Men EU krav borde gälla för hojen som säljs i Sverige eller andra EU länder. Det ska vara import. Tex: amerikanska bilar med lysande blinkers. Jag har inte tullat den än och tänker inte göra om de inte går att registrera den. Varför tar de tullavgift för ett fordon som inte får brukas här?
Tull- (och moms) kostnader är inte kopplade till hur eller om du använder föremålet.
Det styrs av införseln över gräns.
Jodå. Visst - det är sant: du kan inte registrera ett infört fordon utan att ha bevis för att det är skattat, tullat och momsat. Men, själva brottet begås när fordonet tas över gräns utan någon plan att föra ut det igen.
Eftersom fordon på egna hjul är tämligen lättrörliga, så ges man dels visst spelrum, och dessutom har staten plattformen "registrering" att förlita sig på som kontrollstation för att få in sina avgifter.
Alla som i den fortsatta kedjan hanterar den olagligt införda motorcykeln kan hållas ansvariga och anklagas för brott mot tullstadgan, varusmuggling mm.
Lugn - jag försöker inte skrämma dig. Myndigheterna skiter i en enstaka hoj som kommit in i skydd av mörkret, så länge den inte hamnar i trafik.
Men, skala upp det hela så förstår du: du kan inte köpa på dig en container med likadana hojar, ställa den någonstans i Baltikum och köra hem hojarna en och en via Tallink.
Pröva tre resor och staten landar på dig med sin fulla kraft. Jösses jävlar!
Eller tänk crosshojar. Inte heller dom skall registreras.
Lik förbannat skall dom tullas och momsas.
Samma sak gäller skrot. Importerar du skrot från ett land Sverige saknar tullavtal med så skall du tulla och momsa godset. Därav följer att du heller inte kan sälja delar från hojen du köpt. Hur du än bär dig åt, begår du rent tekniskt ett lagbrott, genom att äga en oförtullad vara som inte finns uppställd på ett tullfrilager.
See? Du har köpt dig problem. Du kommer inte kunna regga fordonet i Sverige, men du måste förtulla det.
I teorin. Enligt lagens strikta lydelse.
I praktiken?
Inget kommer att hända om du bara sitter still och håller käft. Myndigheten lär inte komma efter dig för ett enda fordon. Men, du kan inte använda, sälja delar från eller sälja vidare fordonet utan att begå ett brott.
Igen: du har inte klättrat nämnvärt på Tullkrims most wanted-lista med just denna hoj, men du gör dig faktiskt skyldig till ett lagbrott bara genom att äga hojen.
Lagen om varusmuggling är vittomfattande, har lång preskriptionstid och griper brett omkring sig vad gäller inblandade personer.
https://lagen.nu/2000:1225
Anledningen är
skatteintäkter. Staten är aldrig så elak som när det gäller avlänkning av skattekronor.
Så. Nu vet du.
Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott, som du knappast kommer att behöva svara för. Inte i dagens Sverige.
Även säljaren gjorde sig skyldig till ett brott när hojen gick över gräns. Dennes brott blev lustigt nog värre när hon sålde moppen till dig.
Och, just DÄR finns din hävstång att få köpet att gå tillbaka. Har du betalat en enda krona för hojen, så har du betalat för mycket. Den kommer inte att bli registreringsbar hur gärna du än vill, och - ärligt talat; Sverige har redan för många stugmoppar.