skrev:
Jag har provat med svarvade lock/plugg i stål, dessa monterades med greppassning och locktite.

Ett tunt lock från varje håll, typ som en bakvänd frostplugg till bilmotorer?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
På moppen provade jag balsaträ och epoxylim, höll gjorde det men märkte ingenting på effekten. Det lät iallafall häftigt när man pratade trimning med dom andra grabbarna. :D

Bör ju vara väldigt lätt för att inte motverka lättningen och balanseringen. Går ju alltid att balansera om vevpartiet men då kanske det behövs nya hål någon annanstans och...
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Rolle Rotax skrev:
Ett tunt lock från varje håll, typ som en bakvänd frostplugg till bilmotorer?

Exakt så. Bra beskrivet, borde skrivit så själv från början :)
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
ako skrev:
Exakt så. Bra beskrivet, borde skrivit så själv från början :)

På gamla 70 tals TZ vevaxlar från Hoekle så skall det ha suttit väldigt tunna alu brickor (lika som frostpluggar) i de stora hålen.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
ako skrev:
Exakt så. Bra beskrivet, borde skrivit så själv från början :)

Lätt hänt att man kommer på saker i efterhand, borde själv skrivit tydligare att jag inte önskar ändra balansfaktorn på veven utan bara höja vevhuskompet.

6008pro skrev:
På gamla 70 tals TZ vevaxlar från Hoekle så skall det ha suttit väldigt tunna alu brickor (lika som frostpluggar) i de stora hålen.

Hur säker är du på detta? :7peta Är just till en Hoklevev jag ska göra det, och den veven är i nyskick då den tryckta texten på veven fortfarande står kvar.
Inga märken efter tidigare omläggningar eller någonting någonstans, och väldigt rak och välbalanserad :)

Eller fick man speca hur man ville ha vid beställning och dra ner brallorna en extra gång för att få alubrickorna? Då tidigare ägare köpt nytt vevhus, nya drev etc så misstänker jag att det gjorde ont någonstans :Bugar
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Rolle Rotax skrev:
Lätt hänt att man kommer på saker i efterhand, borde själv skrivit tydligare att jag inte önskar ändra balansfaktorn på veven utan bara höja vevhuskompet.



Hur säker är du på detta? :7peta Är just till en Hoklevev jag ska göra det, och den veven är i nyskick då den tryckta texten på veven fortfarande står kvar.
Inga märken efter tidigare omläggningar eller någonting någonstans, och väldigt rak och välbalanserad :)

Eller fick man speca hur man ville ha vid beställning och dra ner brallorna en extra gång för att få alubrickorna? Då tidigare ägare köpt nytt vevhus, nya drev etc så misstänker jag att det gjorde ont någonstans :Bugar

Nu har jag rivit ur veven och Hockle hade 2 av 4 stora hål pluggade på 350 veven, dock inga lock utan solida alu-plugg.

Men ett par nätta alu-brickor ska tillverkas för övriga 2 hål för stunden.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nu har jag rivit ur veven och Hockle hade 2 av 4 stora hål pluggade på 350 veven, dock inga lock utan solida alu-plugg.

Men ett par nätta alu-brickor ska tillverkas för övriga 2 hål för stunden.


För de som eventuellt undrar så gjordes en bunt tunna fina cylindrar och pressades på plats med lite lim också.
Har suttit kvar på sin plats kanske 200 mil.

Om de gjort någon nytta och hur stor kan jag inte säga exakt men tz har för det mesta 10-15km/h högre slutfart på rakorna än konkurenternas hojar så helt fel var det nog inte. Nu kan ju en del andra saker påverka farten också...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top