Importera en MC?

flopz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2012
Hoj
Aprillia MX 125
Vad skulle det kosta att importera en 125:a från till exempel Storbrittanien? (Via väg)
Är så extremt sugen på en aprilia mx eller sx men har inte hittat någon i Sverige, jag vet att det inte är säsong nu men har tittat sedan förra året och såg bara några få som var väldigt långt borta från mig eller så blev de sålda direkt.

Hur som helst, vad skulle det kosta att frakta över den hit, skatta och sen besikta den ungefär? Har kollat på DHL's hemsida men har inte hittat några priser.

Skulle uppskatta svar från dem som vet eller har någon ide!

Tack! :)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Den enda 125:a jag anser vara värld att importera är Derbi terra adventure 125 men det är bara jag ^^

Är du säker på att det behövs importera, för mig att jag sett en på blocket.
Annars så kostar det säkert 10,000 kr om det är england vi snackar om..

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ja, 10k är nog en rätt rimlig summa.
Det går väl inte ens regga in Aprilia MX?

flopz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2012
Hoj
Aprillia MX 125
Den enda 125:a jag anser vara värld att importera är Derbi terra adventure 125 men det är bara jag ^^

Okej, men jag gillar verkligen aprilia motorcyklarna. Men får hoppas att de kommer upp några för just nu kan jag inte tänka mig något annat. Tack för hjälpen!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ouch det är ganska mycket.
Jag antar att det skulle funka, om du stryper den till 11kw istället för deras lagliga 15kw, eller har jag fel?

Det är inte bara att strypa ner en hoj, den ska gå att regga in också.
Man kan inte köpa en cross och strypa/sätta dit lampor och regga här i Sverige, ramen måste vara godkänd för LV-reg från fabrik...

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Det är inte bara att strypa ner en hoj, den ska gå att regga in också.
Man kan inte köpa en cross och strypa/sätta dit lampor och regga här i Sverige, ramen måste vara godkänd för LV-reg från fabrik...
Kanske andra regler nu, men folk har ju lyckats regga trimmade moppar som lätt mc för X antal år sen :va

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kanske andra regler nu, men folk har ju lyckats regga trimmade moppar som lätt mc för X antal år sen :va

Skillnaden är att en moped är godkänd för gatbruk, det enda man ändrar med en sådan registrering är ju effekten och klassningen från moped till lätt motorcykel.

flopz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2012
Hoj
Aprillia MX 125
Iaf här i Finland finns det att få registrerade aprilior, lite närmare än Storbrittanien kanske :)

MX
SX

Tack för att du länkade hemsidor. Men är det alltså samma krav på de finska 125:eek:rna och de svenska? I så fall vore det ju ett mycket bättre val, tack!

Last edited:

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Var själv inne på att importera en gatreggad 125:a innan. Men sen när man läste i alla forum m.m. så går detta inte... Kom en massa nya regler nyss vilket omöjliggör det att registerar in en importerad hoj... Tror det var typ hojar innan 05 eller 06 som går, men inte efter det! Glömt en massa, men "Google is your best friend)

PS: Anledning till att det inte finns så många Aprilia MX till salu kan beror på att det finns betydligt bättre val. T.e.x KTM EXC, GasGas EC, Husqvarna sms m.m...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Var själv inne på att importera en gatreggad 125:a innan. Men sen när man läste i alla forum m.m. så går detta inte... Kom en massa nya regler nyss vilket omöjliggör det att registerar in en importerad hoj... Tror det var typ hojar innan 05 eller 06 som går, men inte efter det! Glömt en massa, men "Google is your best friend)

PS: Anledning till att det inte finns så många Aprilia MX till salu kan beror på att det finns betydligt bättre val. T.e.x KTM EXC, GasGas EC, Husqvarna sms m.m...

Husqvarnan och aprilian är väldigt lika i prestanda, fördelen med dessa är ju att du slipper serva hojen hela tiden och framförallt så är du inte mainstream :näsblod

Skickat via Fap-a-talk

flopz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2012
Hoj
Aprillia MX 125
Husqvarnan och aprilian är väldigt lika i prestanda, fördelen med dessa är ju att du slipper serva hojen hela tiden och framförallt så är du inte mainstream :näsblod

Skickat via Fap-a-talk

Precis, är inte jättetaggad på att serva min MC var tjugonde körtimme, letar därför efter en aprilia, men en husqvarna skulle också funka, så länge den är 2-takt, alltså en husqvarna sm125 -07 t.ex väl?

flopz

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2012
Hoj
Aprillia MX 125
http://www.blocket.se/kronoberg/Husqvarna_125_sm_34121509.htm?ca=23_16&w=3
Nu prissänkt från 25000, billigare än såhär blir det nog inte.
Du skulle köpt min -07a, sålde den för 15k :näsblod

Har kikat på den där, den är fräsch! Det enda jag inte gillar med dem där cyklarna är att de är lite för raka och låga vid sadeln. Jag tror inte att man tänker på det när någon sitter på den men det är bara en liten nackdel.

Ja det skulle jag ha gjort :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...