Import av MC HJÄLP!!!

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
Tjena, Vilka regler och priser gäller vid import av MC från England? Skulle behöva veta med skatt osv...

Regbesiktning, skatt, ägarbyte osv osv... Obs (inte Tyskland utan England!)

Ja, det finns säker en hel uppsjö med gamla trådar på "SÖKFORUMET" Men jag orkar inte leta... Så nu slipper alla låtsaspoliser upplysa mig om detta....

:tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Robbano skrev:
Tjena, Vilka regler och priser gäller vid import av MC från England? Skulle behöva veta med skatt osv...

Regbesiktning, skatt, ägarbyte osv osv... Obs (inte Tyskland utan England!)

Ja, det finns säker en hel uppsjö med gamla trådar på "SÖKFORUMET" Men jag orkar inte leta... Så nu slipper alla låtsaspoliser upplysa mig om detta....

:tummenupp

Varför inte ringa ASB 08/7592100 och be dem koppla dig till tekniska avd.

Eller!

- Import av MC från EU-land -

För en ibruktagen och permanent registrerad mc i seriemässigt fabriksutförande och som inte är ändrad krävs endast ett registreringsbevis i original från importlandet för att kunna registreras i Sverige. Är mc:n ändrad så att den inte längre kan anses vara i seriemässigt fabriksutförande krävs intyg enligt VVFS 2003:23*. Detta innebär i princip en CoC-handling d v s ett helfordonsgodkännande, om mc:n är ibruktagen efter 16 juni 2003.

Är mc:n inte registrerad krävs fulla intyg enligt VVFS 2003:23 enligt ovan. Dessutom behöver du visa att den är intullad till EU-området, t ex genom en handling från tullmyndigheten i det land den tas från. Detta gäller inte om mc:n är tillverkad inom EU-området och därefter inte tagits därifrån. Att mc:n har tillverkats inom EU-området kan, för helt ny mc, visas genom intyg från tillverkaren eller framgå av chassinumret.

Eget bruk
Om man väljer att importera för eget bruk - begränsat till ett fordon/år - finns vissa lättnader från kraven i VVFS 2003:23. Dessa lättnader som finns att läsa i VVFS 2003:25 medger vissa undantag. Undantagen är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk 17 juni, 2003 eller senare varför ett helfordonsgodkännande i princip är nödvändigt för dessa fordon. I övrigt gäller som ovan.

------------------------------------------------------------------------


- Import av MC från icke EU-land -

Allmänt
Mc:n ska vara förtullad och förregistrerad. Vägverket tar i samband med registreringen beslut om importsätt. T e x "eget bruk, flyttsak eller ospec". Den förregistrerade motorcykeln ska sedan genomgå en registreringsbesiktning hos bilprovningen. Den ska då uppfylla de säkerhetskrav, beroende av importsätt, som föreskrivande myndigheter ställer på motorcyklar i Sverige. Förutsättning för nedanstående är att mc:n är i seriemässigt standardutförande och inte ändrad.

För mc ibruktagen efter 16 juni 2003 krävs i pricip ett helfordonsgodkännande. För import "eget bruk" finns vissa begränsade lättnader från VVFS 2003:23. Dessa är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk från och med 17 juni 2003.

För mc tagen i bruk före 17 juni 2003 gäller de äldre bestämmelser som gällde mc tagen i bruk före 17 juni 1999. Dessa regler kräver inte ett helfordonsgodkännande.

Import "eget bruk" mc ibruktagen före 17 juni 2003. Normalt krävs endast:

Bullerintyg 1987-
Godkänt stöldlås 1976-
Rätt belysning

Vid besiktningen krävs vissa uppgifter om fordonet t ex fabrikat, typ och årsmodell samt tekniska data såsom motoreffekt, slagvolym, tankrymd och totalvikt. Uppgifterna kan vid "eget bruk" tas från utländskt registreringsbevis, tillverkarskylt på fordonet eller t ex instruktionsbok.

Om uppgift om årsmodell saknas för ibruktagen mc kan denna fastställas med hjälp av utländsk registreringshandling om uppgift om tid för 1:a registrering eller datum för ibruktagande finns. Instruktionsbok eller liknande kan också ligga till grund för fastställandet. För ny mc importerad av annan än generalagent kan även annan dokumentation ligga till grund för årsmodellbestämningen. För fordon tillverkade 1 juli - 31 december fastställs nästkommande år som årsmodell.

-------------------------------------------------------------------------

Prislista för kontrollbesiktning – alla priser inkl moms

Nedanstående priser gäller enbart kostnaderna vid besiktning hos Bilprovningen. Kostnader för att införskaffa säkerhets-/miljöintyg från generalagent eller tillverkare eller för att utföra kontroll hos godkänt kontrollorgan kan variera mycket beroende på fordon, årsmodell, ursprungsland etc.

Läs mer om kraven vid registreringsbesiktning under Privatimport respektive Besiktningen.




Registreringsbesiktning - första registrering

Första registreringsbesiktning, förregistrerat - fordon tilldelat svenskt registreringsnummer. T ex import från 3:e land, inklusive vägning.



Personbil 1070
Lastbil/Buss 1290
Motorcykel 1010
----
Max 3,500 kg
----
Pristillägg för amatörbyggt fordon: 310





Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer. T ex import från EU, inklusive ursprungskontroll och vägning.


Personbil 1870
Lastbil/Buss 2090
Motorcykel 1760
----
Max 3,500 kg
----

Eller hör med SFRO fast de håller mest på med ombyggnad men kanske kan svara på frågor iallafall
 
Last edited:

oMega69

P.i.M.P
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Thailand
Hoj
VFR 400cc HRC 88a / CBR 150cc R 08a / Honda PCX 10a
Varför inte ringa ASB 08/7592100 och be dem koppla dig till tekniska avd.

Eller!

- Import av MC från EU-land -

För en ibruktagen och permanent registrerad mc i seriemässigt fabriksutförande och som inte är ändrad krävs endast ett registreringsbevis i original från importlandet för att kunna registreras i Sverige. Är mc:n ändrad så att den inte längre kan anses vara i seriemässigt fabriksutförande krävs intyg enligt VVFS 2003:23*. Detta innebär i princip en CoC-handling d v s ett helfordonsgodkännande, om mc:n är ibruktagen efter 16 juni 2003.

Är mc:n inte registrerad krävs fulla intyg enligt VVFS 2003:23 enligt ovan. Dessutom behöver du visa att den är intullad till EU-området, t ex genom en handling från tullmyndigheten i det land den tas från. Detta gäller inte om mc:n är tillverkad inom EU-området och därefter inte tagits därifrån. Att mc:n har tillverkats inom EU-området kan, för helt ny mc, visas genom intyg från tillverkaren eller framgå av chassinumret.

Eget bruk
Om man väljer att importera för eget bruk - begränsat till ett fordon/år - finns vissa lättnader från kraven i VVFS 2003:23. Dessa lättnader som finns att läsa i VVFS 2003:25 medger vissa undantag. Undantagen är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk 17 juni, 2003 eller senare varför ett helfordonsgodkännande i princip är nödvändigt för dessa fordon. I övrigt gäller som ovan.

------------------------------------------------------------------------


- Import av MC från icke EU-land -

Allmänt
Mc:n ska vara förtullad och förregistrerad. Vägverket tar i samband med registreringen beslut om importsätt. T e x "eget bruk, flyttsak eller ospec". Den förregistrerade motorcykeln ska sedan genomgå en registreringsbesiktning hos bilprovningen. Den ska då uppfylla de säkerhetskrav, beroende av importsätt, som föreskrivande myndigheter ställer på motorcyklar i Sverige. Förutsättning för nedanstående är att mc:n är i seriemässigt standardutförande och inte ändrad.

För mc ibruktagen efter 16 juni 2003 krävs i pricip ett helfordonsgodkännande. För import "eget bruk" finns vissa begränsade lättnader från VVFS 2003:23. Dessa är dock inte tillämpliga för mc tagen i bruk från och med 17 juni 2003.

För mc tagen i bruk före 17 juni 2003 gäller de äldre bestämmelser som gällde mc tagen i bruk före 17 juni 1999. Dessa regler kräver inte ett helfordonsgodkännande.

Import "eget bruk" mc ibruktagen före 17 juni 2003. Normalt krävs endast:

Bullerintyg 1987-
Godkänt stöldlås 1976-
Rätt belysning

Vid besiktningen krävs vissa uppgifter om fordonet t ex fabrikat, typ och årsmodell samt tekniska data såsom motoreffekt, slagvolym, tankrymd och totalvikt. Uppgifterna kan vid "eget bruk" tas från utländskt registreringsbevis, tillverkarskylt på fordonet eller t ex instruktionsbok.

Om uppgift om årsmodell saknas för ibruktagen mc kan denna fastställas med hjälp av utländsk registreringshandling om uppgift om tid för 1:a registrering eller datum för ibruktagande finns. Instruktionsbok eller liknande kan också ligga till grund för fastställandet. För ny mc importerad av annan än generalagent kan även annan dokumentation ligga till grund för årsmodellbestämningen. För fordon tillverkade 1 juli - 31 december fastställs nästkommande år som årsmodell.

-------------------------------------------------------------------------

Prislista för kontrollbesiktning – alla priser inkl moms

Nedanstående priser gäller enbart kostnaderna vid besiktning hos Bilprovningen. Kostnader för att införskaffa säkerhets-/miljöintyg från generalagent eller tillverkare eller för att utföra kontroll hos godkänt kontrollorgan kan variera mycket beroende på fordon, årsmodell, ursprungsland etc.

Läs mer om kraven vid registreringsbesiktning under Privatimport respektive Besiktningen.




Registreringsbesiktning - första registrering

Första registreringsbesiktning, förregistrerat - fordon tilldelat svenskt registreringsnummer. T ex import från 3:e land, inklusive vägning.



Personbil 1070
Lastbil/Buss 1290
Motorcykel 1010
----
Max 3,500 kg
----
Pristillägg för amatörbyggt fordon: 310





Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer. T ex import från EU, inklusive ursprungskontroll och vägning.


Personbil 1870
Lastbil/Buss 2090
Motorcykel 1760
----
Max 3,500 kg
----

Eller hör med SFRO fast de håller mest på med ombyggnad men kanske kan svara på frågor iallafall

Bra info ! Tack . . Har själv planerna att plocka hem min lilla CBR 08a från Thailand. . undrar just va import skatten kan ligga på? . .resterande handlingar har ja ju iomed att ja redan äger hojjen då. Nästa projekt är ju att hitta ett transport bolag som inte kostar på tok för mycket. . . Någon med kunskap om Asien Import?
 

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Tokyo, Japan
Hoj
CBR1100XX -98 (såld) - 2013 KTM SuperMoto R
Bra info ! Tack . . Har själv planerna att plocka hem min lilla CBR 08a från Thailand. . undrar just va import skatten kan ligga på? . .resterande handlingar har ja ju iomed att ja redan äger hojjen då. Nästa projekt är ju att hitta ett transport bolag som inte kostar på tok för mycket. . . Någon med kunskap om Asien Import?

Jag ar valdigt intresserad av all info. du kan tankas komma over. Ar i valet och kvalet hur jag ska gora med MC just nu, och import fran Japan ar en stor faktor i det hela. Om jag inte kan plocka hem den tillrackligt billigt blir det nog inget kop:rolleyes:

Hur som helst, jag foljer traden med spanning :tummenupp

En halvirrelevant fraga till de kloka; vad kostar tex en splirrans ny R1 (med alla papper etc inkluderat) hemma i Sverige nufortiden?
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Se upp lite när ni plockar in helt nya hojar. för från ett EU land så måste hojen vara minst 6 månader gammal och ha gått 600 mil för att man skall slippa skatta för den i Sverige.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Behöver man inte ny reflektor för lamporna, tänker vänstertrafik <> högertrafik.
 

AntX

gasglad
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Danderyd
Hoj
Ducati 748
Jag ar valdigt intresserad av all info. du kan tankas komma over. Ar i valet och kvalet hur jag ska gora med MC just nu, och import fran Japan ar en stor faktor i det hela. Om jag inte kan plocka hem den tillrackligt billigt blir det nog inget kop:rolleyes:

Hur som helst, jag foljer traden med spanning :tummenupp

En halvirrelevant fraga till de kloka; vad kostar tex en splirrans ny R1 (med alla papper etc inkluderat) hemma i Sverige nufortiden?

Bor du utomlands och flyttar hem kan du ta hem hojen som flyttgods =ingen tull och moms :) Du måste dock ha ägt och brukat hojen i ett år i landet du bor.
Många utlandsstationerade som köper med sig bil och mc när de flyttar hem till svedala igen.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Behöver man inte ny reflektor för lamporna, tänker vänstertrafik <> högertrafik.

förutom alla papper så behöver man mycket riktigt ny lampa samt instrumentering i KMH (detta skall gå att ändra på de flesta nyare modeller med digital visare har jag blivit informerad).

lycka till och skriv gärna lite om hur det funkade om du väl importerar en hoj, pundet ligger verkligen lågt just nu och verkar inte vara på väg upp heller :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Behöver man inte ny reflektor för lamporna, tänker vänstertrafik <> högertrafik.

Jo på 99%. Kompisen tog hem en Busa från England men den klarade sig.

Du måste även ha en km/h-gradering på hastighetsmätaren och det finns i 9 fall av 10 även på analoga mätare. På digitala brukar det vara två lägen att växla mellan, mph och kmh.

Bor du utomlands och flyttar hem kan du ta hem hojen som flyttgods =ingen tull och moms :) Du måste dock ha ägt och brukat hojen i ett år i landet du bor.
Många utlandsstationerade som köper med sig bil och mc när de flyttar hem till svedala igen.

En detalj i sammahanget är att man inte kan sälja hojen förrän tidigast 1 år efter införseln. Gör man det åker man på moms och tull.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har börjat spana hojar hos handlare i England...vilka priser!
Vad sägs om en FIN Suzuki GSXR1000 K3 -03 1900 mil, 38.000:- jämför gärna med Blockets priser.....
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
förutom alla papper så behöver man mycket riktigt ny lampa samt instrumentering i KMH (detta skall gå att ändra på de flesta nyare modeller med digital visare har jag blivit informerad).

lycka till och skriv gärna lite om hur det funkade om du väl importerar en hoj, pundet ligger verkligen lågt just nu och verkar inte vara på väg upp heller :tummenupp

Varför måste man reflektor till lamporna. Har dom vänta på det så att helljus sitter till vänster och halvljus till höger eller? Hur mcyg4et går sånt på?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Eftersom det är vänsterrafik i England å är glaset och reflektorn gjord för att inte blända med halvljuset vi just vänstertrafik.
Lys med din hoj mot en vägg så ser du att ljusbilden vinklas upp till höger.
På en Engelsk gör det likadant fast till vänster.

Sen får man byta styret till ett avpassat för högertrafik.
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
vad med att ta hem en banhoj då, är det någon som har tips på frakt eller :)

från england.....
 
Last edited:

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Har börjat spana hojar hos handlare i England...vilka priser!
Vad sägs om en FIN Suzuki GSXR1000 K3 -03 1900 mil, 38.000:- jämför gärna med Blockets priser.....

Jag var just hos en KTM handlare här i London idag och han säljer massor av nya och beg till fastlandet.
Mycket förmånliga priser och papper och transport kan ordnas kolla in på denna sida om intresse finns
http://www.bracken.co.uk/index.php?option=com_content&task=section&id=8&Itemid=26

Vill någon ha hjälp att kolla in lämpliga ex så hör av er så länge det är inom min radie.
Ps jag jobbarinte på den nämda handlare jag är bara en nöjd kund där så detta är ingen annons :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top