Inbyggt solvisir

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Ja, tills skymningen faller sen blir det omständigt att byta visir bortsett från besväret att dessutom släpa med sig ett extra visir.

Jag skulle gärna ha tryckt "ogilla" på det där citatet.

Tja. Han frågar efter alternativ och åker tydligen väldigt mycket med solglasögon i hjälmen, det vill säga dagtid.
Jag har inga problem med tonat på kvällen så länge det är rent.

Ett annat alternativ http://www.pinlock.nl/en/products-2/pinlock-protectint/

Edit: Här går det handla http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_t...3.TR0.TRC0&_nkw=protectint&_sacat=0&_from=R40

Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Spegel visir har annars ett väldigt bekvämt ljusinsläpp. Det tar bort solljus men är inte totalt värdelösa när solen börjat gå ner. Sen kan du glo på snygga tjejer när de passerar övergångsstället utan att de inser att du stirrar :fakta

Tjejerna märker att du stirrar, tro mig. Så länge du har nött in att du skall titta dit du vill och inte låsa blicken rakt fram så är det skrämmande uppenbart när ett hjälmbeklätt huvud vrids som en låst radar mot ett mål...

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
Kawasaki z800 2014 Suzuki gsx-r 750 k7 *såld*
Lajo säg inte så köpte en likadan hjälm i vintras men inte provat än :/:3freak

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Tja. Han frågar efter alternativ och åker tydligen väldigt mycket med solglasögon i hjälmen, det vill säga dagtid.
Jag har inga problem med tonat på kvällen så länge det är rent.

Kanske skulle preciserat lite mer hur jag kör.

Det blir mycket kväll och nattkörning för mig. Jag har alltid kört med Ray-ban för dessa kan man se med även vid kväll/skymning samt i mörka tunnlar.
Jag har testat billigare solglasögon men upplever dem som samma som om man kör med tonat visir. Dvs vid mörker eller tunnel blir det helt svart.

Därför kunde det vara smidigt med ett solvisir som man kan fälla ner vid behov.

Ska åka o testa GT-Air imorgon tänkte jag:tummenupp

Edit: jag tackar givetvis för alternativ, och jag skulle inte trycka gilla på Two stokes kommentar. Det blev fel och det går inte att ta bort gillningen

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har alltid kört med Ray-ban för dessa kan man se med även vid kväll/skymning samt i mörka tunnlar.

Om du nu sätter sönder dina brillor jämt så köp några par billiga brillor men var noga med att kolla så dom verkligen är polariserande och kanske inte allt för mörka glas. Det verkar fuskas ganska mycket med "polariserande".
Så löser det nog ditt problem med tunnlar också.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag kör med solvisir och ja, det är väl okej, speciellt skönt o ha när solen kommer lågt och man har glömt brillorna eller kört en längre stund utan att tänka på konsekvensen av att solen börjar gå ner, bara o fälla ner o problemet är löst, kanske inte lika mörkt som med glasögonen, men tillräckligt för att jag skall se mkt bättre än utan solvisiret.

Jag ser det som en liten "säkerhets" detalj, det är ju jäkligt viktigt att kunna se vart man kör så att man inte är förblindad av stark sol, samt att eftersom det inte täcker hela synfältet så kan man lätt snegla ner på sin digitala hastighetsmätare o läsa hastigheten utan problem (när jag kör med glasögonen så är det sådana där polariserade saker så att när man sneglar neråt så är allt bara svart o har ingen aning om hastighet, vilket man har med visiret.)

Rekommenderar det i alla fall om du inte är en duktig ponke o orkar fippla med glasögon på o av "hela" tiden :tummenupp

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Har en Schuberth S1 PRO. Riktigt bra hjälm som jag starkt kan rekommendera. Tyst och sjukt bra kvalitetskänsla. Finns såna till bra pris nu också såg jag! :)

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Se det tvärtom, finns ingen anledning att köpa en hjälm utan solvisir! Iaf kommer jag aldrig köpa nån utan :)

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej. Jag har haft två hjälmar med solvisir. En sak att tänka på, i mitt tycke, är att innan man köper den kollar vart någonstans reglaget sitter, och vilken sorts reglage det är. På min första satt det precis jämte höger öra, vilket resulterade i ett fasligt ojlud, då det var en "knapp" man drog upp och ner. Den "knappen" löpte i en springa, som det blev ett riktigt jobbigt vinande i. På nuvarande hjälm sitter reglaget på underkanten, jämte kindbenet, och är en "vippbrytare", som man bara flippar på. Mycket smidigare, och tystare.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Kolla även in Lazer Paname GL. Är förvisso ca 200 g tyngre än Schuberth C3 men ett riktigt bra pris, ca halva priset jmf med C3. Har fördelen/ nackdelen att den är öppningsbar (beror på vad man tycker om det.....) och det medföljer pinlock. Tycker den är värd att jämföra med.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Lajo säg inte så köpte en likadan hjälm i vintras men inte provat än :/:3freak
Snygg design, bekväm att ha på sig.. Tills man åker.
Ett j-a visslande och tjutande överallt. Knarrar och gnisslar i inredningen med. Nä den var billig och jag måste vara snål så det får gå, men aldrig mer agv.

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Hoj
Kawasaki z800 2014 Suzuki gsx-r 750 k7 *såld*
okej typiskt :/ får se imorgon då när det blir premiär turen när nya däcken kommit på hur den är

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag köpte en Caberg Duke tidigare i år och är skitnöjd med den. Väsentligt tystare än många andra hjälmar av den typen och till ett riktigt bra pris dessutom.
Högst betyg på hjälmtypen på Sharp gör ju inget heller.

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Hur många kör med detta?
Är det bra?

Sitter o kollar efter ny hjälm och har fått upp ögonen för detta. Jag tagit död på 3 par Ray-ban sen jag började köra hoj.
Man tappar när man ska ha på hjälmen osv...

Men ni som kör med detta, är ni nöjda. Ersätter det solbrillorna?

Kollar bla. på HJC IS-17 och SCHUBERTH C3, finns det andra alternativ?

Kör med nån gammal shoei nu.

Shark har sjyssta hjälmar med bra solvisir.
http://www.youtube.com/watch?v=b-JhGRP-fog#t=03m50s

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Tjejerna märker att du stirrar, tro mig. Så länge du har nött in att du skall titta dit du vill och inte låsa blicken rakt fram så är det skrämmande uppenbart när ett hjälmbeklätt huvud vrids som en låst radar mot ett mål...

Man rör ju ögonen med huvudet still såklart...du har mycket att lära..det hör jag det :7peta

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tycker inte det ersätter brillor men det är bekvämt vid av/på-väder...

Tackar för snabba svar.
Ska kolla länkarna nu..

Tonat visir går fetbort, har ett till min Shoei och det är värdelöst när det är mörkt på kväll/natt

Jag har alltid föredragit integralhjälmar, anledningen att jag kollar på C3an är att alla som har en höjer den till skyarna och säger att den till och med är tystare än an integral..

Edit:
Ja hjälmarna som jag kollat får ju inte särskilt bra på sharp tester..

Shoein jag har sitter bra, men jag testade en gång en Arai viper och den satt som gjuten, dock har de inte solvisir på sina hjälmar?

Jag har en Shoei GT Air som du kan få köpa, då jag inte tycker den passar.
Du kommer inte att behöva solglasögon i hjälmen, och passformen är bra.
Bor i Bara (Svedala kommun), så nära om du vill komma och prova.
Hjälmen finns på Blocket om du vill se bilder.
/Walle

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...