Importera från usa?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Funderar på att ta hem en porsche cayenne från usa då priserna där är bra mycket lägre och med dagens dollarkurs kan det bli en bra affär. Jag har varit inne på tullverkets hemsida och läst om skattereglerna men jag har inte riktigt allt klart för mig.
Min idé är att skicka den till Gibraltar eftersom man inte betalar någon skatt där (moms). Måste man fortfarande betala tullavigift? I Sverige är den på 105 men jag antar att den är lägre i Gibraltar i vilket fall. Hur som helst, kan man skicka bilen till Gibraltar och på det viset få in din i EU? Tänkte ha den där nere ett tag och sedan ta hem den till Sverige nämligen.
Att importera från annat EU-land innebär ju att man inte behöver betala moms och tull. Kan bli en bra affär om det går att göra på det här viset! Någon som vet? (inte för mycket spekulationer tack)

Den kommer väl fortfarande från USA och du måste kunna visa upp papper på att den tullats och momsats på rätt sätt? Det krävs typ intyg på intullning iaf. Sedan så är det det vanliga, bullerprov och montera sidoblinkers på den.

Den kommer väl fortfarande från USA och du måste kunna visa upp papper på att den tullats och momsats på rätt sätt? Det krävs typ intyg på intullning iaf. Sedan så är det det vanliga, bullerprov och montera sidoblinkers på den.

Ok.. så du menar isf att när jag tar den från gibraltar till Sveige så behöver jag tulla och momsa i Sverige pga. att jag inte har några papper på det? Men jag är lite osäker på just tullen, vet inte riktigt hur det är. Frågan är om man betalar den när den kommer till Gibraltar? Momsen behöver man inte betala i alla fall.

Är du inte tvungen att ha haft bilen reggad i det landet för att det ska funka. Så är det väl med bilar som plockas från USA via Tyskland. Man gör väl någon slags inreggning där och så smiter man undan på det sättet.

Är du inte tvungen att ha haft bilen reggad i det landet för att det ska funka. Så är det väl med bilar som plockas från USA via Tyskland. Man gör väl någon slags inreggning där och så smiter man undan på det sättet.

Ja det var det som var tanken. Men jag vet inte om det är möjligt? Gibraltar är inte med i EU's moms- och tullunion har jag fått höra nu. Dom är endast med i EU via Storbritannien. Det gör saken lite knepigare :/ Tror man måste betala tull och skatt då när jag tar in den till ett annat EU land, Sverige tex. Nästa alternativ blir att ta den till spanien då tror jag... momsen är ju lägre där iaf. Fast frågan är om det är värt besväret då.. den ska ändå till Sverige förr eller senare.
Någon som vet om tullen är 10% i alla EU länder eller endast i Sverige?

Ingen hjälp men jag säger så här: Om det nu vore så enkelt så skulle antagligen flera göra det i dagsläget. Att du skulle vara den första att komma på det tvivlar jag på då många som jobbar med detta gör allt för att undkomma straffskatter/moms om de kan...
Annars ringer du GBG-Performance, de importerar många bilar och vet hur det funkar och kan säkert hjälpa till om du anlitar dem eller dylikt. Hur du än gör så lär det bli billigare än att köpa en redan svensk-reggad.
För övrigt så är Cayenne ruskigt snygg men Audi Q7 är snäppet hetare :D

Fina bilar är det helt klart

bt00046_78550.JPG

cayennemulasaltando.JPG

Ok tack för svaren.

Ingen hjälp men jag säger så här: Om det nu vore så enkelt så skulle antagligen flera göra det i dagsläget. Att du skulle vara den första att komma på det tvivlar jag på då många som jobbar med detta gör allt för att undkomma straffskatter/moms om de kan...
Annars ringer du GBG-Performance, de importerar många bilar och vet hur det funkar och kan säkert hjälpa till om du anlitar dem eller dylikt. Hur du än gör så lär det bli billigare än att köpa en redan svensk-reggad.
För övrigt så är Cayenne ruskigt snygg men Audi Q7 är snäppet hetare :D

Är det blir billigare i Sverige är inte sant. Har räknat nu på alla avgifter, moms (spanien 16%) och tull mm. och slutsumman för en cayenne turbo blev 360.000. Säljs för runt 500.000 på blocket.
Ska försöka med spanien-alternativet iaf!

Import av begagnade bilar från annat EU-land innebär att du inte måste tulla för bilen. Tar du in en bil från USA måste du följdakligen tulla för den. Om du tar in en via till exempel England så ska du betala engelsk tull under förutsättning att du också registrerar bilen i England. Tar du den vidare till Sverige utan att registrera in den i England så får du betala svensk tull. En kollega till mig tig in en bil från Japan via England. Han fick vänta ganska länge på att det skulle ordna sig med alla papper eftersom det dröjde med på och avregistrering i England. Följden blev att han stod med en bil i garaget som han inte kunde registrera eller försäkra i Sverige eftersom bilen ju på papperet inte fanns i Sverige utan var reggad i England. Om det rör sig om en bil som finns helbilsgodkänd i Sverige så är det bara att göra en vägning och registreringsbesiktning och så ska det vara grönt.

Kolla på http://www.nordtrafik.se/ och deras bilkalkyl så ser du lätt vad det skulle kosta att ta bilen direkt till Sverige...

Tänkte mest om du tjänar så pass mycket på allt strul jämfört med att ta
den direkt till Sverige..

Du måste betala tull och moms på bilen. Det är allt.

Ta priset på bilen och multiplicera med 1.37 så får du fram den kostnaden.

Den är det ju såklart frakt och fraktförsäkring samt ev ombyggnad och reg. besiktinging när du kommer hem med den.

Du måste betala tull och moms på bilen. Det är allt.

Ta priset på bilen och multiplicera med 1.37 så får du fram den kostnaden.

Den är det ju såklart frakt och fraktförsäkring samt ev ombyggnad och reg. besiktinging när du kommer hem med den.

Njae... Inte riktigt va?
Han måste ju tulla och momsa frakten också...

Enda han ska behöva fixa på den bilen är blinkers fram och bak samt tejpa
över mph på mätaren. OM det finns km/h annars måste man byta mätartavlan..
Blinkers fixar man med släpblinkers och dubbelhäftande tejp...
:D

Njae... Inte riktigt va?
Han måste ju tulla och momsa frakten också...

Enda han ska behöva fixa på den bilen är blinkers fram och bak samt tejpa
över mph på mätaren. OM det finns km/h annars måste man byta mätartavlan..
Blinkers fixar man med släpblinkers och dubbelhäftande tejp...
:D

Nej.

Tull betalas på varor och inte tjänster. Och ang. moms på frakten är det självklart att den finns om frakten betalas från sverige men den ingår ju i fraktpriset så det behövs knappast tas upp som "ytterligare en kostnad" i det jag skrev.

Nej.

Tull betalas på varor och inte tjänster. Och ang. moms på frakten är det självklart att den finns om frakten betalas från sverige men den ingår ju i fraktpriset så det behövs knappast tas upp som "ytterligare en kostnad" i det jag skrev.

Syjunta :D, han måste fortfarande momsa och tulla bilen, frakten måste han momsa för (bättre?:D)och jag kan garantera att den inte ingår i något pris.
Möjligtvis om man kör med ett svenskt företag och får dom att ta hand om
allting... Alla dom gånger jag har plockat bildelar från USA så har jag då fått
momsa själv för frakten... Inkl. 4 fälg och 8 däck taget med Nordtrafik...
Det är den totala kostnaden som man momsar för del+frakt..
Annars har staten lurat mig dom senaste 12 åren...
Nog för att dom konstant försöker lura mig av mig pengar i form av böter
och räkningar men inte just där.. :D

Om du ska lägga ner så mycket tid på det kan du väl lika gärna flytta hit ett tag och ta med den hem som flyttgods?

Finns det någon gräns på hur många bilar man får ta med sig när man flyttar?
Tror antalet är begränsat till vad som anses rimligt för hushållets behov, eller något liknande.

Edit: www.vv.se
Dessutom ska transportmedlet prövas så att det inte överstiger de behov som ägaren och ägarens hushåll har. Transportmedlet ska begagnas här i landet av ägaren eller medlem av ägarens hushåll.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick