import

bjos

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Husqvarna sm 610s, KTM 520exc
Varför är folk sa rädda för importerade motorcyklar?

Jag förstar om man inte vill aka ner till tyskland checka, transportera hem, registrera och allt det där. Men varför är det sa negativt att köpa en cykel andrahand som är köpt i Tyskland.
Har det nagot att göra med att man far köra "lite" snabbare där?

Vad tycker ni om importerade mc? Hur mycke mer kan du tänka dig att betala för en svensksald begangnad mc? Är det nagon som har stor erfarenhet av import?

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
jag skulle lätt köpa en beg. importhoj. naturligtvis skulle jag använda det som ett "ner-några-tusen-argument" men skiter det sig skulle jag pröjsa. En imoprt-hoj från tyskland är så vitt jag fattat det inget att vara rädd för, jag har t.o.m. fått uppfattningen att tyskarna skulle vara än duktigare än oss svenskar på att hålla efter sin hoj.

En motorcykel är ju dessutom lättare att "besiktiga" själv än en bil t.ex.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ett skäl är att blir det ett garantiåterkallande så är det att få ner hojen till Tyskland som gäller.

Är det en handlare i Sverige som skött importen så kan möjligen handlaren ha i sitt avtal med köparen att garantiåtaganden ingår? Vet inte hur det brukar se ut då...

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Ktm
Jag och min kompis hämtade en varsin hoj i Tyskland 03 och och
både jag och kompisen vart överraskade av tyskarnas nästan överdrivna
seriositet (inget jävla gnäll över stavning tack).Vi skulle lätt kunna åka ner igen och köpa hoj.Det blir dock inte så fantastiskt mycket billigare än att
köpa hoj i Schweden.

Dominator-Rocks

Guest
hmmm.. är det bara jag som tycker att många import hojar står jäävligt lågt på mätarna ?

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
ft skrev:
2273767 Ett skäl är att blir det ett garantiåterkallande så är det att få ner hojen till Tyskland som gäller.

Är det en handlare i Sverige som skött importen så kan möjligen handlaren ha i sitt avtal med köparen att garantiåtaganden ingår? Vet inte hur det brukar se ut då...

Vad jag har förstått så gäller "fabriksgarantin" även i Sverige då återförsäljaren får jobbet betalt av resp märke. Vad jag vet så har Mercedes haft problem med rost i dörrarna på förhållandevis nya bilar och det är ett garantifel som man får åtgärdat hos närmaste handlare oavsett om bilen är köpt i Sverige eller Tyskland och det är Mercedes som står för fiolerna.

Så med andra ord; räds inte att köpa tyskimport!

Rätta mig om jag har fel...

Stor-Anders

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda CBR1000F
Jag har själv importerat både bil och MC och handlat en massa däck och tillbehör på tyska ebay. Personligen så tror jag inte ett smack på att tyskarna skruvar mätare och definitivt inte att de vårdar sina saker sämre än svenskar.

Pratar man sedan hojar så går tyska hojar oftast längre sträckor än svenska på motsvarande tid, mycket tack vare deras trevligare klimat.

En massa bilar (och säkert hojar) skruvas - men min fasta övertygelse är att det görs i Sverige eftersom många tyska objekt är så grymt fina tack vare god omvårdnad, avsaknad av salt osv och därmed tacksamma att skruva.

Något som ALLA de tyskar jag handlat av visat är total uppriktighet. Något man sällan stöter på när man handlar av svenskar. Finns det defekter så berättar de det. Man får bilder, dokumentation, beskrivning osv - i förväg! I Sverige är det ju tvärtom - här smusslas det och ljugs nästan som en sport.
Jag har köpt både bil och Mc osedda, från tyskar som jag aldrig träffat. Det skulle jag aldrig någonsin göra i Sverige om jag inte hade en rekommendation från någon jag känner.

Sammanfattning:
Jag köper alltså gärna importerade hojar och bilar, men på samma premisser som svenska, dvs god dokumentation, bra skick och seriös säljare.

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
KTM660SMC skrev:
2273826 Vad jag har förstått så gäller "fabriksgarantin" även i Sverige då återförsäljaren får jobbet betalt av resp märke. Vad jag vet så har Mercedes haft problem med rost i dörrarna på förhållandevis nya bilar och det är ett garantifel som man får åtgärdat hos närmaste handlare oavsett om bilen är köpt i Sverige eller Tyskland och det är Mercedes som står för fiolerna.

Så med andra ord; räds inte att köpa tyskimport!

Rätta mig om jag har fel...

kompisen tog hem en yamaha 250cross 04 från USA.Sprillans ny,en vän till han bor där så han handla den och ordna en container.
Garantin är worldwide,inga problem men handlarna här i sverige sa rakt ut..visst,du har garanti MEN ska jag ringa upp till generalagenten här i sverige så lär ditt ärende hamna längst ner i facket hos dom eftersom man prioriterar den svenska kunden först,kan alltså ta tid om man har ett garantiärende som skall utföras..så sas det till han i alla fall

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
moppekalle skrev:
2273854 kompisen tog hem en yamaha 250cross 04 från USA.Sprillans ny,en vän till han bor där så han handla den och ordna en container.
Garantin är worldwide,inga problem men handlarna här i sverige sa rakt ut..visst,du har garanti MEN ska jag ringa upp till generalagenten här i sverige så lär ditt ärende hamna längst ner i facket hos dom eftersom man prioriterar den svenska kunden först,kan alltså ta tid om man har ett garantiärende som skall utföras..så sas det till han i alla fall

Jag tror och hoppas att den handlaren inte hade fog för det han sa...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är inte att hojen har ett tyskt förflutet som jag skulle ha något emot. Det är den (privatperson) som sedan säljer den i Sverige som jag inte riktigt litar på.

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
Inget emot att köpa import, men det jag tänker på är hur det blir det när jag säljer den själv sen.

därför blir det aldrig en import för mig

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Dominator-Rocks skrev:
2273811 hmmm.. är det bara jag som tycker att många import hojar står jäävligt lågt på mätarna ?

tyskarna e ju "kända" för att skruva på bilmätare vet inte hur de ligger till på hojar men bara man kollar lite på hur slittet saker e så får man ju en uppfattning om de skruvat eller inte tror inte mc e som bil..

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
bjos skrev:
2272718 Varför är folk sa rädda för importerade motorcyklar?

Jag förstar om man inte vill aka ner till tyskland checka, transportera hem, registrera och allt det där. Men varför är det sa negativt att köpa en cykel andrahand som är köpt i Tyskland.
Har det nagot att göra med att man far köra "lite" snabbare där?

Vad tycker ni om importerade mc? Hur mycke mer kan du tänka dig att betala för en svensksald begangnad mc? Är det nagon som har stor erfarenhet av import?

Jag tror det är samma orsak som gäller bilar, det är betydligt svårare att kolla "historiken" på tyska mc, sen är ju folk i allmänhet lite rädda för tyska motorfordon med tanke på skruvade mätare att dom kan ha varit krockade osv.

moppekalle

Gick med
25 Jun 2004
Hoj
KTM660SMC skrev:
2274334 Jag tror och hoppas att den handlaren inte hade fog för det han sa...

Det var inte handlarens inställning...handlaren sa...ringer jag upp till generalagenten och ska debitera kostnaden för ett garantiärende som skall utföras så kommer ärendet hamna längst ner i högen för man prioriterar sina svenska kunder som köpt hojen hos svensk handlare först.
Med detta kan man ju se då att handlaren inte vill ta tag i garantiärendet förrän han har klartecken på pengar från generlaagenten.
Kan förstå till viss del inställningen..OBSERVERA!!!..till viss del sa jag

Om du köper din hoj här och det är ett garantiåterkallande på en hoj..vill du då att Olle som köpt sin hoj i ett annat land själv skall komma före dig i kön när du slantat upp pengar hos din lokala handlare och han säger..tyvärr..vi har ett antal importhojar som går för dig Olle fast du köpt av oss för vi har så mycket att göra under högsäsong så tyvärr..du får snällt vänta fast du troget köpt din hoj hoss oss flera ggr men garanti är garanit world wide så Olle är före dig och likaså pelle

Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
moppekalle skrev:
2274526 Det var inte handlarens inställning...handlaren sa...ringer jag upp till generalagenten och ska debitera kostnaden för ett garantiärende som skall utföras så kommer ärendet hamna längst ner i högen för man prioriterar sina svenska kunder som köpt hojen hos svensk handlare först.
Med detta kan man ju se då att handlaren inte vill ta tag i garantiärendet förrän han har klartecken på pengar från generlaagenten.
Kan förstå till viss del inställningen..OBSERVERA!!!..till viss del sa jag

Om du köper din hoj här och det är ett garantiåterkallande på en hoj..vill du då att Olle som köpt sin hoj i ett annat land själv skall komma före dig i kön när du slantat upp pengar hos din lokala handlare och han säger..tyvärr..vi har ett antal importhojar som går för dig Olle fast du köpt av oss för vi har så mycket att göra under högsäsong så tyvärr..du får snällt vänta fast du troget köpt din hoj hoss oss flera ggr men garanti är garanit world wide så Olle är före dig och likaså pelle

Givetvis så vill jag hamna först i kön, det vill jag alltid. MEN jag kan acceptera att det finns andra människor som också köar, och har "Olle" lämnat in sin hoj tidigare så fine, oavsett vart han har köpt den.

Hur lång tid tar det för genralagenten att utreda varje garantijobb om kunden är berättigad jobbet? Görs detta öht?

Magnus
KTM660SMC -Nyköpt av mig från handlare i Sverige
Honda Hornet -Beg köp av mig i England

moppekalle

Gick med
25 Jun 2004
Hoj
KTM660SMC skrev:
2274849 Givetvis så vill jag hamna först i kön, det vill jag alltid. MEN jag kan acceptera att det finns andra människor som också köar, och har "Olle" lämnat in sin hoj tidigare så fine, oavsett vart han har köpt den.

Hur lång tid tar det för genralagenten att utreda varje garantijobb om kunden är berättigad jobbet? Görs detta öht?

Magnus
KTM660SMC -Nyköpt av mig från handlare i Sverige
Honda Hornet -Beg köp av mig i England

Ingen aning hur länge och om dom utreder men en aspekt som jag kan se i detta är att generalagenten vill ju att vi handlar så mycket som möjligt av den svenska handlaren och lägger säkert ingen större energi på att jobba häcken av sig om det skulle vara ett garantiärende ovasett vad det nu må vara.
Kalla det fult spel eller vad som helst men jag skulle inte bli förvånad om dom fick sirap i sitt agerande när man själv importerat.Kontatetera bara vad handlaren sa till min vän när han handla sin cross från USA och denna handlaren är inte liten.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
bjos skrev:
2272718 Varför är folk sa rädda för importerade motorcyklar?

Största problemet är folks förutfattade meningar.
Hojar och bilar sköts generellt bättre i Tyskland. Det är när bilen eller hojen hamnat i Sverige som miltalet är ändrat.

I stort sett bara i Sverige som folk är så parnoida över miltal och fuskar med servicen. Vet folk som betalar en hundring eller två för att få stämpeln i boken och sen skiter i att byta olja.

Personligen betalar jag mindre för en sk svensksåld hoj.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras