sandstream
Guest
I en annan tråd diskuterade vi importerade däck, dvs däck som inte köps av återförsäljare i Sverige, men den aktuella tråden kändes inte som den bästa platsen för detta.
Som jag skrev där har jag kontaktat några stora tillverkare av däck och fått svar på min frågor angående de däck som importeras till Sverige, tex via tyska nätbutiker.
Anledningen till att jag ställde frågorna är att det under många år har snackats om att alla billiga däck som köps från tex Tyskland är importerade från Asien, Syd Amerika etc och inte alls avsedda för vårt svenska klimat.
Om vi börjar med Michelin så svarar en person på deras svenska huvudkontor så här:
Jag kan inte uttala mig för andra däcktillverkare eftersom alla har olika policy när det gäller tillverkning av däck för olika länder eller rättare sagt olika kontinenter, men för Michelin gäller det att om ett däck som du köper i Sverige, Tyskland eller ex.vis Japan har samma specifikation, dvs samma dimension, namn, load och speedindex, etc så är det samma däck och kan då användas i de länder där detta däck säljs.
Men eftersom förhållandena och kraven på däck varierar mellan olika länder eller kontinenter så utvecklar och tillverkar vi däck på tre olika kontinenter, Europa, Nord Amerika och Asien.
För var och en av dessa kontinenter så utvecklar vi däck som skall vara optimerade för de förhållanden eller användningsområden som gäller där, vilket gör att många av de däck som vi utvecklar och tillverkar i ex.vis för SydAmerika eller Asien kan inte användas i Europa då de har optimerats för ex.vis klara körning på mycket dåliga vägar och dessa däck har då p.g.a en mycket hård gummiblandning i slitbanan inte de egenskaper som vi kräver här i Europa när det gäller våtgrepp eller komfort.
Dessa däck har då ett namn som är unikt för just det land eller område där de säljs för att inte kunna förväxlas och säljas på andra områden.
Men andra däck som ex.vis Michelin Pilot Sport PS2 som är avsett för snabba högprestandabilar på bra vägar säljs i princip i hela världen.
Så, för att återgå till din fråga så är det normalt inga problem att köpa ett däck i ex.vis Tyskland om det har samma specifikation som det motsvarande däcket här i Sverige, men tyvärr så är det så att det finns en importmarknad där det via Internet eller däckhandeln kommer in däck som inte är avsedda för Sverige eller Europa.
I ett flertal fall har det hänt att konsumenter köpt däck oftast billigt men i tron att det är samma Michelin kvalitet som de är vana vid, men som sedan har visat sig vara i princip livsfarliga vid användning vid vått väglag. Självklart är dessa däck av högsta Michelin kvalitet för de förhållanden som gäller i de länder där de säljs men inte här där förhållanden och krav är totalt annorlunda, och därför så marknadsför och säljer vi inte dessa däck här.
Så en bra tumregel om man är osäker kan vara att alltid kolla på respektive däcktillverkares hemsida eller i produktblad att de däck man tänker köpa marknadsförs och säljs här i Sverige.
Många gånger så kan det också vara så att det på denna importmarknad säljs däck som är av en äldre generation än den som säljs via det vanliga återförsäljarnätet vilket inte innebär att det är ett dåligt däck, men kanske då saknar de egenskaper som den senaste utvecklingen inom däckteknologin har kommit fram till.
Svar på ett par följdfrågor till Michelin:
Vi har fabriker i 86 länder i världen och vår tillverkning av däck för den Europeiska marknaden sker i huvudsak i de europeiska fabrikerna i ex.vis Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, etc, men även til viss del i ex.vis Japan, USA, Brasilien och Mexico för de typer av däck som säljs i hela världen. Så oavsett var däcken är tillverkade så är de om de är avsedda för ett visst område identiska när det gäller egenskaper och arbetssätt.
Dock så använder vi oss av flera olika tillverkningsprocesser i de olika fabrikerna (manuell, halvautomatisk och helautomatisk) vilket kan göra att däcken kan ibland när man tar i dem "kännas" olika när det gäller styvhet men också se olika breda/stora ut, men som alltid skall man jämföra däck när de är monterade på fälg.
Slutsats Michelin:
Om däcket säljs i Sverige/Europa så är det samma däck oavsett vart du än köper det och vart det än har tillverkats.
Pirelli/Metzeler svarar så här:
Det är sant att det kommer in en del produkter via sidoimport från andra marknader, det sämmer också att produkterna kan hålla en annan kvalitet än de krav vi har uppsatta här i Europa. Alla däck som är godkända för den europeiska skall ha en E-märkning på däcket. Pirelli har inte så stora problem av detta då de flesta av våra fabriker finns i Europa, men visst har det förekommit att vi sett däck avsedda för andra marknader här i Sverige. Det kan inte anses vara någon fara att köpa Pirelli däck i Tyskland, problem kan dock uppkomma om du av någon anledning vill reklamera däcken, då skall de reklameras till den återförsäljare där du köpte däcken.
Slutsats Pirelli/Metzeler:
I princip alla däck tillverkas i Europa för den europeiska marknaden.
Kolla efter E-märket (kan stå tex E2 eller E3 vilket det också gjorde på de Pirelli SuperCorsa jag köpt som kommer från Tyskland).
Dunlop svarar så här:
There are differences on tires for different markets. One important thing is that you need to have E- market tires within EU. If you live in Sweden, as your e-mail indicates, all tires imported by the Goodyear Dunlop Tires Nordic is OK for this market.
Slutsats Dunlop:
Samma sak här, kolla efter e-märkningen.
Jag hoppas att ovanstående gett lite klarhet i debatten och att de som hävdar att det som importeras är skräp tänker om.
Som jag skrev där har jag kontaktat några stora tillverkare av däck och fått svar på min frågor angående de däck som importeras till Sverige, tex via tyska nätbutiker.
Anledningen till att jag ställde frågorna är att det under många år har snackats om att alla billiga däck som köps från tex Tyskland är importerade från Asien, Syd Amerika etc och inte alls avsedda för vårt svenska klimat.
Om vi börjar med Michelin så svarar en person på deras svenska huvudkontor så här:
Jag kan inte uttala mig för andra däcktillverkare eftersom alla har olika policy när det gäller tillverkning av däck för olika länder eller rättare sagt olika kontinenter, men för Michelin gäller det att om ett däck som du köper i Sverige, Tyskland eller ex.vis Japan har samma specifikation, dvs samma dimension, namn, load och speedindex, etc så är det samma däck och kan då användas i de länder där detta däck säljs.
Men eftersom förhållandena och kraven på däck varierar mellan olika länder eller kontinenter så utvecklar och tillverkar vi däck på tre olika kontinenter, Europa, Nord Amerika och Asien.
För var och en av dessa kontinenter så utvecklar vi däck som skall vara optimerade för de förhållanden eller användningsområden som gäller där, vilket gör att många av de däck som vi utvecklar och tillverkar i ex.vis för SydAmerika eller Asien kan inte användas i Europa då de har optimerats för ex.vis klara körning på mycket dåliga vägar och dessa däck har då p.g.a en mycket hård gummiblandning i slitbanan inte de egenskaper som vi kräver här i Europa när det gäller våtgrepp eller komfort.
Dessa däck har då ett namn som är unikt för just det land eller område där de säljs för att inte kunna förväxlas och säljas på andra områden.
Men andra däck som ex.vis Michelin Pilot Sport PS2 som är avsett för snabba högprestandabilar på bra vägar säljs i princip i hela världen.
Så, för att återgå till din fråga så är det normalt inga problem att köpa ett däck i ex.vis Tyskland om det har samma specifikation som det motsvarande däcket här i Sverige, men tyvärr så är det så att det finns en importmarknad där det via Internet eller däckhandeln kommer in däck som inte är avsedda för Sverige eller Europa.
I ett flertal fall har det hänt att konsumenter köpt däck oftast billigt men i tron att det är samma Michelin kvalitet som de är vana vid, men som sedan har visat sig vara i princip livsfarliga vid användning vid vått väglag. Självklart är dessa däck av högsta Michelin kvalitet för de förhållanden som gäller i de länder där de säljs men inte här där förhållanden och krav är totalt annorlunda, och därför så marknadsför och säljer vi inte dessa däck här.
Så en bra tumregel om man är osäker kan vara att alltid kolla på respektive däcktillverkares hemsida eller i produktblad att de däck man tänker köpa marknadsförs och säljs här i Sverige.
Många gånger så kan det också vara så att det på denna importmarknad säljs däck som är av en äldre generation än den som säljs via det vanliga återförsäljarnätet vilket inte innebär att det är ett dåligt däck, men kanske då saknar de egenskaper som den senaste utvecklingen inom däckteknologin har kommit fram till.
Svar på ett par följdfrågor till Michelin:
Vi har fabriker i 86 länder i världen och vår tillverkning av däck för den Europeiska marknaden sker i huvudsak i de europeiska fabrikerna i ex.vis Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, etc, men även til viss del i ex.vis Japan, USA, Brasilien och Mexico för de typer av däck som säljs i hela världen. Så oavsett var däcken är tillverkade så är de om de är avsedda för ett visst område identiska när det gäller egenskaper och arbetssätt.
Dock så använder vi oss av flera olika tillverkningsprocesser i de olika fabrikerna (manuell, halvautomatisk och helautomatisk) vilket kan göra att däcken kan ibland när man tar i dem "kännas" olika när det gäller styvhet men också se olika breda/stora ut, men som alltid skall man jämföra däck när de är monterade på fälg.
Slutsats Michelin:
Om däcket säljs i Sverige/Europa så är det samma däck oavsett vart du än köper det och vart det än har tillverkats.
Pirelli/Metzeler svarar så här:
Det är sant att det kommer in en del produkter via sidoimport från andra marknader, det sämmer också att produkterna kan hålla en annan kvalitet än de krav vi har uppsatta här i Europa. Alla däck som är godkända för den europeiska skall ha en E-märkning på däcket. Pirelli har inte så stora problem av detta då de flesta av våra fabriker finns i Europa, men visst har det förekommit att vi sett däck avsedda för andra marknader här i Sverige. Det kan inte anses vara någon fara att köpa Pirelli däck i Tyskland, problem kan dock uppkomma om du av någon anledning vill reklamera däcken, då skall de reklameras till den återförsäljare där du köpte däcken.
Slutsats Pirelli/Metzeler:
I princip alla däck tillverkas i Europa för den europeiska marknaden.
Kolla efter E-märket (kan stå tex E2 eller E3 vilket det också gjorde på de Pirelli SuperCorsa jag köpt som kommer från Tyskland).
Dunlop svarar så här:
There are differences on tires for different markets. One important thing is that you need to have E- market tires within EU. If you live in Sweden, as your e-mail indicates, all tires imported by the Goodyear Dunlop Tires Nordic is OK for this market.
Slutsats Dunlop:
Samma sak här, kolla efter e-märkningen.
Jag hoppas att ovanstående gett lite klarhet i debatten och att de som hävdar att det som importeras är skräp tänker om.