Importera från England, bästa sätt..?

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Letar 1098
Tjena..

Blev rejält sugen på en 1098S som jag hittade i England till rätt pengar.

Har aldrig importerat något fordon förr men vad man hört så skall det vara ganska smidigt när det gäller inom EU.

Jag funderade lite om hur jag skulle gå tillväga med det hela och då jag är noggrann med mina inköp så vill jag gärna se cykeln IRL samt då tänkte köra hem den.

Hojen är i en förort till London och tänkte då efter noggrann granskning göra affär och redan i detta läge behöver jag hjälp med vad som kanske är viktigt att tänka på.. Såklart så förstår jag detta med kodade nycklar, servicebok osv men kanske det finns något annat viktigt papper som jag behöver sen när jag skall registrera den här i Sverige..?

Även så kanske det behövs något speciellt intyg/papper vid gränskontroller osv..?

Min första plan är att ta flyget till London med endast en ryggsäck och sedan ta mig till säljaren och efter köpet är gjort så tänkte jag köra ner till Dover ---> Calais och sen med kanske en övernattning i Tyskland köra hela vägen hem via Danmark och Öresundsbron

Finns det någon form av försäkring jag kan teckna på ett utlandsregistrerat fordon..?

Har ni någon annan bra idé..?

Finns det någon bra färja man kan åka istället..?

Tack på förhand..!

// Peter

XRay

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
BMW K1300S
Viktigaste papperet är V5C (registreringsbeviset) från nuvarande ägare.
I England kan du också köpa via nätet en HPI Check där du kollar fordonet avseende olyckor, stölder, belåning mm.
Tänk på att det finns också en direktfärja mellan Harwich- Esbjerg (Scandilines). Mycket smidigt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO