Importera hoj från Tjeckien?

Cedervall

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Hoj
00, Suzuki GSX600F
Hejsan!

Har en resa inbokad till Tjeckien i maj och eftersom jag går i köptankar funderar jag på om det är värt att kanske köpa något där?
Kommer åka tillsammans med tjejens släkt och då hennes far är därifrån kommer språket inte bli ett problem.

Någon som har erfarenhet att köpa därifrån? Vet någon sida som har beg hojar typ blocket?

Eller är det vettigare att ta en till resa och åka till England, Italien eller Tyskland?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det var ju en udda grej. :va

Är hojarna billigare i Tjeckien då?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
www.motoinzerce.cz

Vet ett par stycken racinghojar som köpts från Tjeckien. Gathojar vet jag inte.

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jag köpte min förra hoj i Tjeckien, 2011. Det var lite meckigare än att köpa från tyskland då hojen måste skrivas över till den nya ägaren genom ett besök hos deras transportstyrelsekontor. Detta ska den nuvarande ägaren göra. Men det är inget problem om du har några dagar på dig och säljaren/butiken är med på noterna. Fanns en riktigt bra sajt för beghojar, ska se om jag hittar adressen. Vissa hojar var det riktigt bra priser på och jag sparade runt 20 loppor på köp där jämfört med här hemma.

EDIT: tipmoto.cz

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag köpte min förra hoj i Tjeckien, 2011. Det var lite meckigare än att köpa från tyskland då hojen måste skrivas över till den nya ägaren genom ett besök hos deras transportstyrelsekontor. Detta ska den nuvarande ägaren göra. Men det är inget problem om du har några dagar på dig och säljaren/butiken är med på noterna. Fanns en riktigt bra sajt för beghojar, ska se om jag hittar adressen. Vissa hojar var det riktigt bra priser på och jag sparade runt 20 loppor på köp där jämfört med här hemma.

EDIT: tipmoto.cz

Tipmoto.cz säger du, här i polen har vi otomoto.pl ;)
Det funkar på exakt samma sätt här i polen då som i Tjeckien. man måste gå till ett registration-office och skriva över sig som ägare.

Här i polen funkar det så att efter att man reggat hojen i annat land måste man åka tillbaka med nya reg papper som bevis så man kan avregistrera den ifrån polen, hur funkade det med Tjeckien för dig? Det kan ju vara värt o tänka på i alla fall :va

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nope, inget behövde göras efter den var tillfälligt reggad på mig.

Gött! skall se ifall jag ska ta o importera min hoj till hösten, tänkte köra den en säsong till med fördelaktigare försäkring =) Skall göra en tråd sedan i så fall om hur man går tillväga vid import ifrån Polen =)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring