Imma på visiret!!!

Zvebbo

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
GSX600F
Annars kan man låta farsan plocka fram nåt som han köpte nån gång på 80-talet. Hittar inget på google när jag söker men det funkar:tummenupp
Någon som känner igen?
Bild 001.jpg
Bild 002.jpg

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Kan bara instämma att pinlock är sjukt bra för imma. Kört i ur och skur, snabbt som 1h 2km/h stadskryp och ändå aldrig immat igen.
Kan dessvärre också hålla med om att när man kryper ihop så blir kanten lite störande även om man vänjer sig.

Diskmedel funkar också bra, precis som tvål gör. Lägg på tunt, knid ut, torka av (inte med vatten). Bara fråga vilken hockeyspelare som helst då det är precis vad de gör. Kallt i hallen, vart och svettigt under hjälmen/visiret.

Finns idag även speciella medel framtagna för antiimma som man sprejar på, dock ingen erfarenhet själv av det då jag har mitt kära pinlock.

En dyrare variant av det är att "nanobehandla" ytor (används en del i bilrekond) så att de förseglas och inte ska kunna bli immiga eller någon kondens. Blir även vattenavstötande

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Visst funkar Pinlock bra när det funkar. Men efter en säsong eller så så verkar det som att det krymper och inte längre ligger dikt an visiret. Det jag har nu glipar säkert 5mm uppe eller nere beroende på hur det hänger. :gnissla

Nån som vet om FogCity fotokromatisk imskydd är nåt att ha? (Nr 22-9597 på Touringbutiken)

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Kör med Pinlock och det är kallas. Dock undrar jag hur ni gör med det som kommer utifrån med andra ord dimma, dagg, dugg och liknande? Förbenat jobbigt att köra manuell vindrutetorkare med fingret en gång i minuten för att kunna se ut...

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
smeta in vesiret med raklödder och torka sedan av, låter lite konstigt men funkar varfall för mig =)

smeta in vesiret med raklödder och torka sedan av, låter lite konstigt men funkar varfall för mig =)

Det stavas Visir!

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
har klabbat me raklödder på badrumsspegeln funkar kanon där me !:D

Tandkräm är inte allt för ovanligt hos dykare... värt att testa.
För mig att inte alla andkrämar funkar dock. Måste vara zinkpasta ie ller något liknande? någon dykare som har bättre koll?

Pinlock är bra men som tidigare sa så blir det lätt glapp och då funkar det sämre.

Finns ju diverse klisterlappar som skapar luftspalt imellan som fungerar klockrent. Nackdelen med detta är att det är lurigt att montera och att det kan vara lite skört.

Summa sumarum är nog pinlock bäst trots allt även om det kanske inte passar alla. Som en tidigare sa så äre nog inte fel att borra egna hål så man får det där man vill. Får för mig att orginalhålen ofta är lite för sladdriga eller blir lätt så vart fall så att borra så de ligger lite mera i spänn är nog inte fel.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Kör med Pinlock och det är kallas. Dock undrar jag hur ni gör med det som kommer utifrån med andra ord dimma, dagg, dugg och liknande? Förbenat jobbigt att köra manuell vindrutetorkare med fingret en gång i minuten för att kunna se ut...

Kör snabbare :D

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Dock undrar jag hur ni gör med det som kommer utifrån med andra ord dimma, dagg, dugg och liknande? Förbenat jobbigt att köra manuell vindrutetorkare med fingret en gång i minuten för att kunna se ut...

Värre är den svarta kleten som lägger sig på visiret när man kör nu på blöta saltade vägar som gör sikten urdålig. Och försöker man stryka bort den är det kört för då ser man ingenting. :huvet

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

Kör med RainX och behöver inte fundera på att rensa visiret... klockrent även i (nästan regn) dimma/dagg

:)

David Lundin

Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Kör med RainX och behöver inte fundera på att rensa visiret... klockrent även i (nästan regn) dimma/dagg

:)

Jag tackar för tipset! Det får nog provas. :tummenupp
Hur ofta smörjer du med det? Hur är det att göra rent från smuts när det kommer när du kör med RainX?

Raket

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Harley Fatboy 08
imma?

Va´fanken. E karn´ute å kör när de e 9 minus. E du säker på att du inte sitter i en bil:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När ni blir äldre så stillar sig det "inre trycket" och improblemet uppstår mindre ofta.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag tackar för tipset! Det får nog provas. :tummenupp
Hur ofta smörjer du med det? Hur är det att göra rent från smuts när det kommer när du kör med RainX?

Du märker när effekten försvinner, testa att spola visiret under kranen så ser du om den tappar effekt.

Inget problem att rengöra visiret, gör som jag brukar.... lägger det under kranen och låter vattnet lösa insekterna sedan torka av.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Aldrig haft strul med imma trots jag kört på kalla kvällar.

Jag har sånt där näs-skydd och har ventilationen öppen vid munnen och andas med näsan så inga problem alls.

Nässkydd = bra grejer, ser bra ut också =)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
har en mun/nässkydd i min HJC kolfiber hjälm så jag får sällan problem med det. var ute och körde lite idag och då var det kallt men ingeprobs :)

Kör en ninja, så lite ninja hjälm har man ju :)

David Lundin

Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Du märker när effekten försvinner, testa att spola visiret under kranen så ser du om den tappar effekt.

Inget problem att rengöra visiret, gör som jag brukar.... lägger det under kranen och låter vattnet lösa insekterna sedan torka av.

Låter bra. Blir att inhandla då. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...