Importresa från Tyskland

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är det någon som tagit billiga flyget, från Nyköping till Lybeck, och köpt hoj och kört hem den?

Funderar om man skall göra en sådan resa till våren(maj/juni) bör ta max ett par(2-3 dagar) dagar, man kanske hinner leta hoj redan första dagen när man kommer fram, sen tar väl adminstrationen lite tid, man sover över på hotel(man kanske hinner ta sig till färjan redan dag 1 om allt går som planerat)2:a dagen söker man sig till färjan åker över, och kör hem.

har någon gjort en sådan resa? Har det fungerat bra?

Man slipper omkostnader med hyrbil(buss)/kärra, man kortar av restiden rejält, enkel resa ner är det överkomligt pris på. Kanske finns bra mc-butik i lybeck dessutom..
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
kle1991 skrev:
Är det någon som tagit billiga flyget, från Nyköping till Lybeck, och köpt hoj och kört hem den?

Funderar om man skall göra en sådan resa till våren(maj/juni) bör ta max ett par(2-3 dagar) dagar, man kanske hinner leta hoj redan första dagen när man kommer fram, sen tar väl adminstrationen lite tid, man sover över på hotel(man kanske hinner ta sig till färjan redan dag 1 om allt går som planerat)2:a dagen söker man sig till färjan åker över, och kör hem.

har någon gjort en sådan resa? Har det fungerat bra?

Man slipper omkostnader med hyrbil(buss)/kärra, man kortar av restiden rejält, enkel resa ner är det överkomligt pris på. Kanske finns bra mc-butik i lybeck dessutom..
Inte gjort den repan själv, men betänk att om du ska köra hojen hem så måste du avregistrera den i Tyskland (Zulassungstelle) och få exportskyltar. Zulassungstelle har i allmänhet knepiga öppettider, typ förmiddag, och har inte öppet på helgen... Jag tror att om man köper av handlare så kan de fixa det åt en.
 

Mange GSXR

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSXR 750
kle1991 skrev:
Är det någon som tagit billiga flyget, från Nyköping till Lybeck, och köpt hoj och kört hem den?

Funderar om man skall göra en sådan resa till våren(maj/juni) bör ta max ett par(2-3 dagar) dagar, man kanske hinner leta hoj redan första dagen när man kommer fram, sen tar väl adminstrationen lite tid, man sover över på hotel(man kanske hinner ta sig till färjan redan dag 1 om allt går som planerat)2:a dagen söker man sig till färjan åker över, och kör hem.

har någon gjort en sådan resa? Har det fungerat bra?

Man slipper omkostnader med hyrbil(buss)/kärra, man kortar av restiden rejält, enkel resa ner är det överkomligt pris på. Kanske finns bra mc-butik i lybeck dessutom..
Tänk på att om du tar hem cyckeln i skåpbil så slipper du pappersjobbet i Tyskland ( knöligt ) och börja inte leta hoj när du är där.
Kolla ut några hojar på tex mobile.de så att du är garderad om en skulle vara såld.
Du kan se vart hojen finns jenom att kolla postnr i annonsen, börjar nr på en 1 så är det högst upp i tyskland och en 9 längst ner i tyskland, en 4 i mitten.
Hoppas det går bra
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mange GSXR skrev:
Tänk på att om du tar hem cyckeln i skåpbil så slipper du pappersjobbet i Tyskland ( knöligt ) och börja inte leta hoj när du är där.
Kolla ut några hojar på tex mobile.de så att du är garderad om en skulle vara såld.
Du kan se vart hojen finns jenom att kolla postnr i annonsen, börjar nr på en 1 så är det högst upp i tyskland och en 9 längst ner i tyskland, en 4 i mitten.
Hoppas det går bra

Ja lite reserch måste man genomföra, tänkte genomföra resan en helgfri vardag, många mc-firmor kan nog hjälpa en med skyltar samt försäkring.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
kle1991 skrev:
Är det någon som tagit billiga flyget, från Nyköping till Lybeck, och köpt hoj och kört hem den?

Funderar om man skall göra en sådan resa till våren(maj/juni) bör ta max ett par(2-3 dagar) dagar, man kanske hinner leta hoj redan första dagen när man kommer fram, sen tar väl adminstrationen lite tid, man sover över på hotel(man kanske hinner ta sig till färjan redan dag 1 om allt går som planerat)2:a dagen söker man sig till färjan åker över, och kör hem.

har någon gjort en sådan resa? Har det fungerat bra?

Man slipper omkostnader med hyrbil(buss)/kärra, man kortar av restiden rejält, enkel resa ner är det överkomligt pris på. Kanske finns bra mc-butik i lybeck dessutom..

Sök lite så hittar du miljoner trådar om detta på forumet.

Denna har jag tipsat om ett antal gånger. Bra sida
http://www.allroadmc.com/import.htm
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Frågan är vilket som totalt sätt blir billigast. Flyger du måste du ju hyra något att köra omkring med för att komma till hojjen du söker. Försäkring får du hyfsat billigt om du kan få köpa tillfälliga skyltar av handlaren, men de gäller bara i Tyskland har jag för mig.

Om du hittar något i Lubeck så kanske det funkar att flyga dit. Köpa mc'n, låta ärgaren köra den till färjeläget och ta trelleborg-travemunde till sverige. Interrimskyltar går att lösa innan den är reggad, men de är inte så billiga.

Jag körde i våras tur och retur Trollhättan - Hamburg över dagen och köpte min med bil och släp. Tog 20 timmar och kostade totalt 2500:- med färja, soppa och släpvagnshyra :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kanner du ingen som har en minibus?

Jag tog mina foraldrars Volkswagen Sharan min andra repa ner till Tyskland nar jag hamtade en Honda Firestorm. Monterade av kapglas och speglar sen gick den in.

Biljetterna om du valjer att aka helsingborg - helsingor, rodby - puttgarden ligger runt 1200:- tor. Cirka halva priset om du klarar dig fram och tillbaka samma dygn. Detta var ett par ar sedan sa kolla garna aktuella priser pa scandlines hemsida...

Tank pa att pruta i forvag. Nar du star dar nere ar det ganska svart att pruta mera eftersom saljaren vet att du akt en lang vag.

Lycka till!

//Jonas
 

ThomasN

Guest
Mange GSXR skrev:
Du kan se vart hojen finns jenom att kolla postnr i annonsen, börjar nr på en 1 så är det högst upp i tyskland och en 9 längst ner i tyskland, en 4 i mitten.
Hoppas det går bra

Det finns även 0-nummer och dessa verkar finnas lite överallt. Trodde att 0-nummer var endast längst upp i Tyskland men min MC jag köpte fanns i Riesa och det började på 0.

http://www.postdirekt.de/plz_suche/index.html

Se även schyssta kartor på www.viamichelin.com.

Annars kan jag inte säga något negativt om att importera från Tyskland. Köper allt i fordonsväg från Tyskland själv! Större utbud, bättre priser.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top