Robbano skrev:
Tjena, Vilka regler och priser gäller vid import av MC från England? Skulle behöva veta med skatt osv...
Regbesiktning, skatt, ägarbyte osv osv... Obs (inte Tyskland utan England!)
Ja, det finns säker en hel uppsjö med gamla trådar på "SÖKFORUMET" Men jag orkar inte leta... Så nu slipper alla låtsaspoliser upplysa mig om detta....
Varför inte ringa ASB 08/7592100 och be dem koppla dig till tekniska avd.
Eller!
- Import av MC från EU-land -
För en ibruktagen och permanent registrerad mc i seriemässigt fabriksutförande och som inte är ändrad krävs endast ett registreringsbevis i original från importlandet för att kunna registreras i Sverige. Är mc:n ändrad så att den inte längre kan anses vara i seriemässigt fabriksutförande krävs intyg enligt VVFS 2003:23*. Detta innebär i princip en CoC-handling d v s ett helfordonsgodkännande, om mc:n är ibruktagen efter 16 juni 2003.
Är mc:n inte registrerad krävs fulla intyg enligt VVFS 2003:23 enligt ovan. Dessutom behöver du visa att den är intullad till EU-området, t ex genom en handling från tullmyndigheten i det land den tas från. Detta gäller inte om mc:n är tillverkad inom EU-området och därefter inte tagits därifrån. Att mc:n har tillverkats inom EU-området kan, för helt ny mc, visas genom intyg från tillverkaren eller framgå av chassinumret.
Eget bruk
Om man väljer att importera för eget bruk - begränsat till ett fordon/år - finns vissa lättnader från kraven i VVFS 2003:23. Dessa lättnader som finns att läsa i VVFS 2003:25 medger vissa undantag. Undantagen är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk 17 juni, 2003 eller senare varför ett helfordonsgodkännande i princip är nödvändigt för dessa fordon. I övrigt gäller som ovan.
------------------------------------------------------------------------
- Import av MC från icke EU-land -
Allmänt
Mc:n ska vara förtullad och förregistrerad. Vägverket tar i samband med registreringen beslut om importsätt. T e x "eget bruk, flyttsak eller ospec". Den förregistrerade motorcykeln ska sedan genomgå en registreringsbesiktning hos bilprovningen. Den ska då uppfylla de säkerhetskrav, beroende av importsätt, som föreskrivande myndigheter ställer på motorcyklar i Sverige. Förutsättning för nedanstående är att mc:n är i seriemässigt standardutförande och inte ändrad.
För mc ibruktagen efter 16 juni 2003 krävs i pricip ett helfordonsgodkännande. För import "eget bruk" finns vissa begränsade lättnader från VVFS 2003:23. Dessa är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk från och med 17 juni 2003.
För mc tagen i bruk före 17 juni 2003 gäller de äldre bestämmelser som gällde mc tagen i bruk före 17 juni 1999. Dessa regler kräver inte ett helfordonsgodkännande.
Import "eget bruk" mc ibruktagen före 17 juni 2003. Normalt krävs endast:
Bullerintyg 1987-
Godkänt stöldlås 1976-
Rätt belysning
Vid besiktningen krävs vissa uppgifter om fordonet t ex fabrikat, typ och årsmodell samt tekniska data såsom motoreffekt, slagvolym, tankrymd och totalvikt. Uppgifterna kan vid "eget bruk" tas från utländskt registreringsbevis, tillverkarskylt på fordonet eller t ex instruktionsbok.
Om uppgift om årsmodell saknas för ibruktagen mc kan denna fastställas med hjälp av utländsk registreringshandling om uppgift om tid för 1:a registrering eller datum för ibruktagande finns. Instruktionsbok eller liknande kan också ligga till grund för fastställandet. För ny mc importerad av annan än generalagent kan även annan dokumentation ligga till grund för årsmodellbestämningen. För fordon tillverkade 1 juli - 31 december fastställs nästkommande år som årsmodell.
-------------------------------------------------------------------------
Prislista för kontrollbesiktning – alla priser inkl moms
Nedanstående priser gäller enbart kostnaderna vid besiktning hos Bilprovningen. Kostnader för att införskaffa säkerhets-/miljöintyg från generalagent eller tillverkare eller för att utföra kontroll hos godkänt kontrollorgan kan variera mycket beroende på fordon, årsmodell, ursprungsland etc.
Läs mer om kraven vid registreringsbesiktning under Privatimport respektive Besiktningen.
Registreringsbesiktning - första registrering
Första registreringsbesiktning, förregistrerat - fordon tilldelat svenskt registreringsnummer. T ex import från 3:e land, inklusive vägning.
Personbil 1070
Lastbil/Buss 1290
Motorcykel 1010
----
Max 3,500 kg
----
Pristillägg för amatörbyggt fordon: 310
Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer. T ex import från EU, inklusive ursprungskontroll och vägning.
Personbil 1870
Lastbil/Buss 2090
Motorcykel 1760
----
Max 3,500 kg
----
Eller hör med SFRO fast de håller mest på med ombyggnad men kanske kan svara på frågor iallafall