Indraget bilkörkort? Uppkörning på mc?

Nina_er6f

SV1000s girltwin
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000s, Kawasaki er6f -07 (såld), Honda Transalp -99 (såld)
Jag undrar om någon lyckats bli av med bilkörkortet dagarna innan det är dags att köra upp på mc? Hursom så har min sambo lyckats nu i veckan och frågan är ju nu vad som händer när de dragit in körkortet för fortkörning på 90 väg - blir mc-lämpet oxå indraget? Uppkörningen nu nästa vecka är väl inte hela världen det går ju att köra upp i vår oxå, men frågan är ju - drar de in mc-lämpet tex. 1 år el. 2 för en sån här förseelse? Någon som vet?

// N
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror mig ha läst om någon som hamnade i liknande situation, och körde upp innan de hann fippla med lämpet?

/J
 

Nina_er6f

SV1000s girltwin
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000s, Kawasaki er6f -07 (såld), Honda Transalp -99 (såld)
Ja tyvärr så är jag ganska säker på att det också ryker.

hmm.. illa kan bara hoppas att du har fel =(

Jag tror mig ha läst om någon som hamnade i liknande situation, och körde upp innan de hann fippla med lämpet?

/J

-det är ett smart drag vi har haft samma tanke.... - men fattas bara att kontrollanten från vägverket/länsstyrelsen har de pappren i handen och man blir motad i grinden, men byråkratin brukar ju inte vara så snabb i andra fall men i sånna här fall är de säkert rekord snabba de luringarna =)
 
Last edited:

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Körkortet dras ju in för att man inte anses "lämplig" som fordonsförare. Alltså borde ju då lämplighetsintyget också dras in. Han borde ju dock få tillbaka det så fort han fått tillbaka körkortet, för då anses han ju lämplig igen.

Kan dock inte förstå hur några månaders frånvaro av kort gör en till en lämplig förare :va
Eller är det så att indraget kort bara är ett straff som ingen tjänar på...

/R
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
De drar in alla behörigheter så klart. Det är ju inte så att man kan åka dit med hojen och fortsätta köra bil.
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Isåfall har jag lyckats komma runt systemet! Blev av med bilkortet 070708, tog MC-kortet 080708... Väntar fortf på att få körkortet fysiskt i handen, men det berodde enligt VV på fel i registreringsprocessen!
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Frågan borde ju vara om han kan köra upp för MC tråts att bilkortet är indraget och sedan få bägge tillbaka efter den indragna perioden!?!
Hur länge han är av med lappen kan ju också ha betydelse?
Ring VV och fråga!!
Lycka till!!:tummenupp
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Frågan borde ju vara om han kan köra upp för MC tråts att bilkortet är indraget och sedan få bägge tillbaka efter den indragna perioden!?!
Hur länge han är av med lappen kan ju också ha betydelse?
Ring VV och fråga!!
Lycka till!!:tummenupp

Det var nåt sånt jag gjorde... Frågan är ju om jag verkligen lagligt får köra från uppkörningen utan provförättare. Det fick jag antagligen inte, men det gjorde jag... Och sen dess har jag inte kört!
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Isåfall har jag lyckats komma runt systemet! Blev av med bilkortet 070708, tog MC-kortet 080708... Väntar fortf på att få körkortet fysiskt i handen, men det berodde enligt VV på fel i registreringsprocessen!

vad har du för formatering på datumet här? Standard här är ju (år-mån-dag)
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Förmodligen kan han köra upp även med indragit körkort iom att det är så nära inpå.
Ring inte och fråga för allt i världen, då kollar dom ju upp det. Måste ju vara bättre att bara åka till uppkörningen och se om dom fått in uppgifterna, har dom inte det bara vara glad o få sin uppkörning. Om sedan MC kortet blir indragit samma tid som bil gör ju inget eftersom MC säsongen ändå är över! :)
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
vad har du för formatering på datumet här? Standard här är ju (år-mån-dag)

Om man söker på det på nätet så rekommenderas det faktiskt att man skriver dag/månad-år i Sverige... Vet itne varför men så är det...
eller dag-månad-år...
I sverige verkar det vara dag först...
Jag ahr alltid skrivit dag först... *skratt*
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Blev tagen för olovlig körning tre veckor innan jag hade uppkörning för Mc. Fick mitt körkort fem veckor senare efter utredning.

Senare åkte jag dit för fortkörning tre ggr på minfre än ett år. Mitt körkortinnehav ifrågasattes. Tog högre behörighet och mina tidigare "synder" gällde inte längre.

Mitt råd är: Kör upp!

Inget är definitivt förrän Länstyrelsen fattat beslut.
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Jahapp. Tänkte inte förvandla tråden till en diskussion om datumformatering. Sökte endast lite klarhet.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
-det är ett smart drag vi har haft samma tanke.... - men fattas bara att kontrollanten från vägverket/länsstyrelsen har de pappren i handen och man blir motad i grinden, men byråkratin brukar ju inte vara så snabb i andra fall men i sånna här fall är de säkert rekord snabba de luringarna =)

Det värsta som kan hända är ju att han åker dit och inte får göra uppkörningen... åker han inte dit så gör han ju inte heller uppkörningen... så inget att förlora, allt att vinna.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top