Importera hoj ifrån Italien

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld, MC-time-out???
Som rubriken lyder: Vilka papper/dokument samt andra aspekter måste finnas/omhändertas för att man ska kunna rega in en importera en hoj ifrån Italien?

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Det är ju ett eu-land så samma papper som man behöver ha från Tyskland, det alltid så viktiga briefet. Annars behövs väl inte mer? Någon?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är ju ett eu-land så samma papper som man behöver ha från Tyskland, det alltid så viktiga briefet. Annars behövs väl inte mer? Någon?

Briefe är väldigt tyskt, både till namn, användningsområde och syfte.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Inget annat än det som listas på VV´s hemsida för import av fordon från EU-land, dvs. EU-helfordonsgodkännade + registreringspappren.

Har en polare som tagit hem både ny alfa och ny Ducce från Italien utan problem med dessa 2 papper.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det är väldigt mångabilliga hojar i italien som är ute på mobile bla.
tyvärr så vill många ha handpeng och finns INTE i verkligheten.kolla om säljaren har fler motorcykel ,annonser ute ex.
har nog råkat ut för 10 talet hojar som inte funnits i praktiken i det landet.
och vägra western union för man kan ta ut pengar där ändå.
om den finns så kolla att den har haft ett itialienskt regnr i papperna.be de maila scanningar på briefet är mitt tips.det tar 12 timmar ungefär att köra upp den från italien om du flyger ner om du har skidor till den:)

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld, MC-time-out???
det är väldigt mångabilliga hojar i italien som är ute på mobile bla.
tyvärr så vill många ha handpeng och finns INTE i verkligheten.kolla om säljaren har fler motorcykel ,annonser ute ex.
har nog råkat ut för 10 talet hojar som inte funnits i praktiken i det landet.
och vägra western union för man kan ta ut pengar där ändå.
om den finns så kolla att den har haft ett itialienskt regnr i papperna.be de maila scanningar på briefet är mitt tips.det tar 12 timmar ungefär att köra upp den från italien om du flyger ner om du har skidor till den:)

Hojen finns redan i Sverige men är inte inregad. Jag skulle stå för inregningen
enligt säljaren så därav frågan. Räknar jag rätt om summan för att få hojern körklar är ca 2000:- (utan försäkring, påställningavgift)?

Vilka fallluckor kan det finnas?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mobile är väl bra men det finns mkt skumma hojar där!

Det är även lätt att säga att all info finns på vägverket men man bör aven ta reda på vad dokumenten heter på hemspråket annars kan man nog bli snuvad på det mesta! Tänk även på att få länder har något som kallas för "i god tro" som finns i Sverige!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hojen finns redan i Sverige men är inte inregad. Jag skulle stå för inregningen
enligt säljaren så därav frågan. Räknar jag rätt om summan för att få hojern körklar är ca 2000:- (utan försäkring, påställningavgift)?

Vilka fallluckor kan det finnas?

TARGA heter det italienska regbeviset, kolla bara att targans chassinummer överrensstämmer med hojens, detta dokument skall räcka:tummenupp

vad det för hoj förresten? varför ombesörjer inte säljaren en regbesiktning???

Last edited:

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld, MC-time-out???
TARGA heter det italienska regbeviset, kolla bara att targans chassinummer överrensstämmer med hojens, detta dokument skall räcka:tummenupp

Tackar för hjälpen.

Jag nämde, 2 ggr tom, att han kunde regga den och jag skulle stå för kostnaden.
Efter 2:a gången la han på luren så det är tveksamt om man ska göra en affär med en sån otrevlig attityd men priset är lockande.

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Tackar för hjälpen.

Jag nämde, 2 ggr tom, att han kunde regga den och jag skulle stå för kostnaden.
Efter 2:a gången la han på luren så det är tveksamt om man ska göra en affär med en sån otrevlig attityd men priset är lockande.

Hässleholm?

En säljare kanske inte vill ha en massa hojjar reggade på sig för att kunna fiffla lite svart.

Som tidigare nämnt så är reg beviset från Italien det ENDA som krävs förutsatt att fordonet är typgodkänt och i orginalskick. Kostnad för reg bes ca 2020:-

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld, MC-time-out???

Jepp...

Hässleholm?

En säljare kanske inte vill ha en massa hojjar reggade på sig för att kunna fiffla lite svart.

Som tidigare nämnt så är reg beviset från Italien det ENDA som krävs förutsatt att fordonet är typgodkänt och i orginalskick. Kostnad för reg bes ca 2020:-

Dum fråga kanske men hur vet man att fordonet är typgodkänt?

Jag har inga problem att betala 2000:- utan är lite misstänksam om det finns någon fall-lucka.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Jepp...

Dum fråga kanske men hur vet man att fordonet är typgodkänt?

Jag har inga problem att betala 2000:- utan är lite misstänksam om det finns någon fall-lucka.

är det från rudi i Hässleholm du ska handla så kan jag rekomendera honom. har köpte en hoj där och har en kompis som köpte sin andra hoj där. inga problem alls och han har firma. dock i Belgien. Du ska ha carta di circolazione. det viktiga är att detta paper är stämplat (export) sedan är det bara att regbesiktiga. kostar 1700 ca.

Last edited:

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld, MC-time-out???
är det från rudi i Hässleholm du ska handla så kan jag rekomendera honom. har köpte en hoj där och har en kompis som köpte sin andra hoj där. inga problem alls och han har firma. dock i Belgien. Du ska ha carta delacrkulatione (edit:stavning) sedan är det bara att regbesiktiga. kostar 1700 ca.

Jepp igen...Låter bra..hmmm..kanske iallafall....:confused:

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200

Targa betyder inte regbeviset, targa betyder "Skylt".

Regbeviset = certifico di circolazione (kallas också libretto/carta di circolazione).

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Targa betyder inte regbeviset, targa betyder "Skylt".

Regbeviset = certifico di circolazione (kallas också libretto/carta di circolazione).

åh fan ber om ursäkt, kollade bara på mitt gamla regbevis på en hoj som var importerad från italien, jag har även ett dokument som heter certificato di proprieta, vad e det för ngt? ser det nu när jag tittar på regbeviset igen att det står certifico di circolazione:tummenupp fel av mig:huvet

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tänk även på att få länder har något som kallas för "i god tro" som finns i Sverige!

Förutom att du sedan ett tag tillbaka inte kan åberopa "god tro" om det visar sig att hojen du köpt är stulen. :fakta Att slarva med bakgrundskollen straffar sig numera även i Sverige :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring