Impedans på högtalare???

Det som kan hända är att du måste vrida på mer för att få högt ljud och att förstärkaren börja klippa vid än lägre volym än med 8ohms högtalare.

Således kommer du inte märka någoting utom eventuellt då du spelar dunka-dunka-musik på högsta volym.

Se till att inte kylhål/kylflänsar är övertäckta för att undvika överhettning.

Hoppsan, här händer det grejer när inte jag är hemma.

Så om jag har förstått rätt så är det bara att koppla och köra som vanligt men inte spela för högt. Vilket jag ändå inte gör eftersom väggarna är lövtunna o grannkärringen är en riktig surhagga.

Snillen späkculerar?

:lol

1) Impedans och RESISTANS är inte samma sak även om det mäts i Ohm. Du ska INTE koppla på motstånd o annat trams.

2) Koppla i dina högtalare som de är och låtsas som det regnar. De som snackar om säkringar inne i stärkeriet o annat trmas vet inte vad de snackar om. Impedansmärkningen bakpå en högtalare är NOMINELL impedans. Det innebär att den ligger runt, t.ex., 4 ohm. Vid olika typer av belastning går olika högtalare ner olika mycket i impedans. En 8 ohms-strut kan säkert bitvis gå ner till så lite som under 1 ohm till exempel. Detta är inget stärkeri inte ska klara. Speciellt inte Yammas. Som parantes är det här de fina stärkarna skiljer sig från de som har mycket effekt på pappret. En ideal förstäkare har kanske "bara" 50W vid 8 ohm, men 160W vid 4 ohm, 320W vid 2 ohm, 640W vid 1 ohm. Dvs effektlinjär då impedansen halveras. Det är sånt som kostar pengar... Finns horder av sånt här intressant om ni söker på http://www.dvdforum.nu

3) Ni som snackar om att koppla ihop flera högtalare seriellt, VAD snackar ni om??? :hihi

:cdevil

Stefan skrev:

Så om jag har förstått rätt så är det bara att koppla och köra som vanligt men inte spela för högt. Vilket jag ändå inte gör eftersom väggarna är lövtunna o grannkärringen är en riktig surhagga.

Du kan spela precis!! hur högt du vill. Skulle stärkeriet überbelastas så stängs den endå bara av. Dessutom kommer det låta bra jävla illa rent ljudmässigt innan stärkaren klipper av sig. :)

Last edited:
^^ Men hallå... NEJ man ska inte koppla in 4ohms högtalare på en 8ohms förstärkare. Och visst det funkar men om du spelar högt så kommer du garanterat att blåsa stärkaren! Men ditt val!

RF_Racing skrev:
^^ Men hallå... NEJ man ska inte koppla in 4ohms högtalare på en 8ohms förstärkare. Och visst det funkar men om du spelar högt så kommer du garanterat att blåsa stärkaren! Men ditt val!

Man blåser nog inte stärkaren då, nej, men den kanske klipper och blir varm.

BTW, Martin Logan Summit ligger på 0,7ohm vid 20khz.

Stefan skrev:

Jag pratade med support på företaget du handlade grejerna av. dom sa, Kör på, Yamahas förstärkare är så kraftfulla att de klarar system one lätt. Du kan INTE koppla in motstånd eftersom impedansen inte är konstant, utan är olika vid olika frekvenser.
Skulle det mot förmodan gud förbjude gå snett så klipper förstärkarens överbelastningsskydd bara, branden uteblir alltså. Ang. kärringen föreslår JAG ett finkalibrigt vapen. .22mag eller liknande. :D
mao. kör på bara
yamaha rockar hårt nog för system one

Empa skrev:
Man blåser nog inte stärkaren då, nej, men den kanske klipper och blir varm.

BTW, Martin Logan Summit ligger på 0,7ohm vid 20khz.

:tummenupp :corn

crashtestdummy skrev:
Jag pratade med support på företaget du handlade grejerna av. dom sa, Kör på, Yamahas förstärkare är så kraftfulla att de klarar system one lätt. Du kan INTE koppla in motstånd eftersom impedansen inte är konstant, utan är olika vid olika frekvenser.
Skulle det mot förmodan gud förbjude gå snett så klipper förstärkarens överbelastningsskydd bara, branden uteblir alltså. Ang. kärringen föreslår JAG ett finkalibrigt vapen. .22mag eller liknande. :D
mao. kör på bara
yamaha rockar hårt nog för system one

:tummenupp :corn

Stefan skrev:

Det är jobbigt att tvingas höra på något utan att ha möjlighet att välja musik, påverka ljudnivån eller att stänga av.
Schysst av dig att respektera dina grannar :)

RF_Racing skrev:

Nej man blåser inte förstärkaren.

Däremot kan högtalarna gå sönder när förstärkaren klipper.

Med klipper menas att signalen "kapas" pga begränsningar (ofrivilliga) i förstärkaren och detta kan skada membranen, har för mig att diskanterna ligger risigast till. Men risken är inte så stor.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back