Import hoj..vad tänka på..

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
Funderar på att köpa en importerad hoj..men alla verkar så aviga inför idén..hittat en som jag verkligen verkligen vill ha..och har första tjing på..

ngn som kan vet eller har importerat själv..kanske har lust att slänga in några tips..

tacksam för snabba svar...:)

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
En sak som kan vara bra att tänka på är att även om du får den något billigare än en svensksåld likvärdig hoj så kommer du oxå att ha svårare att bli av med den när det är dags att sälja den. Alltså kanske du måste sänka priset och i slutändan har du inte sparat särskilt många kronor jämfört med att köpa en svensksåld.

Sen vet inte jag om det är samma sak med hojar som med bilar att en del försäkringsbolag inte vill ha att göra med import och att en del kanske tar ut mer betalt om fordonet är importerat.. Men det är ju så billigt att försäkra hojar så det kanske inte gör något...

Hoppas du blev lite klokare

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
En sak som kan vara bra att tänka på är att även om du får den något billigare än en svensksåld likvärdig hoj så kommer du oxå att ha svårare att bli av med den när det är dags att sälja den. Alltså kanske du måste sänka priset och i slutändan har du inte sparat särskilt många kronor jämfört med att köpa en svensksåld.

Sen vet inte jag om det är samma sak med hojar som med bilar att en del försäkringsbolag inte vill ha att göra med import och att en del kanske tar ut mer betalt om fordonet är importerat.. Men det är ju så billigt att försäkra hojar så det kanske inte gör något...

Hoppas du blev lite klokare

Tack så mycket!

Hr egentligen kollat upp allt som jag möjligen kan..men tänkte att det är kanske lika bra attslänga ut en tråd här med för att se om det är ngt man glömt..

jag har pratat med..
polisen - ang stulen osv och hur dem ställer sig till import köp..
yamaha (eftersom det är en sådan hoj)
försäkringsbolaget..
vägverket..med inreg och det..vem den ska stå på först mig el han..osv..
bilprovningen..

det jag väntar på nu är samtal från säljarna..behöver chassinummer från dem som yamaha ville ha..samt få veta vilket intyg de har..om det är ett coc-intyg..

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Svårt att råda dig generellt....det låter som du kollat upp det mesta...är det en sprillans hoj? Var tar du in den ifrån, Tyskland? Eller utanför EU? Har du sett den irl? Provkört?

Importhojar KAN vara en bra affär (bäst deals gör man om man importerar från ett annat eu-land. Italien lär tex vara riktigt billigt. Från staterna är det ju moms och tull som äter upp en del av kalkylen) trots att du inte kan räkna med att få lika mkt i begledet som en svensksåld hoj....rätt fånigt egentligen men så är det. Ta det i beaktande så lär du knappast förlora pengar iaf.

Försäkringsbolagen tror jag knappast du kommer att ha problem med, har inte hört någon där f-bolaget vägrat ta emot en importerad hoj av just det skälet.

Lycka till :tummenupp

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
Svårt att råda dig generellt....det låter som du kollat upp det mesta...är det en sprillans hoj? Var tar du in den ifrån, Tyskland? Eller utanför EU? Har du sett den irl? Provkört?

Importhojar KAN vara en bra affär (bäst deals gör man om man importerar från ett annat eu-land. Italien lär tex vara riktigt billigt. Från staterna är det ju moms och tull som äter upp en del av kalkylen) trots att du inte kan räkna med att få lika mkt i begledet som en svensksåld hoj....rätt fånigt egentligen men så är det. Ta det i beaktande så lär du knappast förlora pengar iaf.

Försäkringsbolagen tror jag knappast du kommer att ha problem med, har inte hört någon där f-bolaget vägrat ta emot en importerad hoj av just det skälet.

Lycka till :tummenupp

Den är från ungern så det är inom eu..är 75 lagomt bra för en r6 -06 svart 6-700milmil (enligt mätaren)..snubben var hård på priset..inget att pruta där..fler som hade ringt och ville komma så jag tjingade på den igår kväll och tittat upp det mesta idag och det verkar helt okej..men vad tycker du eller i allmänt även andra om priset..

kollat på den irl igår kväll..blev totalt såld..den verkade grym..inget att invända utseende mässigt..en vän prov körde eftersom kortet är på gång..så det kändes inte läge att slänga sig på för provkörning där..men han hade inget att invända han tyckte den gick super..men han var lite orolig över import grejjen bara..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Den är från ungern så det är inom eu..är 75 lagomt bra för en r6 -06 svart 6-700milmil (enligt mätaren)..snubben var hård på priset..inget att pruta där..fler som hade ringt och ville komma så jag tjingade på den igår kväll och tittat upp det mesta idag och det verkar helt okej..men vad tycker du eller i allmänt även andra om priset..

kollat på den irl igår kväll..blev totalt såld..den verkade grym..inget att invända utseende mässigt..en vän prov körde eftersom kortet är på gång..så det kändes inte läge att slänga sig på för provkörning där..men han hade inget att invända han tyckte den gick super..men han var lite orolig över import grejjen bara..

Ptja.. ligger ju på runt 90 väl annars så de e väl ett fint pris...
Om det nu är den annonsen jag tror så är det ju 75 inreggad och klar så de känns väl rätt okey.

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
Om det nu är den annonsen jag tror så är det ju 75 inreggad och klar så de känns väl rätt okey.

jag tyckte det med..men skönt att fråga ändå..
man ka väl lita på sin egen magkänsla men ibland är det skönt att höra vad andra tycker..

ja det är den annonsen som du tänker på..

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

glöm ej res och frakt kostnad (beränsle mat osv)

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Honda VFR 800 ´07

Hoppas du blir nöjd med ditt köp..... men jag måste tala om en sak för dig.
Jag var just i Ungern på semester i juli, pratade med min kusin som bor där om hojar och stöld av dessa. Jag var nämligen orolig för att bli av med min 01-ans CBR. Du behöver inte oroa dig, sa han, den är för gammal. Här åker de flesta på nya eller nästan nya maskiner, sa han. Som ofta finansieras med lite försäkringsbedrägeri. Han berättade lite om hur de gör, och jag blev lite mörkrädd.
Hoppas du blir lycklig med ditt köp, personligen skulle jag hellre köpa från Tyskland än från en fd öststat. Vill inte skrämmas, men du ska känna till din hojs "eventuella" bakgrund.

Önskar dig lycka till med köpet!

Mvh/ Valter

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
man ka väl lita på sin egen magkänsla men ibland är det skönt att höra vad andra tycker..

Om man kollar på blocket så finns det ju några andra sv-sålda som ligger i samma prisklass.

Denna tex: http://www.blocket.se/vi/12852114.htm?ca=15_s
Här utgår jag från att den är sv-såld men det kan ju bara killen som säljer hojen svara för. Kan säkert prutas ser till 75 om man har pengarna i handen..

El denna: http://www.blocket.se/vi/12684137.htm?ca=15_s

Fast du har säkert redan kollat på dessa... Och Den svarta e snyggare.... :)

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
Om man kollar på blocket så finns det ju några andra sv-sålda som ligger i samma prisklass.

Denna tex: http://www.blocket.se/vi/12852114.htm?ca=15_s
Här utgår jag från att den är sv-såld men det kan ju bara killen som säljer hojen svara för. Kan säkert prutas ser till 75 om man har pengarna i handen..

El denna: http://www.blocket.se/vi/12684137.htm?ca=15_s

Fast du har säkert redan kollat på dessa... Och Den svarta e snyggare.... :)

du har så rätt kollat på dem..men den svarta är grymt snygg och jag hade bestämt mig för en svart med så jag blev glad när jag såg den där..

såg att det var ngn som vart i ungern och det är tydligen lite hmm fiffel med hojjar där..men what to say..antingen slå till hoppas på det bästa eller så går det helt fel..jag har kollat upp allt som jag möjligen kan kolla upp nästan..

men ska möta säljaren i veckan så får snacka lite om det mer då..

men tack ändå..:)

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
du har så rätt kollat på dem..men den svarta är grymt snygg och jag hade bestämt mig för en svart med så jag blev glad när jag såg den där..

såg att det var ngn som vart i ungern och det är tydligen lite hmm fiffel med hojjar där..men what to say..antingen slå till hoppas på det bästa eller så går det helt fel..jag har kollat upp allt som jag möjligen kan kolla upp nästan..

men ska möta säljaren i veckan så får snacka lite om det mer då..

men tack ändå..:)

Jaha från ungern? Kolla noga har en del kompisar som har mcfirmor därnere. Absolut inga problem med nyare hojjar dock såmåste man veta vad man hållerpå med för att inte bli lurad (gäller inom allr inte enbart mc,i ungern i tyskland osv). Amugy magyar vagy?
Lycka till Det viktigaste är att du får med den nya formalmi egedely! Se till att ha alla papper i handen fixa sånt i efterhand är jobbigt som fan. Och bor du inte därnere som jag brukar så är det ganska tidskrävande.
Har självkollat lite men har inte sett såmånga som hade varit lönt att importera pga resan osv. Domligger generellt högre där än här i pris, och ändå så som sagt känner jag en hel el folk där som håller på med hojjar. SÅ kolla att allt e ok!
Lycka till, remelem minden sikerul!

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Hupp här dök det upp en till http://www.sporthoj.com/annonser/?id=7203#

Bara för att göra förvirringen större..:pannkyss

Nä men bara sa du vet att det finns alternativ om det skulle skita sig med den du har kollat in. Vet av egen erfarenhet att man köper ofta mer med hjärtat än med hjärnan när drömhojen har hittats.

Som jag förstar sa finns hojen redan pa plats i Sverige men skall reggas in? Behöver inte vara nagot lurt med det, jag har min hoj pa plats i Sverige till försäljning men med tysk registrering.

I vilket fall lycka till!

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
Jaha från ungern? Kolla noga har en del kompisar som har mcfirmor därnere. Absolut inga problem med nyare hojjar dock såmåste man veta vad man hållerpå med för att inte bli lurad (gäller inom allr inte enbart mc,i ungern i tyskland osv). Amugy magyar vagy?
Lycka till Det viktigaste är att du får med den nya formalmi egedely! Se till att ha alla papper i handen fixa sånt i efterhand är jobbigt som fan. Och bor du inte därnere som jag brukar så är det ganska tidskrävande.
Har självkollat lite men har inte sett såmånga som hade varit lönt att importera pga resan osv. Domligger generellt högre där än här i pris, och ändå så som sagt känner jag en hel el folk där som håller på med hojjar. SÅ kolla att allt e ok!
Lycka till, remelem minden sikerul!

nej det är inte jag som ska importera..hojjen har varit i sverige i ett år tror jag..men han som har den nu har haft den ungersk reg..pga billigare försäkring osv..han är tydligen ungrare tror jag..så den ska reggas på mig osm första ägare..men det enda jag vill veta är hur jag ska försäkra mig så mkt som möjligt så jag inte hamnar i skiten eller att de(ngn) tar ifrån mig hojjen för att det är strul med den..men dem ska vara med vid reggningen..

vad tycker du är viktigast att kolla upp..och du ta det på svenska ;)..haha..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Hade du kortet föressten?
Om inte så går de ju faktiskt vänta lite till o hitta nåt perfekt.

Jag råkade sälja min förra hoj precis till våren :gnissla men då bestämde jag mig, trots att ja va sugen som satan på hoj, att verkligen hitta den perfekta hojen, kollade på ett antal som va hyffsat fina o te okey pris men jag ratade de flesta.
Men så vips en dag så dök hon upp, mkt finare o till mkt bättre pris än nån av de andra :)

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
cbr600rr 2008
Hade du kortet föressten?
Om inte så går de ju faktiskt vänta lite till o hitta nåt perfekt.

Jag råkade sälja min förra hoj precis till våren :gnissla men då bestämde jag mig, trots att ja va sugen som satan på hoj, att verkligen hitta den perfekta hojen, kollade på ett antal som va hyffsat fina o te okey pris men jag ratade de flesta.
Men så vips en dag så dök hon upp, mkt finare o till mkt bättre pris än nån av de andra :)

den är perfekt perfekt perfekt;)..haha..det är inte det..jag vill bara inte strula till det..men jag kommer nog köpa den..den ska mycke till tror jag innan det inte blir av nu..jag har ju kollat upp allt som jag kan..så..men tack för tipsen..supersnällt..:)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
den är perfekt perfekt perfekt;)..haha..det är inte det..jag vill bara inte strula till det..men jag kommer nog köpa den..den ska mycke till tror jag innan det inte blir av nu..jag har ju kollat upp allt som jag kan..så..men tack för tipsen..supersnällt..:)

Jaa lycka till då, tror du kommer trivas fint på dendär hojen :tummenupp

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Ett litet varningens finger bara:

Kontrollera så att alla avgifter är betalda (om han tagit in den som tävlingsredskap eller annat) annars kan du ryka på momsen. Vet att han har en ungersk skylt men det kan man aldrig vara säker.

Mc´n måste också vara minst ett år gammal och ha gått 600 mil (eller är det 500mil?).

Har även för mig att det finns lite andra regler när det gäller import från dom nya EU-länderna. Detta kan kollas upp på Vägverkerts hemsida.

Lycka till:tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...