Import problem från Tyskland...

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Var ner och köpte 2 hojjar i våras. Brorsan köpte en R6:a på firma som gått 580mil. Min sambo köpte en GS500 som gått 570mil också från firma.
Nu har hon fått papper från skattemyndigheten om att hon ska betala 15000:- i moms och skatt på denna cykel... Brorsan har inte hört nånting och inte heller jag som tog hem en cykel för 3 år sedan.

I kvitot från firman står det tyvärr 570mil.
Reggade den när den gått 6004km.

Vad kan man göra???

Kurgan

Gillar att ge järnet!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Rejs Hoj
Robban skrev:
Var ner och köpte 2 hojjar i våras. Brorsan köpte en R6:a på firma som gått 580mil. Min sambo köpte en GS500 som gått 570mil också från firma.
Nu har hon fått papper från skattemyndigheten om att hon ska betala 15000:- i moms och skatt på denna cykel... Brorsan har inte hört nånting och inte heller jag som tog hem en cykel för 3 år sedan.

I kvitot från firman står det tyvärr 570mil.
Reggade den när den gått 6004km.

Vad kan man göra???

Inte mycket annat att göra än å betala tyvärr. Importreglerna från EU länder säger att man inte behöver betala moms om MC/Bil är äldre än 6 månader och har gått MINST 600 Mil! Detta krav är dessvärre ej uppfyllt för din tjejs hoj. Vet inte om det är värt att överklaga men jag skulle definitivt prova!!!

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Turbo Anders skrev:
Inte mycket annat att göra än å betala tyvärr. Importreglerna från EU länder säger att man inte behöver betala moms om MC/Bil är äldre än 6 månader och har gått MINST 600 Mil! Detta krav är dessvärre ej uppfyllt för din tjejs hoj. Vet inte om det är värt att överklaga men jag skulle definitivt prova!!!

Logiskt ska väl hon inte betala, bara för att hon köppte cykeln när den har gått 570mil så ska inte skattemyndigheten göra något, jag menar att den importerades då registreringsbesiktningen gjordes inte innan mao. 6004 km. Den har kanske gått dom 30 milen i tyskland på väg hem. Man kan väl köpa en ny bil/mc i tyskland, köra den där i 6 månader och ha 600 mil på mätaren och sen importera den till sverige, ska dom gå på orginalkvittot som säger 0 mil då??? Det hela är lite konstigt, overklaga som Turbo Anders sa!!!

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
T509 skrev:
Logiskt ska väl hon inte betala, bara för att hon köppte cykeln när den har gått 570mil så ska inte skattemyndigheten göra något, jag menar att den importerades då registreringsbesiktningen gjordes inte innan mao. 6004 km. Den har kanske gått dom 30 milen i tyskland på väg hem. Man kan väl köpa en ny bil/mc i tyskland, köra den där i 6 månader och ha 600 mil på mätaren och sen importera den till sverige, ska dom gå på orginalkvittot som säger 0 mil då??? Det hela är lite konstigt, overklaga som Turbo Anders sa!!!

Myndigheterna går nog efter milantalet vid inköpstillfället, eftersom det är där man vet om hojen är ny eller inte.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
sweborn skrev:
Myndigheterna går nog efter milantalet vid inköpstillfället, eftersom det är där man vet om hojen är ny eller inte.

Menar du att jag får inte äga en bil i tyskland ett tag för att sen importera den????? Är detta sant så tycker jag att det är en korkad regel. datumet kan jag förstå men inte miltalen!!!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
sweborn skrev:

Men hur kan "myndigheterna" veta vid vilket miltal du köpte hojen? borde inte dom gå på vad som står på mätarn när den registrerades första gången i sverige.. ?

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
ozto skrev:
Men hur kan "myndigheterna" veta vid vilket miltal du köpte hojen? borde inte dom gå på vad som står på mätarn när den registrerades första gången i sverige.. ?

Jag vet inte, jag läste bara mellan raderna att de fått reda på miltalet vid köpet på något sätt.

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
om den nu var övr 600mil vid regbesiktningen så kan dom inte veta att den ar varit under detta vid köptillfelet.. står juh inte i regbev direkt och dom kollar juh inte detta vid deras besiktningar (tyskland), därför dom kan dra tillbaka eller som dom säger.. korrigera (skicket på hojen bestämmer ungefär hur långt den gått, inte tripen)
så överklaga för helvete!! berätta hur det gick sen...

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
T509 skrev:
Menar du att jag får inte äga en bil i tyskland ett tag för att sen importera den????? Är detta sant så tycker jag att det är en korkad regel. datumet kan jag förstå men inte miltalen!!!

Om man är svensk och bor i Sverige vet jag inte om man kan äga, försäkra etc. en bil registrerad i Tyskland?

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Vägverket skrev:
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:

* det har vid köpet körts mindre än 600 mil
* det har varit i trafik mindre än 6 månader

Exempel på när en bil betraktas som ny:

* 500 mil och 5 månader
* 500 mil och 2 år
* 700 mil och 5 månader
Det är uppenbarligen köpedatumet som räknas.

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
tror inte det heller.. vet inte ens vilka regler som gäller när man köper en bil i tyskland och kör hem den!?!?
med zxr:en så frågade dom om jag ville ha skylten som gällde i en vecka eller nått (vi förstod inte riktigt den delen) för försäkringen kan juh inte gälla en veca efter köpet eller?
kvittar väl iaf i detta fallet så jag tror att det bara är att ordna upp, ska nog inte vara problem med det i slutändan....

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
RedBaron skrev:
Det är uppenbarligen köpedatumet som räknas.
Jo verkar så, köptedatumets miltal....skumt eftersom man borde kunna köra den i Tyskland upp till 600mil och sen ta in den till Sverige. :confused:
Fast dom har väl gjort så här för att förenkla pappersarbetet för importen, för myndigheterna alltså.

"Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
* det har vid köpet körts mindre än 600 mil"

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan du inte få papper på att mätaren är bytt vid 100 mil....?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
De kan knappast gå på inköpskvittot.
Jag reggade in en GSX-R 1000 i vintras som hade tagits in till Sverige när den gått 270 mil.
Förra ägaren körde med den i Sverige tills den gått 700 mil.
Jag besiktade den och allt var grönt.
Så mao är det dagen för regbesiktning som gäller - Överklaga

Björn J

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Kawasaki ZX10R, Kawasaki KX450F
Tyvärr är det så illa att det är inköpsdatumet som gäller. Det skall stå skrivet på kvitto vad mätarställningen anger. Sen tar myndigheten inte hänsyn till om man har kört den 100 mil hem eller inte.

Hur myndigheten får reda på det är inte svårt antingen har man en taskig kompis eller så har dom gjort stickprovskontroll.

Tyvärr hjälper det nog inte att överklaga men jag skulle i alla fall prova. Lycka till.

Mvh Björn

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
600 mil och 6 månader, ska styrkas mot inköpsfaktura och/eller briefet.
Bara att bita ihop, överklaga är nog rätt meningslöst men visst, prova.

Tänk på att det är ens egen skyldighet att anmäla importen. Efter 35 dagar (fakturadatum) tickar dröjsmålsräntan.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln