importera monkeybike från finland?

karlE

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
umeå
Hoj
fiddy
har hölrt att dom är jättevanliga där..nån som vet nån hemsida typ, finska-blocket eller nåt? har letat men hittar inget..

hoppas jag postade på rätt ställe nu.
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
"ostetaan suzuki r tai joku muu boket bike" = köpes suzuki r eller någon annan pocket bike, dvs annonsen är ingen säljes utan köpes.

Men visst, en minigixxer vore rätt kul.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
MarcusG skrev:
2092802 "ostetaan suzuki r tai joku muu boket bike" = köpes suzuki r eller någon annan pocket bike, dvs annonsen är ingen säljes utan köpes.

Men visst, en minigixxer vore rätt kul.
Sorry, kan ingen finska.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hittade en Suzuki R, eller minigixxer på Huutiset.fi ( stavfel ?) efter en jävla massa krångel och språkförbistringar. Åkte o hämtade den en fin majdag och sålde den sen till Maxatracing.com i Kärrtorp.

Monkeys i Finland är ofta fullständigt nerkörda, iaf de jag tittade på.
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Menar du kanske Huuto.Net ?

Finns en del mopeder där, men det är en auktionssida, inte som blocket.

Finns många nerkörda monkeys. Men finns också bra.
Samma gäller i alla länder.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
MarcusG skrev:
2100125 Menar du kanske Huuto.Net ?

Finns en del mopeder där, men det är en auktionssida, inte som blocket.

Finns många nerkörda monkeys. Men finns också bra.
Samma gäller i alla länder.


Jo jag menar Huuto.net

Såhär ligger det till. Monkeyhojar är en vanlig syn i finland som du säkert vet, och eftersom den är så vanlig och används dagligen av sina brukare så slits de mera. Dessutom verkar inte finnarna vara så mycket för att putsa & styla eftersom det finns så mycket mattsvart rostigt skit rent ut sagt.

De allra flesta Monkeys i Sverige ägs och körs av entusiaster, med några hundra mil på mätaren och ett strålande orginalskick.

De Monkeys som är risiga i Sverige är ofta importerade....från Finland.

Så lite skillnad är det mellan våra länder, och jag har letat ganska ordentligt.
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Nu tycker jag att du tar i lite.
Finnarna sköter sina hojjar bra, men det finns individer som inte orkar bry sig. Samma gäller oberoende vilket land du kikar på.

Att speciellt monkeybikes skulle vara i uselt skick kan bra stämma, då de har rätt många år på nacken. Det går numera inte heller att registrera nya monkeybikes i Finland pga att de är för små, så det gör att importen av nya delar delvis håller på att minska då monkeys bara minskar och minskar. Delarna som finns till monkeys är väldigt dyra i förhållande till andra gamla mopeder, så alla 15-åringar vill knappast lägga en massa pengar på dem heller. T.ex. CDI-box går på ca 600 euro. För det får du en nygammal moped.

Fjortisarna här verkar inte heller vara lika moppefuckos som i sverige, utan sysslar med vettigare saker istället. Kanske det också är en bidragande orsak?

Tittar du på lite större hojjar och deras skick, kommer du nog att märka att de ligger på samma nivå som i sverige.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
MarcusG skrev:
2110143 Nu tycker jag att du tar i lite.
Finnarna sköter sina hojjar bra, men det finns individer som inte orkar bry sig. Samma gäller oberoende vilket land du kikar på.

Att speciellt monkeybikes skulle vara i uselt skick kan bra stämma, då de har rätt många år på nacken. Det går numera inte heller att registrera nya monkeybikes i Finland pga att de är för små, så det gör att importen av nya delar delvis håller på att minska då monkeys bara minskar och minskar. Delarna som finns till monkeys är väldigt dyra i förhållande till andra gamla mopeder, så alla 15-åringar vill knappast lägga en massa pengar på dem heller. T.ex. CDI-box går på ca 600 euro. För det får du en nygammal moped.

Fjortisarna här verkar inte heller vara lika moppefuckos som i sverige, utan sysslar med vettigare saker istället. Kanske det också är en bidragande orsak?

Tittar du på lite större hojjar och deras skick, kommer du nog att märka att de ligger på samma nivå som i sverige.


Du vurmar för ditt land, inget fel med det, jag är själv halvfinne. Men att finnarna är mer inne på bruksskick än Svenskarna är ingen hemlighet vad du än säger :tungan

Tex: Finska Bomber Weekend, mycket mattsvarta risiga hojar.

Hojutställningen i Svenska Socitetsparken i Norrtälje, alltid mycket finnar, alltid rätt så häckiga hojar. Dock inte utan charm.

Sen har jag letat mycket moppar i Finland och de flesta är i dåligt underhållet skick, det bara är så.
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Som jag sade, fjortisarna har annat att tänka på än att deras gamla moppar skall se fina ut.
Däremot de som mer seriöst håller på med MC som hobby sköter nog sina hojjar. Men visst, det finns undantag vart man än åker.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
MarcusG skrev:
2110280 Som jag sade, fjortisarna har annat att tänka på än att deras gamla moppar skall se fina ut.
Däremot de som mer seriöst håller på med MC som hobby sköter nog sina hojjar. Men visst, det finns undantag vart man än åker.

Haha, du är rolig, vägra se sanningen i vitögat?

SJÄLVKLART finns det undantag, det finns ALLTID undantag på ALLT men i allmänhet kör Finnarna risigare, mer bruksmässiga fordon.

Miniblinkers och blank lack verkar inte lika viktigt.

Vad har finska fjortisar att tänka på som Svenska inte har?
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Visst, håller med dig.

Stämmer att finnarna kör med risigare fordon än svenskarna, det beror till stor del av att vi får betala rätt trevligt med skatt för alla fordon vi tar in i landet, oberoende om de är nya eller gamla. Då blir också fordonen i affärer rejält dyrare.

För mig är det viktigaste att komma från punkt A till B. Ser fordonet bra ut är det bara plus.

Tråden verkar ha spårat ur lite, men nu verkar de flesta argument vara besvarade så vi kan kanske återgå till topic?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
MarcusG skrev:
2110623 Visst, håller med dig.

Stämmer att finnarna kör med risigare fordon än svenskarna, det beror till stor del av att vi får betala rätt trevligt med skatt för alla fordon vi tar in i landet, oberoende om de är nya eller gamla. Då blir också fordonen i affärer rejält dyrare.

För mig är det viktigaste att komma från punkt A till B. Ser fordonet bra ut är det bara plus.

Tråden verkar ha spårat ur lite, men nu verkar de flesta argument vara besvarade så vi kan kanske återgå till topic?


Skönt att vi är överens då :tummenupp

Detta är ju ingen direkt tråd som lockar många, så inom detta smala ämne, dvs import från Finland så tycker jag att vi diskuterar ganska revelanta ämnen här.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top