Import av en CBR1000RR 2005

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
Tänkte ta hem min CBR, som jag har, i samband med att jag flyttar hem till Svedala om en dryg månad. Tyvärr har inte hojen varit reggad i mitt namn i ett år, som är kravet för flyttgods, men jag vill ha hem den ändå!
Eftersom det kommer att dröja ett tag innan Japan, där jag för tillfället bor, kommer att gå med i EU, så innebär det lite extra krångel med införsel med typintyg från generalagent etc. Jag undrar altså om det finns ngn som importerat från ett "icke EU land" och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter. Tror jag har OK koll på förtullning, moms och sånt, men...

Hur jobbugt blir det att få cykeln igenom hos SBP?
Hur mycket krångel är det egentligen?
Är det jobbigt att få ett typintyg?
:va

Tacksam för alla svar!
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Lost Viking skrev:
2555788 Tänkte ta hem min CBR som jag har i samband med att jag flyttar hem till Svedala om en dryg månad. Tyvärr har inte hojen varit reggad i mitt namn i ett år, som är kravet för flyttgods, men jag vill ha hem den ändå!
Eftersom det kommer att dröja ett tag innan Japan, där jag för tillfället bor, kommer att gå med i EU, så innebär det lite extra krångel med införsel med typintyg från generalagent etc. Jag undrar altså om det finns ngn som importerat från ett icke EU land och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter. Tror jag har OK koll på förtullning, moms och sånt, men...

Hur jobbugt blir det att få cykeln igenom hos SBP?
Hur mycket krångel är det egentligen?
Är det jobbigt att få ett typintyg?
:va

Tacksam för alla svar!

Det är väl lättast att ringa SBP (eller maila) och höra med dom hur det ligger till med införsel från icke EU länder.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Lost Viking skrev:
2555788 Tänkte ta hem min CBR som jag har i samband med att jag flyttar hem till Svedala om en dryg månad. Tyvärr har inte hojen varit reggad i mitt namn i ett år, som är kravet för flyttgods, men jag vill ha hem den ändå!
Eftersom det kommer att dröja ett tag innan Japan, där jag för tillfället bor, kommer att gå med i EU, så innebär det lite extra krångel med införsel med typintyg från generalagent etc. Jag undrar altså om det finns ngn som importerat från ett icke EU land och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter. Tror jag har OK koll på förtullning, moms och sånt, men...

Hur jobbugt blir det att få cykeln igenom hos SBP?
Hur mycket krångel är det egentligen?
Är det jobbigt att få ett typintyg?
:va

Tacksam för alla svar!

vad är den värd "däröver" ? för här hemma är dom snorbilliga nu.
80-85 lappar så får man en. kanske bättre att sälja din & köpa en annan här hemma. eller tror du att du tjänar så mycket på att ta hem din ?
 

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
wonderwizard skrev:
2555795 vad är den värd "däröver" ? för här hemma är dom snorbilliga nu.
80-85 lappar så får man en. kanske bättre att sälja din & köpa en annan här hemma. eller tror du att du tjänar så mycket på att ta hem din ?

nja... det sitter inte så mycket i att tjäna pengar. gillar ju hojen o vill behålla den. Om du tycker att de är snorbilliga hemma, så har du inte sett lokala priser. En uppköpare bjöd dryga 42 lök häromdagen. Jag vet att jag skulle få mer av att kränga den privat här, men har inte den möjligheten och lite ont om tid också....

JKay skrev:
2555794 Det är väl lättast att ringa SBP (eller maila) och höra med dom hur det ligger till med införsel från icke EU länder.

Regler och förordningar i all ära, men jag tänkte mer kolla om ngn har gjort det och vad de haft för erfarenheter. Vilka fallgropar som finns osv...
 
Last edited:

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Berget
Hoj
ZX9R svarten
Lost Viking skrev:
2555803 nja... det sitter inte så mycket i att tjäna pengar. gillar ju hojen o vill behålla den. Om du tycker att de är snorbilliga hemma, så har du inte sett lokala priser. En uppköpare bjöd dryga 42 lök häromdagen. Jag vet att jag skulle få mer av att kränga den privat här, men har inte den möjligheten och lite ont om tid också....



Regler och förordningar i all ära, men jag tänkte mer kolla om ngn har gjort det och vad de haft för erfarenheter. Vilka fallgropar som finns osv...

Vet egentligen inte hur det är på MC fronten, däremot försökte jag köpa en sprillans ny NIVA (jaktbil) förut som stod i i Sverige men som var direkt importerad från Ryssland. Inga problem med avgasreningen och så men enligt VV / SBP så gick det inte att registrera den i Sverige. Så tji vart det med den affären, har dock hört att man på nåt vis ska kunna sälja den till någon i ett EU land och den köpa den i ett nästa led, om det stämmer vet jag inte.
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
Lost Viking skrev:
2555803 nja... det sitter inte så mycket i att tjäna pengar. gillar ju hojen o vill behålla den. Om du tycker att de är snorbilliga hemma, så har du inte sett lokala priser. En uppköpare bjöd dryga

Jag tog med en hoj från Australien! Hadde inte varit utskriven ur Sverige, måste ha ägt hojen i 6 mån på reg beviset för att gå som flyttgods i tullen! Måste ha ägt hojen i 12 mån på reg beviset för vv besiktning, för att gå som flytt gods dvs enklare reg besiktning. Jag fick göra en standard reg bes med buller prov mm. Typning o dyl inga probs. Buller provet är dock drygt du får ha rejält med buller dämpning i orginal systemet + sätta igen luftintaget för att komma igenom. Tullen är smidig och hjälpsam där räcker det somsagt med 6 månader.
 

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
nopp
Var inte 400cc max för gathojar i japan? Eller är jag ute o segla i en balja på östersjön spelandes tuba?
 

Rig

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Sydney | Sthlm
Hoj
Blue R6
Gsxraren skrev:
Jag tog med en hoj från Australien! Hadde inte varit utskriven ur Sverige, måste ha ägt hojen i 6 mån på reg beviset för att gå som flyttgods i tullen! Måste ha ägt hojen i 12 mån på reg beviset för vv besiktning, för att gå som flytt gods dvs enklare reg besiktning. Jag fick göra en standard reg bes med buller prov mm. Typning o dyl inga probs. Buller provet är dock drygt du får ha rejält med buller dämpning i orginal systemet + sätta igen luftintaget för att komma igenom. Tullen är smidig och hjälpsam där räcker det somsagt med 6 månader.

Nice!

Jag ska dit efter nyår o jobba i minst 6-7-8 månader och tänkte oxå köpa en hoj för att ev. skeppa den hem därefter. Nu vet jag att det går! :tummenupp
 

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
Efter ca, ett år, så är det nu dags att liva upp tråden igen, men först måste jag skriva av mig lite, sedan kommer jag till saken...

VILKA SATANS FÖRBANNADE J..LA INKOMPETENTA MIFFON OCH BLÅSTA STOLPSKOTT DET SITTER OCH SVARAR I TELEFON HOS SBP:S "TEKNISKA UPPLYSNING"!!! :huvet JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT NÅGON AV ER JUST NU SITTER OCH LÄSER DETTA OCH TAR ÅT SIG AV SKITEN!!! ÄR DET DET NÅGON SOM BLIR ILLA BERÖRD, SÅ ÄR DET HELT OK ATT PM:A MIG, SÅ SKICKAR JAG MITT NUMMER TILL ER, OM DET ÄR NÅGOT NI VILL SÄGA. SPARKEN BORDE NI F.N HA!!!:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Och så utvecklade sig storyn:
Efter att ventilerat lite här på formet (läs ovan) så ringde jag runt till lite olika instanser hemma i Sverige, som exempelvis Tullen, Vägverket, kära gamla SBP osv. Hos bilprovningen sa man, precis som det står längre upp i tråden, att om du haft hojen längre än 6 månader i din ägo - så blir det tullfritt, har du haft den längre än ett år - så besiktigas den som flyttgods. "Vad ska man då ha med sig till registreringsbesiktningen då?" - undrade jag. "Hojen, Deklaration från tullen, regbevis i original, lite slantar och ett gott humör." - blev svaret.

Tiden i Japan blev lite längre än beräknat och hojen och jag var jättenöjda över det, eftersom vi kvalade in under kategorin flyttgods. Både hos tullen och hos bilprovningen. Det krävdes dock en del energi innan man lyckades skeppa hem cykeln, men efter lite tips och goda råd från hojåkarpolare därborta, så fick jag tag i en kille som ordnade med packning, skeppning
och alla papper för en liten (nåväl, inte så hemskt lite i och för sig) slant. Lagomt till att det var torrt på vägarna och alla söta flickor, som hade suttit och gömt sig hela vintern, började dyka upp på stadens uteserveringar, var det dags att bege sig till GBG och hämta ut ett efterlängtat paket. Så fort det var klart hos tullen, vilket gick väldigt snbbt, enkelt och smidigt, utan onödigt krångel (stort eloge till tullen!) så ringde jag SBP och fick en tid för regbesiktning i Västberga några veckor senare. "Vad ska man då ha med sig till registreringsbesiktningen?" - undrade jag. "Hojen, Deklaration från tullen, regbevis i original, lite slantar och ett gott humör." - blev svaret, precis som tidigare.

När man väl var på plats där, så blev man inte så värst orolig när besiktningskillen började prata något om avgaskrav, intyg, EU-direktiv etc.
- Det är ju flyttgods, tyckte jag, det ska inte behövas.
- Hmmm... Fast jag TROR.... hmm... vänta lite... sa besiktningskillen och försvann in på kontoret.Han kom ut med en bunt papper och ett utskrivet mail. Mailet var ett massutskick från en kollega till killen, och där varnades det för att folk som kommer med flyttgodshojar och blir informerade om att de måste ha ett intyg om att hojen motsvarar avgasbestämmelserna enligt EU-direktiv bla bla bla kunde lätt bli irriterade, mycket irriterade (på gränsen till hotfulla, kunde man läsa mellan raderna). Det hade tydligen hänt denna kollega när en kund försökte regbesiktiga en HD från ett land i mellanöstern, någon här på forumet som känner sig träffad kanske? I andra handen hade min besiktningskille en bunt med papper om dessa krav som ingen JÄVEL på "tekniska upplysningen" orkat UPPLYSA mig om, trots att jag ringt dit minst tre gånger.
Så här står det då tydligen i lagen:
En motorcykel som som registrerats, eller vid import tagits i bruk fr.o.m. 2004.07.01 och som inte omfattas av ett helfordonsgodkännade ska lämna intyg enligt direktiv 2002/51/EG"

För "flyttsaks" motorcyklartagna i bruk efter 2003.06.17 kan ett amerikanskt eller Kanadensiskt registreringsbevis (Title) ersätta intyg, under förutsättning motor och kringutrustning, så som avgassytem bedöms vara i original utförande


Det innebär att min hoj måste ha detta föbannade intyg. Allt som kommer från stora landet i väster (altså inte Norge) är det bara att åka igenom. Orättvist? Ja! Men sådan är lagen, MEN, varför var det då ingen som sa ngt till mig innan då? När jag ändå gjort allt jag kunnat för att förebygga liknande scenarion?
- Jo, det är en ny lag, tyckte de på bilprovningen, det är inte så många som känner till den...
Tjena! Den har ju funnits sedan 2004! Man har ju helt enkelt blivit blåst av den enda instans som man trodde att man kunde få korrekt information ifrån! Vilka sopor!!!

Jag ringde till SBP idag igen och snackade med en av ljushuvudena i säkert en halvtimme. Poängen var att få reda på om ngn annan än generalagenten kunde skriva ett sådant intyg? Logiskt tänkt, så är det ju som så att OM hojen ska motsvara vissa krav, så MÅSTE det ju gå att TESTA detta, hos ngt testföretag, och få rett intyg. Eller hos Statens Provnings Anstalt om det ska behövas, men han TYCKTE NOG att det inte gick!!! LOGISKT var tydligen inte så populärt uttryck. Att det NOG bara var ett intyg från tillverkaren som gällde. (till saken hör också att inga utländska intyg accepteras när det gäller miljökrav, och tillverkaren av HONDA motorcyklar är ju som bekant inte svensk) Efter lite bläddrande i datorn, så var det det enda han kunde komma fram till. Helt värdelöst samtal, som bara gjorde mig så irrterad på denna inkopetens att det nog var tur att samtalet bröts innan jag hann bli ordentligt jä.la förbannad.

I min desperation så tänkte jag höra efter här på forumet: Det måste ju finnas fler som råkat ut för liknande grej hos SBP. Hur har ni gjort? Är det någon som lyckats? Vore ju hemskt tacksam om någon ville dela med sig. Och så är jag ju förstås tacksam för ordet. Var tvungen att få ut lite aggressioner, innan det börjar gå sönder saker här i huset. :gnissla
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Finns nåt som heter crc eller nåt sånt intyg som man använder från länder t.ex. japan o kina. Det är europas motsvarighet EU intyg.

Hör med honda generalagent. Det är bara de som kan utfärda sånt bevis till dig.

Kan du regga en skyline från japan, då ska inte ett hoj heller vara ett problem.
 

Lost Viking

Bastard
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Tokyo
Hoj
CBR1000RR
Finns nåt som heter crc eller nåt sånt intyg som man använder från länder t.ex. japan o kina. Det är europas motsvarighet EU intyg.

Hör med honda generalagent. Det är bara de som kan utfärda sånt bevis till dig.

Kan du regga en skyline från japan, då ska inte ett hoj heller vara ett problem.

Det är ju det som är så fruktansvärt konstigt, att dessa "speciella" krav på intyg, endast gäller MC, och inte bil. Nu snackar jag endast flyttgods, inget annat... Och så skyller man på miljökrav.... Wired :3freak Samtidigt så släpper man in allt som motsvarar FEDERALA KRAVEN i USA.. Alla vet dock att de FEDERALA kraven i USA inte är ett skit värda, då dem hårda miljökraven oftast är ställda på STATS-nivå, som i exempelvis Kalifornien. Det luktar riktigt skumt om hele regelverket... :fart
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Tjena. Trist o höra om dina problem.
Mitt tips e inte sååå jäkla konkret men jagh ade testat med att få tag i en "vettig" stationsföreståndare på nån av SBP´s stationer o resonerat lite lungt o stilla. Förklara läget och få ev tips om slinger vägar för o få till ett avslut på grejen.
Kan ju inte bli sämre än nu, men en vettig person som har lite pondus brukar ju kunna visa en väg i alla fall.
Har du lite flax så anske han kan ge dig lite bra tips iom att du ju i detta läget sitter i skiten pga av deras svar. Har du dokumentation från dina frågeställningar så förbättras ju läget avsevärt direkt kanske :)

lycka till!

JN
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
du fick fel besiktnings gubbe helt enkelt....jag hade en rostig gammal 245 som det var rost på chassinumret och den skulle jag köra till göteborg och få intyg på att det var rätt bil:mad: jag skulle inte få besikitiga den! då krävde jag tillbaka pengarna men han vägra.jag låste bilen inne i hallen tände en cigg och sa besiktiga bilen eller ge mig pengarana tillbaka och gick ut.hann inte röka klart innan han kom ut med pengarna.åkte till falun där dom då hade drive-in och fick rent papper..en annan gång vill en ge mig en 2:a på för hög co på min bmw 740 grejen var bara att han tog cohalten i båda avgasrören och plus ihop värdena, jag bara skratta och idiotförklara han.han fick gå in och hämta bossen som vart lite röd i ansiktet av skam...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top