Indraget bilkörkort? Uppkörning på mc?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det var nåt sånt jag gjorde... Frågan är ju om jag verkligen lagligt får köra från uppkörningen utan provförättare. Det fick jag antagligen inte, men det gjorde jag... Och sen dess har jag inte kört!

Jag tog (A) körkort tidigare i år. Det papper du får på att du har klarat uppkörningen, det får du köra på under en (tidsbegränsad) period i väntan på att körkortet kommer, det är i princip ett temporärt körkort (fast klumpigare och kan ej användas som id kort). Jag kommer inte ihåg hur lång period det var, men är nästan säker på att det står någonstans på pappret.

Lite knäppt egentligen att man kan ta körkort trotts att man blivit av med körkort och inte borde haft giltigt körkortstillstånd o.s.v.
Men, har de godkänt uppkörningen så har de. Det är inte ditt problem att de inte kontrollerar ordentligt, är för långsamma i hanteringen av ärenden, att de inte får :ligga eller dyl.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Hmm. Blev körkortet taget av polisen på plats? Jag antar att han har körkortstillstånd för Mc. Det drar länsstyrelsen in efter att ha utrett frågan. Så länge inte körkortstillståndet är indraget så kan han köra upp. Länsstyrelsen skickar ut rek med indragningspappren. Har en nära bekant som åkte dit för olovlig körning med bil. Utredningen drog ut nästan 9 månader. Under tiden hann han ta mc-kort. Visserligen blev det också indraget men han får tillbaka det efter spärrtiden tillsammans med körtillståndet för bil. Och viktigast: Hela sommaren kunde ägnas åt hojåkning.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Internationellt är det: dag, månad och år...du kan bl a kolla ditt EU-pass.

Avdelningen Nördigt Vetande Informerar:
Inte enligt ISO (International Organization for Standardization) 8601, då gäller år-månad-dag enligt YY-MM-DD etc :fakta.

Dvs enligt signifikat ordning, vilket bl.a. gör det möjligt att ordna/sortera datum lexografiskt.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_date

:pannkyss
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Avdelningen Nördigt Vetande Informerar:
Inte enligt ISO (International Organization for Standardization) 8601, då gäller år-månad-dag enligt YY-MM-DD etc :fakta.

Dvs enligt signifikat ordning, vilket bl.a. gör det möjligt att ordna/sortera datum lexografiskt.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_date

:pannkyss

ISO-standarden kommer från USA...märkligt att just de använder dag- mån- och år.
 

Smagatusk

Guest
Körkortet dras ju in för att man inte anses "lämplig" som fordonsförare. Alltså borde ju då lämplighetsintyget också dras in. Han borde ju dock få tillbaka det så fort han fått tillbaka körkortet, för då anses han ju lämplig igen.

Kan dock inte förstå hur några månaders frånvaro av kort gör en till en lämplig förare :va
Eller är det så att indraget kort bara är ett straff som ingen tjänar på...

/R

Körkortet dras inte för att man inte är lämplig förare. I så fall skulle man behöva ta om kortet varje gång. Det är bara ett straff.

Det värsta som kan hända är ju att han åker dit och inte får göra uppkörningen... åker han inte dit så gör han ju inte heller uppkörningen... så inget att förlora, allt att vinna.

Det värsta som kan hända är att din vettvilliga pojkvän som inte kan hålla sig till trafikreglerna får både ett bilkort och mckort. HUGA!:mad:
 
Last edited:

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
..en mig närstående vän blev fast för olovlig körning men hann ta kk innan länstyrelsen hann få in papperna. Fick det sedan indraget några månader i efterhand men slapp prövotiden av ngn konstig anledning..
skumt men det kan funka om man är snabb.
självklart blir man av med all sina behörigheter, inte bara B om man får kk indraget
 

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Det är ett litet frågetecken angående detta
Jag skulle chansa och köra upp iof, men när man kör upp övningskör man inte, man kör på bevåg.
Men har han lämpen kvar måste man få köra upp, man vet ju inget annat...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant till mig åkte omkull med 125'an när han var ute på en icke lärarledd övningskörning.
En månad senare när han släpptes ut från sjukan körde han upp iförd stabiliseringskorsett för ryggen, han fick körkortet i handen och åkte hem.

Ytterligare någon vecka senare så fick han ett brev om att hans körkortstillstånd skulle återkallas, men då han ringde upp och frågade fick han till svar "ditt körkort är inte återkallat, du kan köra vidare"

Nu var visserligen det här på fördatorisk tid (25år sedan) men då visste inte den ena vänstärhanden vad den andra vänsterhanden gjorde.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Nu var visserligen det här på fördatorisk tid (25år sedan) men då visste inte den ena vänstärhanden vad den andra vänsterhanden gjorde.

e det inte lika illa i dag då folk inte samkör sina register med all stress i sammhället som finns i dag öö hur fungerar detta program mm då dom uppdaterar till ett nytt program inom myndigheter mm:rolleyes:

mina 25 ören

Kolla på Idiocracy[2006] (filmen finns nog på dvd eller på TPB) snart e vi där :D :D :D :D :D

//Robin
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
..en mig närstående vän blev fast för olovlig körning men hann ta kk innan länstyrelsen hann få in papperna. Fick det sedan indraget några månader i efterhand men slapp prövotiden av ngn konstig anledning..
skumt men det kan funka om man är snabb.
självklart blir man av med all sina behörigheter, inte bara B om man får kk indraget

Inte så konstigt. När förseelsen inträffade hade personen ifråga inget körkort. Man kan inte ha prövotid för ett körkort man inte har:D Om man hinner ta körkortet innan länsstyrelsen malt färdigt så får man bara en spärrtid, sedan får man tillbaka kortet igen utan omprov.:) I praktiken är det bara körkortstillståndet man drar in under viss tid. Körkortet åker med av bara farten.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top