Import från Tyskland, betala moms?

klippans
För att få köpa saker utan moms i annat EU-land kräver säljaren att du kan uppvisa ett moms-registrerings nummer (VAT).
Jag som har en legal firma behöver inte betala en utlänsk moms på (varken nytt eller begagnat).

AMEN!! :pannkyss

Att jag sedan inte betalar in den svenska Momsen hör inte hit.

He he he - dock lite svårare med fordon med tanke på dom nya registreringsreglerna där risken att åka dit för just detta ökat markant!! ;)

Så min plan att åka ner pröjsa tysken cash lasta hojen och åka hem och hålla tyst för myndigheterna funkar inte för att slippa momsen trotts att jag inte reggar hojen hemma?

Vad är det för nya regler du pratar om, vad är det för skillnad sen tidigare?

B: en privatperson som köper ett NYTT fordon i annat EU land måste betala momsen i det land fordonet köpts, sen efter godkänd besiktning i tex Sverige även betala den Svenska momsen - därefter med uppvisande av dokument som styrker att fordonet är registrerat i tex Sverige skall man ansöka om att få momsen återbetald i från det land man köpt fordonet!!

Så var det inte när jag köpte en ny bil i Danmark. Bilhandlaren behövde inte betala in moms eftersom den gick på export. Jag fick själv betala in momsen i Sverige.:pannkyss :pannkyss :pannkyss :pannkyss :pannkyss

Så rent praktisk så skulle jag kunna åka ner till Tyskland & ställa mig utanför en butik & fråga passerande om dom vill tjäna ett par euro på att jag som svensk handlar deras varor.

Vad hindrar alla invandrare i Sverige att göra samma sak?

Vänligen läs mitt inlägg!! :pannkyss
Börja med att ha koll

Grundregeln inom EU är att man betalar moms i det land där inköpet sker, dock är vissa varor bla fordon undantagna från detta där betalar man istället moms i det land brukandet sker. Uppfyller fordonet kraven för att vara nytt (6mån 600 mil osv) får den tyska handlaren sälja den till svensk privatperson utan moms.
Om man sedan är olydig raceåkare som ogillar skatt går det givetvis att glömma skicka in blanketten till Särskilda skattekontoret, ett aber dock.....

Efter att den tyska handlaren sålt moppen till dig måste han rapportera till tyska skatteverket att så har skett tillsammans med ditt namn/personnummer. Därefter sker intrastatredovisningar mellan EU länder där man samkör register och jämför vilka som handlaren sålt till och vilka som deklarerat att de köpt och där det inte sammanfaller riskerar man att farbror skatteinspektör uttrycker misshagliga känslor mot dig...

Givetvis är det långt ifrån 100% som kollas men det är rätt vanligt framförallt om man handlar med handlare som exporterar mycket. Straffet för om man åker fast i enskilda fall är att få betala 140% av det som skulle betalats. I omfattande fall där det görs systematiskt är fängelse vanligt. (liknande upplägg fast med Hb konstellationer är vanliga momsbedrägerier inom bla crossvärlden)

Last edited:
Börja med att ha koll

Grundregeln inom EU är att man betalar moms i det land där inköpet sker, dock är vissa varor bla fordon undantagna från detta där betalar man istället moms i det land brukandet sker. Uppfyller fordonet kraven för att vara nytt (6mån 600 mil osv) får den tyska handlaren sälja den till svensk privatperson utan moms.
Om man sedan är olydig raceåkare som ogillar skatt går det givetvis att glömma skicka in blanketten till Särskilda skattekontoret, ett aber dock.....

Efter att den tyska handlaren sålt moppen till dig måste han rapportera till tyska skatteverket att så har skett tillsammans med ditt namn/personnummer. Därefter sker intrastatredovisningar mellan EU länder där man samkör register och jämför vilka som handlaren sålt till och vilka som deklarerat att de köpt och där det inte sammanfaller riskerar man att farbror skatteinspektör uttrycker misshagliga känslor mot dig...

Givetvis är det långt ifrån 100% som kollas men det är rätt vanligt framförallt om man handlar med handlare som exporterar mycket. Straffet för om man åker fast i enskilda fall är att få betala 140% av det som skulle betalats. I omfattande fall där det görs systematiskt är fängelse vanligt. (liknande upplägg fast med Hb konstellationer är vanliga momsbedrägerier inom bla crossvärlden)

Tack! äntligen ett bra svar!

Prova att göra det samma i Tyskland - större chans att du vinner på lotto!! :D

Samma sak gäller i Sverige enligt SKatteverkets hemsida. Tyskarna kanske har andra regler även om vi är med i samma EU.:näsblod Tyvärr är det nog ingen som köper någon helt ny bil i Tyskland och exporterar den till Sverige så det lär dröja innan vi får ett svar på den här frågeställningen. :va

Om jag som PRIVATPERSON köpt en bil i Tyskland så har jag ALLTID fått betala den Tyska momsen på plats oavsett vad jag kan läsa mig till på tex handelskammarens websida mm - har aldrig lyckats att övertyga dessa handlare om annat!! :tummenupp

Prova att göra det samma i Tyskland - större chans att du vinner på lotto!! :D

Och om du som privatperson betalar tysk moms när hade du sedan tänkt kräva tillbaka den? För du måste betala den i Sverige om fordonet uppfyller kraven för nytt vid kontroll på SBP.

Har själv köpt ett flertal fordon hos olika tyska handlare som privatperson och det går utmärkt att övertyga dem bara man kan hänvisa till lagparagrafer, finns en utmärkt guide för handlaren på tyska skatteverkets hemsida.

Har KOLL pga av flertalet inköp av registrerade fordon bla i från Tyskland, Belgien, Holland samt England och ingen, jag upprepar INGEN handlare har någonsin släppt iväg ett fordon utan att först ha fått en kopia av företagets registreringsbevis!!

Det är stor skillnad på hur det ska vara och hur det är i verkligheten!! :pannkyss

Och vad hade bolag nu med saken att göra?
Där måste man givetvis bevisa att man är behörig firmatecknare samt uppvisa ett giltigt momsregnr vilket står på regbeviset, annars riskerar handlaren att få betala in momsen till tyska/whatever staten ändå.

Om en firma säljer en ny hoj till en som bor utanför landet så betalar man ingen moms i tyskland då bör ju det tyska bolaget redovisa att det fordonet är sålt utan moms.

Således känns det som att denna information kan föras vidare till svenska skattemyndigheterna.

Därimot när du köper begagnat så är redan tysk moms betald. Då är det såsom jag tolkar skatteverkets text du som är skylldig att anmäla detta.Om detta inte görs kan du antagligen inte registrera fordonet här.

Någon som sitter på mer info?

När ja köpte min hoj så visste företaget om att den skulle exporteras. Trots detta så betalade jag tysk moms (19%)... När vv sedan via coc pappret kom fram till att hojen va splitter ny så skickade dom hem ett papper där dom bad mig bifoga tyskt kvitto för att sedan pröjsa 25% svensk moms. Hade jag inte reggat hojen och därmed INTE lämnat in coc pappret hade vv aldrig fått reda på att hojen fanns i sverige och där med hade jag sluppit momsen

B: en privatperson som köper ett NYTT fordon i annat EU land måste betala momsen i det land fordonet köpts, sen efter godkänd besiktning i tex Sverige även betala den Svenska momsen - därefter med uppvisande av dokument som styrker att fordonet är registrerat i tex Sverige skall man ansöka om att få momsen återbetald i från det land man köpt fordonet!!

Detta kan vara sant, men svenska skattemyndigheterna kommer INTE hjälpa dig med detta. När skatteverket skickade hem ett brev där dom ville ha 25% av mig, så fick jag ringa tillbaka till det tyska företaget jag köpte hojen ifrån för att få det bevisat att jag betalat 19% i tyskland. Detta fick jag hem per post och skickade iväg en kopia till skatteverket. Skatteverkets svar blev: Vad du har betalat i tyskland får du prata med dem om. Vi kan inte hjälpa dig att få tillbaka dina moms som du betalat där. Jag hävdade ju att detta borde dem kunna med tanke på att vi bor i eu o något form av sammarbete borde finnas mellan länderna men nepp de fanns det tydligen inte. Hon sa att hon helt enkelt inte kan hjälpa mig med något TROTS ATT JAG HAR PAPPER PÅ TYSK BETALD MOMS. Hon vart bara intreserad av ytterligare 25%

Det tyska företaget gjorde alltså fel som tog moms av mig? fordonet var helt splitter nytt.

Last edited:
Detta fick jag hem per post och skickade iväg en kopia till skatteverket. Skatteverkets svar blev: Vad du har betalat i tyskland får du prata med dem om. Hon vart bara intreserad av ytterligare 25%

Det tyska företaget gjorde alltså fel som tog moms av mig? fordonet var helt splitter nytt.

Läs min post ovan. Vid en intrastatkontroll kan SKV ändå finna att du köpt en icke momsad cykel och kräva dig på pengarna i efterhand med lite lagom extra straffskatt.

Och JA den tyska handlaren gjorde fel som såg till att du betalade tysk moms. Många handlare vet inte hur det fungerar utan man får hänvisa dem till tyska skatteverket som har utmärkta guider för hur det fungerar.
Att kräva tillbaka tysk moms i efterhand är som du säkert märkt (för du fick väl tillbaka momsen till sist) ett byråkratiskt helvete av rang.

OK en fråga
Låt oss säga att man tar in hojen och skiter i momsen och ingen kommer o knackar på dörren.
Året efter säljer man sin racehoj och den nya ägaren får för sig att regga in den......Vad händer då? Då kommer ju hojen fram för VV etc får då den förre ägaren på nöten för sin import eller är det den nya ägaren som får sig en skattesmäll?

OK en fråga
Låt oss säga att man tar in hojen och skiter i momsen och ingen kommer o knackar på dörren.
Året efter säljer man sin racehoj och den nya ägaren får för sig att regga in den......Vad händer då? Då kommer ju hojen fram för VV etc får då den förre ägaren på nöten för sin import eller är det den nya ägaren som får sig en skattesmäll?

Det är den nya ägaren som åker på smällen så för att undvika nattliga besök med yxor i dörren rekommenderas att berätta hur det ligger till innan köp.

Många racecyklar säljs ju som "ej reggbara" trots att där finns tyska papper därför att ingen vill betala 25% av nypriset i moms för en cykel som är några år gammal.

Är det någon här inne som åkt på moms på nyimport från tyskland trots att ni ej reggat in hojen i sverige?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back