Importera hoj från tyskland

truekongo

yepp o
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
hornet
Tänkte kolla om det finns något intresse för att samåka ner till tyskland för att handla hoj?

Ska köpa hoj till denna säsong och känner för att importera en motorcykel dels för att det finns mer att välja bland och att man kanske kan tjäna några kronor på det också, sen kan det ju även bli en trevlig liten resa :fyllisar

Sen e det ju att man inte kan någon tyska alls! :gnissla så någon som har varit där förut o vet vad det handlar om hade ju varit optimalt att kunna samåka med :)

Så om någon tycker det låter som en bra ide säg till så kan man börja snacka om det lite smått... snart e våren här ju!! :banana

----------------------------------

Ja det verkar ju finnas några personer här på forumet som vill till tyskland o handla hoj :tummenupp

Så nästa steg e ju att planera en sådan o få det att gå ihop så bra som möjligt :rolleyes:

Alla ni som är intresserade skriv när ni vill åka, om ni hittat nån cykel, var den finns osv.

Måste få in info från alla som vill med :)

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag funderar också allvarligt på att sticka ner till Tyskland och inhandla en tvåhjuling.

Hur mycket kostar det att få in den i Sverige..?

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Swish skrev:
Jag funderar också allvarligt på att sticka ner till Tyskland och inhandla en tvåhjuling.

Hur mycket kostar det att få in den i Sverige..?

Tar du den på släp hem , så kostar det nada ! Så länge den är begagnad vill säga.... 6 mån o 600 mil.

Sen är det bara att regbesiktiga i Sverige... Inga mer kostnader. Ca 1900:- för regbesiktning o frakten hem beror ju på hur långt ner i Tyskland du hämtar den...

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Folkezx9r skrev:
Tar du den på släp hem , så kostar det nada ! Så länge den är begagnad vill säga.... 6 mån o 600 mil.

Sen är det bara att regbesiktiga i Sverige... Inga mer kostnader. Ca 1900:- för regbesiktning o frakten hem beror ju på hur långt ner i Tyskland du hämtar den...

Nämen så bra.. Då vill jag definitivt ner till Deutschland och hämta en :)

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GsxR 1000 k9
Folkezx9r skrev:

du måste teckna en tillfällig försäkring också.. bilens försäkring gäller inte mc på släp man måste ha en separat försäkring på allt som kan ha det..ex MC

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Gurra Gixxer skrev:
du måste teckna en tillfällig försäkring också.. bilens försäkring gäller inte mc på släp man måste ha en separat försäkring på allt som kan ha det..ex MC

Men den har man bara nytta av om man skulle lyckas med att få den att trilla? Har man ändå tänkt att köra halvförsäkrat senare har det väl ingen större betydelse, eller?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Allt som någon överhuvudtaget kan vilja veta om tysklandsimport, plus en hel del som ingen någonsin kommer att vilja veta, har redan skrivits i tidigare trådar. Sök.

Utöver det - satsa om möjligt på skåpbil istället för släp. Billigare på färjan, mindre bränslekostnad, köra fortare, hojen mer skyddad både vid färd och ev. raster.

Renå

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
Superseven
Funderar också på att hämta ny. Skall bara ha den gamla såld. Min nuvarande hämtade jag i skåpbil. Grymt smidigt. Ingen som ser vad det är, går att köra fort och står skyddat när man rastar/övernattar.
Kan rekommenderas!

plt-sthlm

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
gixer 1000
Har handlat bilar från tyskaland i massa år och lärt mig att berlin inte är någonstans man ska åka om man inte vill bli blåst!!
lycka till med hojköpandet... de finns mycket att välja på :)

Gick med
1 Dec 2004
Hoj
r1...
tja

Jag ar pa :)

jag har aven en lastbil som vi kan transportera pa men tyvar sa kan jag inge tyska och har inge c kortkort. :confused:

men om nagan har c kort sa loser det sig :banana

Vad sager ni?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
fireblade_ skrev:
tja

Jag ar pa :)

jag har aven en lastbil som vi kan transportera pa men tyvar sa kan jag inge tyska och har inge c kortkort. :confused:

men om nagan har c kort sa loser det sig :banana

Vad sager ni?

Om ni kör in om Skåne och tar båten härifrån så är det ju lugnt för mej.. :)

Simpatico

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Xj600
Folkezx9r skrev:

Kostar det extra om den inte räknas som beg? gått mindre än 600 mil. Gäller samma regler vid privatimport som för en firma som importerar cyklar och säljer?

Edit: Stavfel

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
Simpatico skrev:
Kostar det extra om den inte räknas som beg? gått mindre än 600 mil. Gäller samma regler vid privatimport som för en firma som importerar cyklar och säljer?

Edit: Stavfel

Ja. Om cykeln inte har gått 600mil och är minst 6månader gammal åker första ägaren på den på svensk moms.

truekongo

yepp o
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
hornet
Så det finns lite folk som är intresserade.. så bra :)

Frågan e bara hur man ska organisera en samåkning, hur många som får plats, om man ska ta lastbil (som någon sa att han hade tillgång till), skåpbil eller med vanligt bilsläp ??

Ni som e intresserade när vill ni åka om det skulle bli av??
För min del så hade det passat bra i slutet av mars nån gång.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Tja jag har lastbilskort (alla behörigheter) då jag själv inte är i behov av någon hoj, jag har ju redan köpt en, så skulle jag kunna tänka mej att köra lastbilen dit o hem mot ett gäng backar öl, mvh peter

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln