Importera krockad hoj nyare än 01 från Tyskland

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tanken är att ta hem en lätt krockad hoj med kåpor som är borta eller trasiga. Hojen ska besiktigas och köras som streetfighter utan kåpor i Sverige sen. Vilka papper behöver jag från Tysken jag handlar av så man inte åker på något krångel för att den är krockad osv?

Måste hojen vara i minsta detalj i originalskick för att jag ska kunna besiktiga den i Sverige sen? En 01a eller nyare är ju helfordonsgodkännd och detta innebär väl att jag måste ha precis varenda grej original på hojen. Dvs jag kan inte komma inte på regbesiktningen med crosstyre och utan kåpor? Alltså måste jag ha en hoj med alla kåpor original, styre osv för att kunna regbes i Sverige?
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
WestW skrev:
Måste hojen vara i minsta detalj i originalskick för att jag ska kunna besiktiga den i Sverige sen? En 01a eller nyare är ju helfordonsgodkännd och detta innebär väl att jag måste ha precis varenda grej original på hojen. Dvs jag kan inte komma inte på regbesiktningen med crosstyre och utan kåpor? Alltså måste jag ha en hoj med alla kåpor original, styre osv för att kunna regbes i Sverige?

Japp den måste va 100% orginal!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
KFZBrief och Fahrzeugschein ska du ha med dig hem. Hojen maste vara original, men om besiktningsmannen ar okunnig sa maste han kunna se att det inte ar original alternativt lasa pa KFZbrief:et. Tyskarna maste ha alla andringar "eingetragen", dvs slip-on och annat ska besiktas och sedan skrivs det in i brevet. Ar det andringar som besiktningsmannen inte kan se ar det vart en risk, i alla andra fall kan de krava aterst'llande till originalskick...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Wiseguy skrev:
Går det inte regga den som ombyggt fordon ?
Det blir svårare när det gäller import men det borde ju gå eller ?
Jo, det ar mojligt, maste visst besikta forst hos SFRO, och sedan regbesikta, klart gorligt! Holl pa att aka pa det da jag tog in min (pga annan sving som var inskriven i KFZBrief).
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jobbigt. Då är det alltså ett krav att ha alla kåpor osv innan man kan regbes i Sverige.

Man ska alltså passa sig för att det ska stå grejer i KFZbrief:et?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
WestW skrev:
Man ska alltså passa sig för att det ska stå grejer i KFZbrief:et?
Jupp, det kikar SBP efter, och då är det inte original längre... Jag lyckades argumentera bort flatslideförgasarna, dämparna var original men i brevet stod det slip-on, så det kom jag undan med, sen missad/orkade han inte med den ändrade svingen :tummenupp. Tyskarna måste t.o.m skriva in om de byter däck till annat fabrikat, men det tror jag SBP skiter i.
 

Bill G

"A tribute to Goatse"
Gick med
10 Mar 2003
Ort
solna
Hoj
KTM
WestW skrev:
Jobbigt. Då är det alltså ett krav att ha alla kåpor osv innan man kan regbes i Sverige.

Man ska alltså passa sig för att det ska stå grejer i KFZbrief:et?


Jag regbesiktigade iaf min Kawa utan sidokåpor. Detta pga överhängande riska att pajja dessa när man lyfter upp och ner från släpet. Inga frågor ställdes dock men mycket beror nog på VAR du besiktar.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Bill G skrev:
Jag regbesiktigade iaf min Kawa utan sidokåpor. Detta pga överhängande riska att pajja dessa när man lyfter upp och ner från släpet. Inga frågor ställdes dock men mycket beror nog på VAR du besiktar.

Jag har alltid otur så sånt skulle inte funka för mig. Tanken var att komma in med en hoj helt utan kåpor och det är alltså kört med det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top