Illaluktande sura gamla hoj-stövlar

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Nu har jag inte problemet men känner till att man kan ta bort lukt med ozon och sanera hela rum. Det finns maskiner som verkligen tycks funka, vissa bättre än andra antar jag. Det är inte helt nyttigt så man ska inte vistas i rummet saneringen sker utan att vädra.

Läs här och även kommentarer. Jag är lite tveksam, verkar funkar i vissa situationer.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kör längre. Sluta inte köra bara för att regnar. Fortsätt tills det är uppehåll och kör 6 timmar till.
Inget torkar som fartvind.
? Nja. Det är nog precis det jag gjort. Körde för länge i spöregn. Dagen efter kördes det minst 6 tim. Still dofting. Får kolla igenom alla tips från bakpulver till kaffe och andra ingredienser. Blir när jag kommer hem. Har ju blivit blöta förr men denna gång tillkom doft.
Men jag visste att på SportHoj får man lösningen ?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
? Nja. Det är nog precis det jag gjort. Körde för länge i spöregn. Dagen efter kördes det minst 6 tim. Still dofting. Får kolla igenom alla tips från bakpulver till kaffe och andra ingredienser. Blir när jag kommer hem. Har ju blivit blöta förr men denna gång tillkom doft.
Men jag visste att på SportHoj får man lösningen ?


Det var lite av ett skämt, men på flerdagarskörningar med begränsad möjlighet att torka boots så brukar jag knäppa upp alla spännen och köra med kängan så luftigt öppen som det går sista milen eller så.

Stor skillnad när man skall ta på sig stöveln nästa morgon - om man bara kommer ihåg att göra manövern kvällen innan.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tvätta fötterna o på med rena strumpor inför varje längre körning.
Köp svalare skyddsskor om du blir svett.
Att bara symptombehandla genom olika luktborttagare ger inte rena stövlar.
Rena fötter, rena strumpor o in i frysen efter körning. (skorna alltså, inte hela kroppen)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där med hög temperatur har jag provat på ett par läder MChandskar. Kokte dom i en kastrull. Dom krympte och hade väl passat en 2-åring efteråt.
Med det var på 1960-talet och med nya framavlade djur verkar det av några inlägg ovan inte längre vara problem med att läder krymper vid hög temperatur.
För övrigt rekommenderar jag aluminiumklorid lösning i vatten. Fanns på apoteket förr.
Pensla över fötterna och låt torka. Jag penslade i två timmar och slapp efter det fotsvett.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Aluminiumklorid finns kvar på apoteket och heter absolut torr i Sverige tex. Det funkar verkligen och man svettas inte en droppe där det strukits på. Funkar på mig i upp till en vecka men jag använder det bara vid speciella tillfällen. Ska man ta det under armarna rekommenderar jag att man duttar. Stryker/gnider man kommer det att klia hela natten. (Bäst att göra innan sovdags)
Det står även att man skall vara helt torr innan applicering. Jag klapptorkar området och kanske använder hårfläkt om jag inte har tid att vänta.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj
Jag har en liten portabel stöveltork som är liten och smidig att ha sig med.
Kör med denna på bandagar till både stövlar och hjälm samt på vintern i pjäxor.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det där med hög temperatur har jag provat på ett par läder MChandskar. Kokte dom i en kastrull. Dom krympte och hade väl passat en 2-åring efteråt.
Tänkte experimentera med temperatur själv, men då har jag planerat ~70c i botten av ugnen eller lägga dem i en bastu. Skulle väl fungera att lägga dem i en bil en varm sommardag också, men vet inte om bilen går att köra efter det :crash
Nu har jag inte problemet men känner till att man kan ta bort lukt med ozon och sanera hela rum. Det finns maskiner som verkligen tycks funka, vissa bättre än andra antar jag. Det är inte helt nyttigt så man ska inte vistas i rummet saneringen sker utan att vädra.

Läs här och även kommentarer. Jag är lite tveksam, verkar funkar i vissa situationer.
Ozon fungerar men det får material att åldras. Plaster och gummin är typiskt känsligt, så det skulle inte vara det första jag testar på ett par stövlar. Med det sagt måste man inte köra den kraftigaste av ozon-generatorer, kanske försvinner lukten långt innan materialen börjar bli "gamla".
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bikarbonat (bakpulver..)

Snåla inte, ha i rejält, skaka och vänd så alla ytor i stöveln täcks och låt stå ett tag, mina arbetsskor får stå över helgen men minst ett dygn iaf.
Töm sen ur allt och avsluta med dammsugarn, funkar bra för mig, att det sen luktar "brödbak" när man rycker av sig skorna och fötterna är varma får man leva med några dagar. :tungan

Ed. Brukar handla på rusta, kostar en 50-nånting har jag för mig för ett kilo ungefär, billigt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns på Clas Ohlson en spray/pulverkuddar som tar bort lukt på ett närmast magiskt vis. Inte ens dyrt.

Men huvudorsaken är bakterier, tvätta invärtes är bäst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle gjort som med skor, kör i tvättmaskin.

Tipset med frys ger jag inte mycket för, bakterierna tinar upp och blir till liv igen. Då är det nog mer effektivt att lägga dem i en hög temperatur som bakterierna inte överlever.

Ska man inte tvätta är det väl ättika och/eller bikarbonat som gäller. Personligen har jag inte lyckats särskilt väl med bikarbonat.
Nja. En del bakterier överlever frysning antingen för att dom bildar sporer eller för att dom helt enkelt är köldtåliga men de flesta dör faktiskt av att frysa.
Dock löser det ju bara problemet med att lukten blir ännu värre.
Den lukt som redan finns beror ju på ämnen som de tidigare bakterierna bildat som finns kvar och det försvinner inte för att man tvättar skorna.

Det absolut bästa är att tvätta ur med vatten och något tvättmedel/såpa/diskmedel, låta torka och sedan slänga i frysen ett dygn men tyvärr måste man vara rätt nogrann för att få bort allt och om det är stövlar eller skor i läder så är det långt ifrån säkert att dom ser snygga ut efteråt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Att värma läderprodukter är aldrig bra för lädret.
Gammalt djungelordspråk säger att där smör smälter bränns läder.
Mina äldsta läderkängor är ett par Lundhads prof från sent 90-tal.
De tvättas utvändigt med ljummet vatten, fettas in då och då och får ett lager vax inför blöta aktiviteter.
Invändigt tvättar jag ur dem med våt trasa med lite diskmedel på, tvättar rent och torkar torrt.
De är i utmärkt skick trots allt elände de varit med om.
Lukten av gammalt myrvatten var inte så kul, men gav med sig efter ett par dagars luftning.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Att värma läderprodukter är aldrig bra för lädret.
Gammalt djungelordspråk säger att där smör smälter bränns läder.
Mina äldsta läderkängor är ett par Lundhads prof från sent 90-tal.
De tvättas utvändigt med ljummet vatten, fettas in då och då och får ett lager vax inför blöta aktiviteter.
Invändigt tvättar jag ur dem med våt trasa med lite diskmedel på, tvättar rent och torkar torrt.
De är i utmärkt skick trots allt elände de varit med om.
Lukten av gammalt myrvatten var inte så kul, men gav med sig efter ett par dagars luftning.
Vet vi att stövlarna är i läder då? Mina mc-kängor är i syntetmaterial.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vet vi att stövlarna är i läder då? Mina mc-kängor är i syntetmaterial.
Njae, men det talades om att koka läderhandskar.
Så jag låste nog på misshandel av läder i allmänhet.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vet vi att stövlarna är i läder då? Mina mc-kängor är i syntetmaterial.
Eftersom det var jag som väckte liv i tråden så kan jag informera att det är ett par Dainese Nexus. Mycket plast och nylon. Är ju ingen Touring stövel men eftersom jag kör SportHoj också så används dom till bägge hojsarna. Anyway. Har nog avhjälpt en del lukt, innersula plockades ur efter Norgeresan och tvättades med tvättmedel och kokhett vatten, svag doft kvar i övriga stöveln. Ska nog lösa sig med något "ta-bort-döden-lukt-sprej". Ännu har inte sambon reagerat på någon doft i hallen :hihi
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag hade ett par skor som inte luktade mumma, lät dom ligga i ett balja med ljummet vatten och tvättmedel en dag. Funkade!
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
Fyll stövlarna med bensin. 95 eller 98 oktan spelar inge roll. Släng i en tändsticka. För säkerhets skull kan man göra det utomhus.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Jag vill återigen slå ett slag för boot bananas, jag tror nämligen inte att ni inser storheten.
Lägga i blöt i all ära, men de här grunkorna har räddat både klättring- och cykelskor, utan blötläggning och fort går det också.
Man kan dessutom ha en fickan när man går in på fiket för att se extra fräck ut.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top