Importera hoj ifrån Italien

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jepp...



Dum fråga kanske men hur vet man att fordonet är typgodkänt?

Jag har inga problem att betala 2000:- utan är lite misstänksam om det finns någon fall-lucka.

Det ska sitta en liten skylt med ett E-nr tror jag. Eller något..

Han i Hässleholm har fina cyklar, jag impulsköpte en där förra vintern. Den var i superfint skick.
 

Boogieman

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2008
Ort
örebro
Hoj
ZX 10 R -06
Ser att många har mkt TROR svar här angående import från italien .
Nr 1 :kolla Targa/Libretta (reghandlingar) med
chassienr,modell,EU-godkännande.

Nr 2: Om du har möjlighet att få kopia på reghandlingar innan köp, kolla med bilprovningen så hojen inte är stulen eller stöldanmäld i italien då det är vanligt att hojar/bilar kan vara klonade . så kommer du med en sån hoj till bilprovningen så ryker den (hämtas av polis) och DU blir den som blir ansvarig för hur den hamnat här!

Nr 3: Du ska se till att du har ett kvitto från den du köper hojen att den är fullbetald och avanmäld i italien + att om den kommer från en firma i italien är du momskyldig den vid registrering i sverige.Kanske därför den säljs svart om handlare har lyft italiensk moms på hojen.

Nr 4: nu 4 februari 2008 införs en ny importlag i sverige som försvårar registrering p.g.a många stulna fordon , momslyft . Det kan läsas om på vägverkets sida.

Hoppas detta hjälpa dig . Ett råd bara.....

Om du nu har bestämt dig att köpa import hoj från italien så ska du veta att de mesta hojarna är skruvade från JUST italien så vad köper du? jo en hoj som gått ca 3 dubbelt som motsvarande här i sverige . Okej ..den är billigare men oftast dyrare i längden . Italien har en kör period året om och dom VERKLIGEN kör sina hojar . Deras minimum körsträcka är ca 2000 mil/år med hoj så en 2007 ser bra ut för den har ingen ålder och hinner inte bli så repad o ful som en svensk hoj skulle bli då det tar ngra år att slita den lika. Delar byts ju så det märker du inte på.Kolla skador på hojen o minsta tvekan köp inte.Service-böcker finns att köpa så förlita dig inte på det.

Vill bara säga att jag är för import av fordon till sverige och inte emot. Alla pengar som kan tjänas och som styr ner priserna för svensken är en god tanke!

Om du har ngt du vill fråga angående import kan du/ni PMa mig.

LYCKA TILL !!!
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Ser att många har mkt TROR svar här angående import från italien .
Nr 1 :kolla Targa/Libretta (reghandlingar) med
chassienr,modell,EU-godkännande.

Nr 2: Om du har möjlighet att få kopia på reghandlingar innan köp, kolla med bilprovningen så hojen inte är stulen eller stöldanmäld i italien då det är vanligt att hojar/bilar kan vara klonade . så kommer du med en sån hoj till bilprovningen så ryker den (hämtas av polis) och DU blir den som blir ansvarig för hur den hamnat här!

Nr 3: Du ska se till att du har ett kvitto från den du köper hojen att den är fullbetald och avanmäld i italien + att om den kommer från en firma i italien är du momskyldig den vid registrering i sverige.Kanske därför den säljs svart om handlare har lyft italiensk moms på hojen.

Nr 4: nu 4 februari 2008 införs en ny importlag i sverige som försvårar registrering p.g.a många stulna fordon , momslyft . Det kan läsas om på vägverkets sida.

Hoppas detta hjälpa dig . Ett råd bara.....

Om du nu har bestämt dig att köpa import hoj från italien så ska du veta att de mesta hojarna är skruvade från JUST italien så vad köper du? jo en hoj som gått ca 3 dubbelt som motsvarande här i sverige . Okej ..den är billigare men oftast dyrare i längden . Italien har en kör period året om och dom VERKLIGEN kör sina hojar . Deras minimum körsträcka är ca 2000 mil/år med hoj så en 2007 ser bra ut för den har ingen ålder och hinner inte bli så repad o ful som en svensk hoj skulle bli då det tar ngra år att slita den lika. Delar byts ju så det märker du inte på.Kolla skador på hojen o minsta tvekan köp inte.Service-böcker finns att köpa så förlita dig inte på det.

Vill bara säga att jag är för import av fordon till sverige och inte emot. Alla pengar som kan tjänas och som styr ner priserna för svensken är en god tanke!

Om du har ngt du vill fråga angående import kan du/ni PMa mig.

LYCKA TILL !!!

Är det inte värre med dom som LÅTSAS veta? Jag väntar med en olidlig spänning på en källhänvisning på dina minimum 2000 mil/år. Sen trodde jag att det var brukandet av en sak (alltså körsträckan) och INTE tiden den har stått i garage som gjorde en sak repig och ful?
 

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR100RR-08
Två sjysta sidor att leta beggade hojar i italien.

www.moto.it
www.motosupermarket.it

Kan va problem att hitta söksidan om man inte kan italienska, som jag.. men efter endel letande hittade jag sökfunktionen under rubriken ricerca avanzata = avancerad sökning

Bra priser.. lurigt o veta om det är sanning bakom annonserna bara, så jag brukar bara söka på företagsannonser..

Kanske till användning för nån... lycka till :tummenupp
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Ser att många har mkt TROR svar här angående import från italien .
Nr 1 :kolla Targa/Libretta (reghandlingar) med
chassienr,modell,EU-godkännande.

Nr 2: Om du har möjlighet att få kopia på reghandlingar innan köp, kolla med bilprovningen så hojen inte är stulen eller stöldanmäld i italien då det är vanligt att hojar/bilar kan vara klonade . så kommer du med en sån hoj till bilprovningen så ryker den (hämtas av polis) och DU blir den som blir ansvarig för hur den hamnat här!

Nr 3: Du ska se till att du har ett kvitto från den du köper hojen att den är fullbetald och avanmäld i italien + att om den kommer från en firma i italien är du momskyldig den vid registrering i sverige.Kanske därför den säljs svart om handlare har lyft italiensk moms på hojen.

Nr 4: nu 4 februari 2008 införs en ny importlag i sverige som försvårar registrering p.g.a många stulna fordon , momslyft . Det kan läsas om på vägverkets sida.

Hoppas detta hjälpa dig . Ett råd bara.....

Om du nu har bestämt dig att köpa import hoj från italien så ska du veta att de mesta hojarna är skruvade från JUST italien så vad köper du? jo en hoj som gått ca 3 dubbelt som motsvarande här i sverige . Okej ..den är billigare men oftast dyrare i längden . Italien har en kör period året om och dom VERKLIGEN kör sina hojar . Deras minimum körsträcka är ca 2000 mil/år med hoj så en 2007 ser bra ut för den har ingen ålder och hinner inte bli så repad o ful som en svensk hoj skulle bli då det tar ngra år att slita den lika. Delar byts ju så det märker du inte på.Kolla skador på hojen o minsta tvekan köp inte.Service-böcker finns att köpa så förlita dig inte på det.

Vill bara säga att jag är för import av fordon till sverige och inte emot. Alla pengar som kan tjänas och som styr ner priserna för svensken är en god tanke!

Om du har ngt du vill fråga angående import kan du/ni PMa mig.

LYCKA TILL !!!

ok

nr 1: fel, du behöver bara carta di circolazione

nr 2: fel, du går med säljaren till provinsens "vägverk, DMV" eller vad det kallas. här kollas papprena upp samtidigt som de stämplas för export.

nr 3: du behöver inget kvitto. vid besiktning behövs endast carta di circolazione.

pungt:D

4: --------------
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Hej,

Instämmer med tidigare...

Jag har precis reggat en italien importerad RSV 1000 och jag hade kvitto på att den var betald samt certifico di circolazione ellre carta de circolazione tror jag det stod.

Carta de circolazione var det enda dom kolla på besiktningen, inget annat.

Var noga med att kolla att den är avanmäld/avregistrerad i Italien med stämplar och allt. Det ska va det sista stämpeln i carta det circolazione.

Lycka till

Det ska stå något med anulata (betyder avanmäld)
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top