Efter ca, ett år, så är det nu dags att liva upp tråden igen, men först måste jag skriva av mig lite, sedan kommer jag till saken...
VILKA SATANS FÖRBANNADE J..LA INKOMPETENTA MIFFON OCH BLÅSTA STOLPSKOTT DET SITTER OCH SVARAR I TELEFON HOS SBP:S "TEKNISKA UPPLYSNING"!!! JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT NÅGON AV ER JUST NU SITTER OCH LÄSER DETTA OCH TAR ÅT SIG AV SKITEN!!! ÄR DET DET NÅGON SOM BLIR ILLA BERÖRD, SÅ ÄR DET HELT OK ATT PM:A MIG, SÅ SKICKAR JAG MITT NUMMER TILL ER, OM DET ÄR NÅGOT NI VILL SÄGA. SPARKEN BORDE NI F.N HA!!!
Och så utvecklade sig storyn:
Efter att ventilerat lite här på formet (läs ovan) så ringde jag runt till lite olika instanser hemma i Sverige, som exempelvis Tullen, Vägverket, kära gamla SBP osv. Hos bilprovningen sa man, precis som det står längre upp i tråden, att om du haft hojen längre än 6 månader i din ägo - så blir det tullfritt, har du haft den längre än ett år - så besiktigas den som flyttgods. "Vad ska man då ha med sig till registreringsbesiktningen då?" - undrade jag. "Hojen, Deklaration från tullen, regbevis i original, lite slantar och ett gott humör." - blev svaret.
Tiden i Japan blev lite längre än beräknat och hojen och jag var jättenöjda över det, eftersom vi kvalade in under kategorin flyttgods. Både hos tullen och hos bilprovningen. Det krävdes dock en del energi innan man lyckades skeppa hem cykeln, men efter lite tips och goda råd från hojåkarpolare därborta, så fick jag tag i en kille som ordnade med packning, skeppning
och alla papper för en liten (nåväl, inte så hemskt lite i och för sig) slant. Lagomt till att det var torrt på vägarna och alla söta flickor, som hade suttit och gömt sig hela vintern, började dyka upp på stadens uteserveringar, var det dags att bege sig till GBG och hämta ut ett efterlängtat paket. Så fort det var klart hos tullen, vilket gick väldigt snbbt, enkelt och smidigt, utan onödigt krångel (stort eloge till tullen!) så ringde jag SBP och fick en tid för regbesiktning i Västberga några veckor senare. "Vad ska man då ha med sig till registreringsbesiktningen?" - undrade jag. "Hojen, Deklaration från tullen, regbevis i original, lite slantar och ett gott humör." - blev svaret, precis som tidigare.
När man väl var på plats där, så blev man inte så värst orolig när besiktningskillen började prata något om avgaskrav, intyg, EU-direktiv etc.
- Det är ju flyttgods, tyckte jag, det ska inte behövas.
- Hmmm... Fast jag TROR.... hmm... vänta lite... sa besiktningskillen och försvann in på kontoret.Han kom ut med en bunt papper och ett utskrivet mail. Mailet var ett massutskick från en kollega till killen, och där varnades det för att folk som kommer med flyttgodshojar och blir informerade om att de måste ha ett intyg om att hojen motsvarar avgasbestämmelserna enligt EU-direktiv bla bla bla kunde lätt bli irriterade, mycket irriterade (på gränsen till hotfulla, kunde man läsa mellan raderna). Det hade tydligen hänt denna kollega när en kund försökte regbesiktiga en HD från ett land i mellanöstern, någon här på forumet som känner sig träffad kanske? I andra handen hade min besiktningskille en bunt med papper om dessa krav som ingen JÄVEL på "tekniska upplysningen" orkat UPPLYSA mig om, trots att jag ringt dit minst tre gånger.
Så här står det då tydligen i lagen:
En motorcykel som som registrerats, eller vid import tagits i bruk fr.o.m. 2004.07.01 och som inte omfattas av ett helfordonsgodkännade ska lämna intyg enligt direktiv 2002/51/EG"
För "flyttsaks" motorcyklartagna i bruk efter 2003.06.17 kan ett amerikanskt eller Kanadensiskt registreringsbevis (Title) ersätta intyg, under förutsättning motor och kringutrustning, så som avgassytem bedöms vara i original utförande
Det innebär att min hoj måste ha detta föbannade intyg. Allt som kommer från stora landet i väster (altså inte Norge) är det bara att åka igenom. Orättvist? Ja! Men sådan är lagen, MEN, varför var det då ingen som sa ngt till mig innan då? När jag ändå gjort allt jag kunnat för att förebygga liknande scenarion?
- Jo, det är en ny lag, tyckte de på bilprovningen, det är inte så många som känner till den...
Tjena! Den har ju funnits sedan 2004! Man har ju helt enkelt blivit blåst av den enda instans som man trodde att man kunde få korrekt information ifrån! Vilka sopor!!!
Jag ringde till SBP idag igen och snackade med en av ljushuvudena i säkert en halvtimme. Poängen var att få reda på om ngn annan än generalagenten kunde skriva ett sådant intyg? Logiskt tänkt, så är det ju som så att OM hojen ska motsvara vissa krav, så MÅSTE det ju gå att TESTA detta, hos ngt testföretag, och få rett intyg. Eller hos Statens Provnings Anstalt om det ska behövas, men han TYCKTE NOG att det inte gick!!! LOGISKT var tydligen inte så populärt uttryck. Att det NOG bara var ett intyg från tillverkaren som gällde. (till saken hör också att inga utländska intyg accepteras när det gäller miljökrav, och tillverkaren av HONDA motorcyklar är ju som bekant inte svensk) Efter lite bläddrande i datorn, så var det det enda han kunde komma fram till. Helt värdelöst samtal, som bara gjorde mig så irrterad på denna inkopetens att det nog var tur att samtalet bröts innan jag hann bli ordentligt jä.la förbannad.
I min desperation så tänkte jag höra efter här på forumet: Det måste ju finnas fler som råkat ut för liknande grej hos SBP. Hur har ni gjort? Är det någon som lyckats? Vore ju hemskt tacksam om någon ville dela med sig. Och så är jag ju förstås tacksam för ordet. Var tvungen att få ut lite aggressioner, innan det börjar gå sönder saker här i huset.