Inbyggt solvisir

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Hur många kör med detta?
Är det bra?

Sitter o kollar efter ny hjälm och har fått upp ögonen för detta. Jag tagit död på 3 par Ray-ban sen jag började köra hoj.
Man tappar när man ska ha på hjälmen osv...

Men ni som kör med detta, är ni nöjda. Ersätter det solbrillorna?

Kollar bla. på HJC IS-17 och SCHUBERTH C3, finns det andra alternativ?

Kör med nån gammal shoei nu.

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Schuberth-hjälmen är svårslagen. Jag verkligen älskar det inbyggda visiret. Och du kan ha vanliga brillor eller under också.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Tycker inte det ersätter brillor men det är bekvämt vid av/på-väder...

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Kolla Shoei GT-Air också, speciellt om du är nöjd med passformen på din Shoei. Alternativt Shoei Neotec eller Multitec om du vill ha en öppningsbar hjälm och inte en integral.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kör själv med tonat visir på en vanlig integralhjälm.

Jag minns att Nolans värstinghjälm med inbyggt solvisir fick sämst i ett hjälmtest av Plus på SVT, just för att sovisiret tar upp plats där dämpning normalt sitter.

Test på de hjälmar du nämnde kan du se här:
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/schuberth-c3
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/hjc-16 (IS-17 fanns inte med, endast IS-16)

Jämfört med en av Shoeis mest sålda mellanklasshjälmar.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/shoei-xr-1100

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Tackar för snabba svar.
Ska kolla länkarna nu..

Tonat visir går fetbort, har ett till min Shoei och det är värdelöst när det är mörkt på kväll/natt

Jag har alltid föredragit integralhjälmar, anledningen att jag kollar på C3an är att alla som har en höjer den till skyarna och säger att den till och med är tystare än an integral..

Edit:
Ja hjälmarna som jag kollat får ju inte särskilt bra på sharp tester..

Shoein jag har sitter bra, men jag testade en gång en Arai viper och den satt som gjuten, dock har de inte solvisir på sina hjälmar?

Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Förstår om du har sönder glajjerna om du försöker sätta på hjälmen med dom på redan.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
min billiga gamla Nolan har inbyggt solvisir ..... klarar mig inte utan (kör iofs med tonat visir åxå,men byter till ljust om jag vet att jag ska köra sent/tidigt,samt att det tonade är bra men kommer lågt stående sol mitt i plytet så flippar man bara ner det inbyggda och gasar på som inget hänt :tummenupp)

kommer bli en GT-Air denna sommar , sitter som en smäck,å skall vara tyst å fin enligt tester och påståenden från försäljare :)

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Förstår om du har sönder glajjerna om du försöker sätta på hjälmen med dom på redan.

Haha, jo men de ska väl gå. Annars e de jue en kass hjälm:tungan

min billiga gamla Nolan har inbyggt solvisir ..... klarar mig inte utan (kör iofs med tonat visir åxå,men byter till ljust om jag vet att jag ska köra sent/tidigt,samt att det tonade är bra men kommer lågt stående sol mitt i plytet så flippar man bara ner det inbyggda och gasar på som inget hänt :tummenupp)

kommer bli en GT-Air denna sommar , sitter som en smäck,å skall vara tyst å fin enligt tester och påståenden från försäljare :)

Ja sitter o spanar på en sån nu också, varför ska de finns så många hjälmar... Får bara beslutsångest ju:crash

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
jag jobbar natt så jag hamnar ofta i twilight-läget där det inte riktigt är ljust men ändå för ljust liksom.
Har under hela min mc-karriär haft en Caberg med inbyggt solvisir, och alla hjälmar kommer i framtiden också ha det om jag ska köpa dom. lysande för tunnlar också. Skönt att inte behöva sitta med solglasögon eller perrmanent mörkt visir. bättre när man kan anpassa sig efter stunden. och jag litar på att tekniken har utvecklats så pass under åren att dom skyddar lika väl som hjälmar utan sv. Det är ju ingen ny teknik direkt. Gillar det som fan sammanfattningsvis. Rätt viktigt att kolla graden av mörker dom genererar så att det är effektivt i sol men inte kolsvart när det börjar skymma.

Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Håller med om tonat visir. Visst funkar det bra om du är en solsökare dvs du kör endast på dagen och aldrig i något annat väder än strålande sol. Jag jobbar också pass som börjar ljust men avslutas i mörker vilket gör att tonat visir går bort. Testa att köra utan gatubelysning en bra bit med tonat visir = hål i huvudet. Solglasögon i hjälm fungerar väl också sådär men som sagt så kan det ställa till det lite också.

Jag tycker som många ovan att solvisir i hjälmen är riktigt bra och riktigt smidigt! vill du inte ha det så fäll inte ner det helt enkelt. Går att köra med solglasögon under om man vill det (Eller glasögon för den som har det). Går även att köra med tonat visir på dessa (iofs kaka på kaka men det funkar). Go for it säger jag!

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Tack för alla vettiga kommentarer, det får bli en hjälm med visir.
Nu ska jag bara bestämma mig för vilken...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Tack för alla vettiga kommentarer, det får bli en hjälm med visir.
Nu ska jag bara bestämma mig för vilken...

Spegel visir har annars ett väldigt bekvämt ljusinsläpp. Det tar bort solljus men är inte totalt värdelösa när solen börjat gå ner. Sen kan du glo på snygga tjejer när de passerar övergångsstället utan att de inser att du stirrar :fakta

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Skulle kolla på gt-air. Det är (vad jag vet) den enda som inte offrar skydd i hjälmen för visiret.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Köpte en Shoei GT Air för en dryg veckan sedan. Är nöjd hitills. Bra synfält och det inbyggda solvisiret fungerar bra. Kanske kunde önskat att det vore en aning mörkare, men är en petitess. Tycker det fungerar bra att ha solvisiret nere alltid under dagtid, även när det kanske är lite molnigt. I stan kör jag ofta med visiret uppe, solvisiret nere. Håller borta en del vind och skit som annars hamnat i ögonen, men blockerar såklart inte vinden 100%.

Enda lilla negativa grejen med denna hjälmen jag hittat hittills som också nämns i en video review jag såg är ventilationen precis vid munnen/hakan. Är lite dåligt där, blir lite varmare och upplevs som kvavare luft en varm dag jämfört med min förra hjälm.

Köpte härifrån:
http://viewitem.eim.ebay.se/Brand-N...3901/item?variant0=Large&transId=918954316005

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Solvisir är riktigt nice :tummenupp Tänk däremot på när du prövar hjälmar att visiren verkligen täcker mer än dina ögon, finns en del hjälmar där visiren lämnar en stor glipa ljust vilket kan bli störande efte ett tag.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!