Inbyggnadshögtalare i tak vid nybyggnation

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hej!

Vi bygger nytt och ska bygga in vårt ljud i taket. De högtalare vi har bygger så pass mycket i höjd att vi måste ha någon form av kåpa över för att de ska få plats. (vi har ryggåstak med panel, 28 läkt, pe-folie och isolering) Jag har inte fått svar av butiken än hur de hade löst det, jag hoppades att någon av er varit i samma sits.
En fundering jag har är att hitta spotlightkåpor stora nog eller någon stor bytta eller nåt?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förstår inte riktigt hur det ser ut hos er, men om du skall köpa såna högtalare så köp dom på nätet från US&A.

Kolla in outdoorspeakerdepot.com.
Jag har handlat en hel del därifrån (bla takhögtalare) och det är riktigt bra grejjer. Här hemma blir du rånad.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Förstår inte riktigt hur det ser ut hos er, men om du skall köpa såna högtalare så köp dom på nätet från US&A.

Kolla in outdoorspeakerdepot.com.
Jag har handlat en hel del därifrån (bla takhögtalare) och det är riktigt bra grejjer. Här hemma blir du rånad.

Jag har redan köpt hela anläggningen.
(Ryggåstaket är 18grader på innertaket, inget loft, vind eller annat över, bara isolering och därefter yttertaket)
Det är för tight att montera högtalare i taket utan någon form av kåpa som ser till att det blir utrymme bakom, hoppas det gör det tydligare.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
fråga yabba han jobbar med sånt bla:tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag har redan köpt hela anläggningen.
(Ryggåstaket är 18grader på innertaket, inget loft, vind eller annat över, bara isolering och därefter yttertaket)
Det är för tight att montera högtalare i taket utan någon form av kåpa som ser till att det blir utrymme bakom, hoppas det gör det tydligare.

Ah. Ok. Då är jag med. Kan du inte montera dom på en bit tjockt PVC-rör eller nåt då så att de kommer ut lite?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Ah. Ok. Då är jag med. Kan du inte montera dom på en bit tjockt PVC-rör eller nåt då så att de kommer ut lite?

Vi vill att de ska ligga snyggt mot panelen i taket, och det är mer än så, ca 2dm genom PE-folien behöver de ligga.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vi vill att de ska ligga snyggt mot panelen i taket, och det är mer än så, ca 2dm genom PE-folien behöver de ligga.

Öööh. Trodde jag hade klart för mig hur du menar, men tydligen inte.
De bygger för djupt säger du, hur skall du då kunna få dom att ligga snyggt mot panelen? Sättan lådan på yttertaket ?? :gnissla

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vad är det för högtalare?

http://paac-custom.se/index.php/projekt/projekt8

Sådana lådor som bild2 brukar vi sätta för att slippa att isoleringen lägger sig på elementet.
Dom flesta högtalarna vi säljer behöver inte ha en sluten låda för ljudets skull.
Här gärna av dig om du undrar över något!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
De bygger för djupt säger du, hur skall du då kunna få dom att ligga snyggt mot panelen? Sättan lådan på yttertaket ?? :gnissla

Nej! taket ser ut som följer:

panel
28mm läkt
pe-folie
600mm isolering
22mm råspont
taktäckning

En form av kåpa av samma princip som när man monterar spottar kommer behövas för att skapa ett utrymme där högtalaren får plats,

-Alltså gör jag hål i plastfolien och sätter en kåpa av någon typ (vad för kåpa och var jag hittar denna önskar jag förslag på)
Därefter tätar jag plastfolien mot kåpan, monterar panel och därefter högtalaren.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

En vanlig spottkopp i aluminium som bygger 250mm, skulle inte det funka då? Med två genomföringar för slang, kostar en hundring stycket på välsorterad bygghandel.

Edit/ Den jag brukar använda är tänkt att fästa ovanför och mellan glesbrädorna med dimension 28x70 (det du kallar läkt) och om jag inte minns fel så är diametern 280mm. Mellan glesen har du ändå bara 23cm så högtalarna måste ju vara i den dimensionen om du inte vill kapa i glesbrädan.

Edit no2/
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7466417
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7466416

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Vad är det för högtalare?

http://paac-custom.se/index.php/projekt/projekt8

Sådana lådor som bild2 brukar vi sätta för att slippa att isoleringen lägger sig på elementet.
Dom flesta högtalarna vi säljer behöver inte ha en sluten låda för ljudets skull.
Här gärna av dig om du undrar över något!

Klockrent, precis en sån, fast kanske något mindre om det finns?
Jag har Sonance 621R i tak om det säger dig något?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nej! taket ser ut som följer:

panel
28mm läkt
pe-folie
600mm isolering
22mm råspont
taktäckning

En form av kåpa av samma princip som när man monterar spottar kommer behövas för att skapa ett utrymme där högtalaren får plats,

-Alltså gör jag hål i plastfolien och sätter en kåpa av någon typ (vad för kåpa och var jag hittar denna önskar jag förslag på)
Därefter tätar jag plastfolien mot kåpan, monterar panel och därefter högtalaren.

Ok, nu är jag med. Du hittar såna lådor i olika storlekar på sajten jag nämnde ovan. Fast just såna grejjer är lite skrymmande så det lönar sig nog inte att köpa därifrån.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
En vanlig spottkopp i aluminium som bygger 250mm, skulle inte det funka då? Med två genomföringar för slang, kostar en hundring stycket på välsorterad bygghandel.

Edit/ Den jag brukar använda är tänkt att fästa ovanför och mellan glesbrädorna med dimension 28x70 (det du kallar läkt) och om jag inte minns fel så är diametern 280mm. Mellan glesen har du ändå bara 23cm så högtalarna måste ju vara i den dimensionen om du inte vill kapa i glesbrädan.

Edit no2/
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7466417
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7466416

Ser kanon ut!
Givetvis menade jag gles och inte läkt. Finns dessa att handla i någon vanlig butik?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu är ju inte jag byggare eller högtalarinstallatör, men bara sådär generellt låter det väldigt dumt att ta hål på ett tätskikt för att fälla in pottor, dessutom kommer ju pottorna att bli dåligt isolerade fläckar på taket, vilket kan ge kondensation.

Är det inte bättre på alla sätt utom möjligen estetiskt att bygga en utvändig sarg så att högtalarna sticker ner lite?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Klockrent, precis en sån, fast kanske något mindre om det finns?
Jag har Sonance 621R i tak om det säger dig något?

Har inte jobbat med Sonance men kan höra med min kompanjon.
Vi kör mest med Speakercraft, MAS-Audio och Amega för inbyggnad i tak & vägg.
Kan kolla under morgondagen om det finns mindre lådor.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ser kanon ut!
Givetvis menade jag gles och inte läkt. Finns dessa att handla i någon vanlig butik?

Jadå, Malmbergs sortiment säljs av många butiker men jag hittar inget om återförsäljare hos dem.
Men annars finns det andra pottor på Bauhaus och liknande och nästan alla är gjorda för att passa mellan/ovanpå glesen.

Nu är ju inte jag byggare eller högtalarinstallatör, men bara sådär generellt låter det väldigt dumt att ta hål på ett tätskikt för att fälla in pottor, dessutom kommer ju pottorna att bli dåligt isolerade fläckar på taket, vilket kan ge kondensation.

Är det inte bättre på alla sätt utom möjligen estetiskt att bygga en utvändig sarg så att högtalarna sticker ner lite?

Marginella kallzoner med 600mm isolering. Dessutom går det att täta mot pottorna utan större problem, det finns aluminiumtejp för ändamålet osv.

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Tack för all hjälp!

Jag åker till Bauhaus och kollar vad de har.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj

Det händer titt som tätt att man måste göra hål i tätskiktet av olika anledningar men det finns speciell tape för att kunna täta så det är inget problem.
Vi har aldrig fått nerslag när dom trycktestat husen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC