Import problem

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Någon som är duktig på import?
År 2000 importerade jag och några polare var sin ny 01:a cross från Holland. Nu har vi 4år efter köpet fått brev från skatteverket att vi ska betala moms på hojjarna. Någon som vet om man kan göra något för att komma undan skatten? Detta hade vi absolut ingen aning om när vi importerade, trodde bara det gälde typ bilar och mc som skulle tas i trafik i SVE.... Fattar inte hur de har fått reda på köpet heller för vi har aldrig registrerat crossarna i bilregistret eller nått sånt utan enbart kör på bana med dem. Nån som har tipps??

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
The_Beast skrev:
År 2000 importerade jag och några polare var sin ny 01:a cross från Holland. Nu har vi 4år efter köpet fått brev från skatteverket att vi ska betala moms på hojjarna. Någon som vet om man kan göra något för att komma undan skatten? Detta hade vi absolut ingen aning om när vi importerade, trodde bara det gälde typ bilar och mc som skulle tas i trafik i SVE.... Fattar inte hur de har fått reda på köpet heller för vi har aldrig registrerat crossarna i bilregistret eller nått sånt utan enbart kör på bana med dem. Nån som har tipps??

Om ni betalde moms i Holland ska ni inte behöva betala nån svensk moms.
Köpte ni därimot hojarna som export hojar utan moms för att komma billigt undan så är ni skyldiga att betala moms i Sverige i stället.
Skumt att de fått reda på det bara. Nån avundsjuk som tipsat kanske?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
The_Beast skrev:
skatten? Detta hade vi absolut ingen aning om när vi importerade, trodde bara det gällde typ bilar och mc som skulle tas i trafik i SVE.... Fattar inte hur de har fått reda på köpet heller för vi har aldrig registrerat crossarna i bilregistret Nån som har tips??

Så länge du håller dig inom EU kan/skall moms betalas i inköpslandet (här Holland) eller i mottagarlandet (här Sverige). "Momsfritt" på varor finns INTE, då är det skattefusk och du vet säkert hur (s)taten ser på sånt..
Jag köper regelbundet från Tyskland, som företagare och kan då välja momsland själv.
Du har haft otur och din säljare (vem företag/privat??) har tydligen råkat ut för skatterevision och man har spårat vilk som är köpare och gått vidare för att se om moms betalats på sålda varor.
Jag misstänker starkt att du i detta fall är rökt!

Edit: Ser att ni tydligen köpt nya hojar för export då skall moms betalas på samma sätt.

(S: hoppas att detta inlägg håller sig inom ämnet..)

Last edited:

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Kahobe skrev:
Så länge du håller dig inom EU kan/skall moms betalas i inköpslandet (här Holland) eller i mottagarlandet (här Sverige). "Momsfritt" på varor finns INTE, då är det skattefusk och du vet säkert hur (s)taten ser på sånt..
Jag köper regelbundet från Tyskland, som företagare och kan då välja momsland själv.
Du har haft otur och din säljare (vem företag/privat??) har tydligen råkat ut för skatterevision och man har spårat vilk som är köpare och gått vidare för att se om moms betalats på sålda varor.

Edit: Ser att ni tydligen köpt nya hojar för export då skall moms betalas på samma sätt.

Vi importerade hojarna från http://www.motorcycletrading.com/site/index.html
Vi hade en kontakt i SVE som fixade allt åt oss.
Tror att företaget har flyttat från Holland till tyskland efter vi köpte crossarna. Det kanske kan ha nått o göra med att företaget har kollats.... Jag kan inget om sånt här så jag är tacksam för all hjälp jag kan få

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Hojen måste vid Importtillfället ha varit registrerade och varit i bruk i EU-landet i minst ett år samt ha minst 600 km på mätaren för att inte betraktas som ny. (t.ex. om hojen är från -90 och har 550 km på mätaren så betraktas den som "ny" = 25% moms i Sverige :huvet ).

Ny hoj = 25% till svenska staten
Äldre hoj = du väljer om momsen skall betalas i inköpslandet (avser endast EU-länder) eller i Sverige.

(Sen kan man ha registrerad verksamhet och då gäller sedvanliga momsregler för näringsidkare).

Om ni ”drog av” momsen i Holland så skall ni betala 25% i Sverige.

Skulle tro att många sitter och är lite oroliga då det är ruskigt många som ”glömmer” att betala moms på fordon som importerats till Sverige. Inte underligt att RSV tar tag i detta då staten går miste om stora belopp.

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Skulle tro att många sitter och är lite oroliga då det är ruskigt många som ”glömmer” att betala moms på fordon som importerats till Sverige. Inte underligt att RSV tar tag i detta då staten går miste om stora belopp.[/QUOTE skrev:
Bara i mitt kompisgäng handlar det säkert om 30-50 crossar som köpts på detta vis.... Endel av polarna sitter just nu o väntar på att deras 04:eek:r ska anlända med lastbilen i sve... Måste komma på nått sätt att komma undan :confused:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
SirCastic skrev:
Hojen måste vid Importtillfället ha varit registrerade och varit i bruk i EU-landet i minst ett år samt ha minst 600 km på mätaren för att inte betraktas som ny. (t.ex. om hojen är från -90 och har 550 km på mätaren så betraktas den som "ny" = 25% moms i Sverige :huvet ).

Mja, det räcker med att hojen har några år på nacken så slipper man momsen. Har kollat förut då jag hade importplaner. Crossar har ju ingen trippmätare i vanliga fall.

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Njae...om inte reglerna ändrats radikalt nyligen så är det 600 MIL och inte kilometer...

Vore synd om någon läser detta, sedan köper en som gått 700km, då blir det dyyyrt.

SirCastic skrev:
...ha minst 600 km på mätaren för att inte betraktas som ny. (t.ex. om hojen är från -90 och har 550 km på mätaren så betraktas den som "ny" = 25% moms i Sverige :huvet ).

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
duc916 skrev:
Njae...om inte reglerna ändrats radikalt nyligen så är det 600 MIL och inte kilometer...

Vore synd om någon läser detta, sedan köper en som gått 700km, då blir det dyyyrt.

Japp, helt rätt, sorry jag = :kocko glömde en nolla...

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
KickAss_Prod´s skrev:
Gör en deal o be säljaren skriva det som en gåva funkar väl???? :va

Tror inte att det skulle funka för uppenbarligen vet RSV att jag köpt en hoj´o hur de kan göra det är för mig en gåta

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
duc916 skrev:

plockat från blanket från RSV

Vad är ett nytt transportmedel?
Ett motordrivet marktransportmedel (tex. en bil eller EU-moped) - som är avsett för transporter av personer eller varor och har en motor med cylindervolym på mer än 48kubikcentimeter eller en effekt på mer än 7,2kw - räknas som nytt om något av följande förhållanden är uppfyllt:

-Det köps inom sex månader efter det att det första gången tagits i bruk eller
-Det har körts högst 6000 kilometer före köpet.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
The_Beast skrev:
Tror inte att det skulle funka för uppenbarligen vet RSV att jag köpt en hoj´o hur de kan göra det är för mig en gåta

Men du har "köpt" hojen lr hur? Som gåva så köper du inget, du får! E inte så hajj på sånt här men va jag vet så kan inte RSV göra ett skit om du får hojen som gåva. Bara o visa papprerna för dom o flabba på vägen hem.

Kan dock va lite svårt när det är nya prylar från en säljare dessutom då han säkerligen inte går med på sånt.

Last edited:

The_Beast

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
KickAss_Prod´s skrev:
Men du har "köpt" hojen lr hur? Som gåva så köper du inget, du får! E inte så hajj på sånt här men va jag vet så kan inte RSV göra ett skit om du får hojen som gåva. Bara o visa papprerna för dom o flabba på vägen hem.

Kan dock va lite svårt när det är nya prylar från en säljare dessutom då han säkerligen inte går med på sånt.

Det kan nog stämma men det lär nog bli svårt att övertyga firman vi köpte ifrån eftersom hans papper kanske ser lite knepiga ut om han ger bort en massa crossar till svenska ungdomar...
Men det skadar inte att ringa o fråga

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Det här med miltal och årsmodell spelar nog ingen roll i ditt fall. Eftersom du köper ett oregistrerat fordon kunde du lika gärna köpt ett parti vita tubsockor och drabbats av samma momsregler. Anledningen till att det är så lätt att fuska med momsen är att man ska själv kontakta skattemyndigheten och betala in momsen själv, det sker inte med automatik.

Vet många som köpt crossar billigt på detta sätt...

Der Alte

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Ducati 888 R, Hornet 600, RSV 1000R, YZF 450
KickAss_Prod´s skrev:
Gör en deal o be säljaren skriva det som en gåva funkar väl???? :va

NJä, en gåva får inte överstiga ett värde på 500:-.
Allt däröver skall skattas, annars hade där säkert blivit mycket givmilda tyskar b.l.a. :tomten :D

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Kahobe skrev:

Om du som företagare betalat moms när du handlar från annat EU-land - har du gjort fel. Ok, ingen skada ekonomiskt eftersom du får tillbaka den sedan(ut/ingående..) Men regeln är att köp från ett EU-land till ett annat EU-land - betalar EJ moms. Kravet är att du är momsreggad o har ett EU VAT nummer. Privatpersoner utan VAT-nr betalar moms innom EU.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Der Alte skrev:
NJä, en gåva får inte överstiga ett värde på 500:-.
Allt däröver skall skattas, annars hade där säkert blivit mycket givmilda tyskar b.l.a. :tomten :D

Hänger inte riktigt med då vi tagit in delar för ett par 100.000:- sammanlagt och inte behövt momsa ngt :va
Tycker jag läst ngt om ngn som tog in en hoj som gåva..?

Sweedie????

plockat från blanket från RSV

Der Alte skrev:
Vad är ett nytt transportmedel?
Ett motordrivet marktransportmedel (tex. en bil eller EU-moped) - som är avsett för transporter av personer eller varor och har en motor med cylindervolym på mer än 48kubikcentimeter eller en effekt på mer än 7,2kw - räknas som nytt om något av följande förhållanden är uppfyllt:

-Det köps inom sex månader efter det att det första gången tagits i bruk eller
-Det har körts högst 6000 kilometer före köpet.

Importera motorlös hoj, därefter motorn..?:va

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag